925Riviera Startet 9.August.2019 Link til dette innlegget Startet 9.August.2019 Har en kjøleboks med kompressor i snekka Har den koblet til 12 utak, måler 13.4 volt i kontakten, setter den på 4 grader så går den ca 1 dag så når jeg kommer ned i båten igjen da er det 22 grader i den. Kjedelig om jeg skal ha noe mat i den Noen som vet hva jeg skal sjekke her Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 På hvilken side på boksen er lufterillene? Kan det være det er en form for termosikring i forbindelse med kompressoren som slår inn hvis den ikke blir kvitt varmen godt nok? Virker ut fra bildet som boksen står nesten inntil skott/skuteside/ting med tre av sidene. Hvor gammel er kjøleboksen? Hvis under fem år siden kjøpt ny kan du jo prøve deg med reklamasjon hos forhandler, evt. garanti hvis boksen er enda yngre. Sitér dette innlegget Link to post
925Riviera Svart 9.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Har prøvd og satt den ut fra veggen kjenner den blåser ut varmen Den er 1 mnd gammel Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Og selv om du trakk den ut fra veggen kjøler den ikke skikkelig over tid? 13,4V sier du, da står gjerne også laderen på? Hvis boksen bare er en måned gammel og plutselig har sluttet å fungere hadde jeg gått tilbake til forhandleren med den. Selv utstyr fra Isotherm kan ha feil Sitér dette innlegget Link to post
925Riviera Svart 10.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2019 Landstøm står på, jeg har allerede vært og fått en ny da den andre fikk opp en feilmelding på for høyt trykk så kompressor startet ikke opp. Den har ca 20 cm pr side og puste på det er på tre sider bak som varmluften kommer ut. Ligger på 19 grader nedi cabin så regner ikke med det er for varmt for den. Sitér dette innlegget Link to post
Espen Svart 10.August.2019 Link til dette innlegget Svart 10.August.2019 Hva med spenningsfall til 12v uttaket ditt? Om det er for tynne kabler vil disse kanskje ikke klare å holde spenningen under last, og den slutter å kjøle? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 10.August.2019 Link til dette innlegget Svart 10.August.2019 Som Espen skriver. Sjekk kablene dine, er de for tynne, så går det som regel ikke - da kutter den - kablene frem til der du tar ut strøm til den altså. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
925Riviera Svart 10.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2019 Målte 13.4 til utaket det er ganske større ledninger på sigarett utaket enn andre ledninger der. Jeg får prøve og flytte litt rundt på den og se om det hjelper Sitér dette innlegget Link to post
925Riviera Svart 10.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2019 HxLxB (mm) Strømf. (24t) Vol. Vekt 380 x 585 x 350 0,76/2,57 A 29 l 16 kg Er ikke mye strøm den drar Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 10.August.2019 Link til dette innlegget Svart 10.August.2019 Nei den drar ikke mye strøm Kai, men om kablene frem til punktet du henter strøm er for tynne, så hjelper det ikke. Dessverre mange steder det er for liten kvadrat på kablene ombord. Har en 40 liters boks, og har trukket 8 kvadrat frem til uttaket - lengde, sa 3 meter - muligens overkill, men det virker. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Fergu Svart 10.August.2019 Link til dette innlegget Svart 10.August.2019 (redigert) Har brukt samme boksen i 4 sesonger, er kjempefornøyd. Bruker nesten ikke strøm, holder valgt temperatur selv om sola står på og det er +45 under kalesjen. Går 5-6 døgn på et 100A batteri uten opplading. Min fusket litt i starten, ble mye bedre da jeg la opp egen kontakt med 2,5mm2 kabel, 1,5 meter fra forbruksbatteriet. Hadde i utgangspunktet 1,5mm2 kabel 5 meter fra forbruksbatteriet, målte godt over 13V uten belastning. I tillegg velger jeg ØKO på displayet. Ved 12V pluggen sitter det en bryter som har 3 posisjoner, denne settes på MIN. Da starter kompressoren lettere ved lav spenning. Alt dette er godt forklart i brukermanualen. På bildet ditt ser det ut som det står en vindunk rett ved luftinntaket på venstre side, utblåsningen står også veldig nær veggen på høyre side. Disse tingene bidrar til at kompressorvifta sliter litt. Redigert 10.August.2019 av Fergu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 10.August.2019 Link til dette innlegget Svart 10.August.2019 Du må måle spenningen når den er på. Altså når den belaster strømuttaket. Hvis det er dårlig kopling et sted så vil du kunne måle høy volt ved hvile, men den faller drastisk ved belastning. Vil tippe den boksen også har en funksjon for å stoppe strømtrekk ved volt lavere enn feks 11,8V. For å hindre å kjøre batteriene helt tomme. Fulgte det med kabler/ krokodillekjeft for å kople den rett på batteriet? Prøv evt å gjøre det og se om den kutter da eller ikke. Forslagene over om eget uttak med egne kabler frem er gode. Generelt liker jeg å bruke 4mm2 kabler. De koster fremdeles greit, og er helt ok å lage koplinger til. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Lars H. Svart 10.August.2019 Link til dette innlegget Svart 10.August.2019 Hei. Håper jeg ikke maser og provoserer, men her er et innlegg jeg har gjentatt flere ganger angående overgangmotstand i kontakter osv. Mange båtfolk opplever at spenningen frem til kjøleskap, varmeapparat er alt for lav (varmeapparatet vil ikke starte, og kjøleskapet stopper), selv med fulladet batteri. Alle vet vel nå etter hvert at tynne ledninger kan gi spenningsfall. En annen feilkilde som ofte blir oversett er brytere, kontakter og sikringer. En dårlig tilskrudd kabelsko, en slapp kontakt i en flatstiftkontakt eller at ledningen inn i disse er dårlig klemt til eller er blitt irret, kan hver for seg fort gi en tiendedels volt spenningstap dersom det går litt strøm i ledningen. Som et eksempel kan jeg ta forbindelsen fra batteriet via sikring til glødetråden på et varmeapparat (pluss forbindelsen tilbake til batteriet) Overgangene kan da være slik: batteriterminal(+) - kabelsko kabelsko - ledning Ledning - kabelsko kabelsko - hovedbryter to kontaktpunkter inni bryteren bryter - kabelsko kabelsko - ledning ledning - kabelsko (flatstift) kabelsko(flatstift) - sikringsholder sikringsholder sikring sikring -sikringsholder sikringsholder - kabelsko(flatstift) kabelsko(flatstift) - ledning ledning - kabelsko(flatstift) kabelsko(flatstift) - terminal i varmeapparat intern forbindelse til glødetråd intern forbindelse fra glødetråd terminal i varmeapparat - kabelsko(flatstift) kabelsko(flatstift) - ledning ledning - kabelsko kabelsko batteriterminal(-) Dette ble mange steder det kan bli dårlig kontakt, faktisk 22 steder! Og det kunne fort blitt flere ved bruk af fordelingsskinner for jord og skjøtekontakter her og der. Og når det under gløding går så mye som opp til 10 A strøm, kan det fort bli 0,1volt tap i hver overgang dersom forbindelsen er dårlig, det blir 2,2volt totalt! Med 12,6volt på batteriet blir det da bare 10,4volt på glødetråden! Og dette under forutsetning at kablene er så tykke at det ikke er tap der! Men det er det. Litt av et senario? Heldigvis kan tapet reduseres betraktelig. 6 av disse forbindelsen er der en ledning er klemt fast i en kabelsko(flatstift). Er ikke ledningen skikkelig klemt til, er den irret? Dersom ja, klipp av ledningen så langt inn at du kommer til ren kobber og sett på ny kabelsko(flatstift). Klem den på med en skikkelig klemmetang med retursperre. Kr.99,90 varianten hos OBS duger ikke, men en bra tang med retursperre som klemmer ordentlig til, får du i bilrekvisitaforetningene til 200 - 300 kroner. 6 av forbindelsene kan være dårlige pga. dårlig forbindelse mellom en kabelsko og terminal eller en flatstift han/hun overgang. Her kan det være irr som kan fjernes, kabelskoen kan skrues bedre til eller hunkontakten på flatkontakten er blitt slapp og kan skiftes. Dersom en har "gammeldagse" sikringsholdere av biltype, den typen med porselenssikringer, bør denne byttes ut til en bedre type. Har faktisk erfart at det hadde irret så mye i overgangen mellom sikring og sikringsholder at det ble totalt brudd! Den nye bilvarianten med "flatstiftsikringer" fåes i god kvalitet. Når en har gått over alt dette er det på tide å spraye over med f.eks CRC for marine elektriske forbindelser. Dette var bare et eksempel, hvordan står det til med forbindelsene frem til kjøleskapet, til lanternene, osv? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.