Jump to content

Forskjell på Saga 26 HT og LS? Erfaringer

DIYglenn

Recommended Posts

Vurderer kjøp av båt, og kom innom Saga. Ser etter halvplaner/snekke men fristet å øke budsjettet for å få en Saga rundt år 2000 for å slippe så mye gammel historikk. 

Hvordan er disse båtene? Ser noen heter HT og andre LS, men finner ingen forskjell? Noen hadde takluke, andre kalesje istedet for luka. Men begge er hardtop?

Er det en lufteluke eller en skyveluke? Hvis den kan åpnes helt blir det jo plutselig en litt mindre lukket båt. 

Dekket bak var veldig beskjedent, men fint til fiske da. 

Redigert av nordemoniac (see edit history)

Mange bilder og mer om alt Sagaboats har produsert (til og med en seilebåt) fra tidlig 60-tallet frem til nå finner du på min side sagaforumet.com

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vil tro HT på lukket båt er skrivefeil. LS står for "lukket salong" mener jeg. HT er uten bakvegg, og noen er vel levert med agregat. Selv har jeg bare sett LS av disse. Litt lite akterdekk, men solide og sjøsterke båter. SagaBoats har også en del utstyr på lager for sine eldre modeller, så stort sett får du tak i ting som må byttes.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Supert! Takk for info. Får lese meg opp litt videre. Ja, akterdekk var litt skuffende på LS, men liker muligheten til å lukke igjen og slippe kalesje. Trønderske vinterstormer tar knekken på det meste. 

Vil det forresten fortsatt være nødvendig med presenning på en slik båt hvis den ligger ut året rundt?

Skjønner jo at det vil bli en god del snø etterhvert, men hvis man er inn og skuffer av litt så er det kanskje bedre uten presenningen (økt fuktighet, mindre vinden kan ta tak i)

• 6 måneder senere...

Jeg har en 2001 mod Saga 26LS. Har hatt båten ett år nå. Den står på land vinterstid. Jeg har ikke brukt kalesje i det hele tatt da denne ikke er ship shape, har et ødelagt vindu. 

Vinterstid er dette litt tve-egget. Uten kalesje er det en fare for at snø tetter selvlensing og at det dermed renner vann inn i motorrom. En unngår derimot at snø/vind ødelegger kalesje.

Min båt er halvplanende med VP AD41, med drev. Jeg er veldig fornøyd med båten så langt. Ser at flere klager på at den er smal med sine 279cm. I salong er det nok litt trangt rundt pentry/sittegruppe. Men jeg syns jeg har alt jeg trenger på 26 fot. Første båt med drev, så litt spent på kostnader/driftssikkerhet. Grunnen til at jeg valgte drev var at det var den eneste løsningen som innfridde kravene jeg stilte:

* marsjfart 25knop +-

* lukket båt med selvlensende dekk

* Ikke for tørst (ltr/nm)

Jeg søkte en stund til det dukket opp en godt utstyrt utgave.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...