monodrive Startet 10.August.2019 Link til dette innlegget Startet 10.August.2019 (redigert) Hei trenger hjelp for bensinlukt i en Antares 780 som ble kjøpt i vår, lukta økte samtidig med ettersom temperaturen i lufta steg frem mot sommeren som lot vente på seg i år også. Hvordan griper jeg dette an, for tilkomst er vanskelig og alt i rommet under cockpit må tømmes som varme system slanger /vanntank er enkel/ drivstoff-filer er enkel / Skott av finerplate / for å kunne dra tanken ut så den blir synlig. Allikevel så må en antatt da starte med å skifte slanger men frykter tilkoplinger bak i båten. Jeg som er en stor person kommer ikke til bak i båten der påfylling slange går opp til dekk sammen med utluftings utløpet, også slange til motor blir litt plunder å få til å trekke på nytt der bak. Skal jeg levere inn båt så må verksted evt. bare starte å bytte alt sammen slik jeg ser det, og de må ta inn en person som ikke er særlig stor av seg for å komme til bak under motorbrønn og opp der påfylling er. Dette bli nok ikke så billig i antall timer. Jeg har ikke sett noe direkte bensin i bunn av båten som har en innerliner som ligger over skroget og må derfor ned med sugerør for å tømme helt i bunn. Vasket med å spyle inn nytt vann og zalo og nå sitter jeg igjen med kun bensin lukt utelukkende og den sviver opp og inn i cabinen og blir så konsentrert at du kjenner det gått og går ut igjen. a) Plast bensin tank ligger foran luke i dørken og har kun 8cm klaring opp under og får derfor kun inn hånden for å tørke med papir, som er rent og pent så ingen lekkasje som er vått. Tanken har tankmåler tilslutning som ser bra ut. Tanken har videre tilkoplinger for: bensin ut / lufteslange / påfyllingslange som ser bra ut men kan bare ta bilder på avstand. b) Kommer til å slite med å trekke frem tank da 65mm slange for påfylling er veldig stiv. Å usikker på hva som da kan skje bak ved ventil for påfylling. c) Demontere filter vanntank og skottplate er ok, men hovedsikring så må jeg frem med 2 stk. batterier som ligger i bokser med ventilasjon inn under motor brønn. Phu ikke enkelt. Så er der slanger for Wabasto som må vekk for å kunne få nok til å trekke tank ut og inspisere denne i bunn. d) Drivstoff filter er tett og fint. Igjen det jeg er mest red for hvis jeg starter selv er at koblinger bak for lufting og påfylling ryker og disse klarer jeg ikke å komme til selv. Skulle ønsket å få satt på trykk og brukt såpevann for å se etter lekkasje. Redigert 10.August.2019 av monodrive (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 10.August.2019 Link til dette innlegget Svart 10.August.2019 For å sjekke på utilgjengelige plasser kan du jo gå til anskaffelse av et inspeksjonskamera. Sitér dette innlegget Link to post
monodrive Svart 10.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2019 Hei takk for tipset ikke så dumt hvis bilde kvalitet er ok. Jeg luer litt på hvorfor jeg har en ventil på lufte slangen, se vedlagt bilde? Fant et innlegg her på forumet av installasjon av fast tank skrevet av Larspo, her tar jeg med meg noen poeng. 8. Jord påfyllingsstussen mot motor. Dette er MEGET viktig. Det kan oppstå statisk elektrisitet, og det er lite lurt om dette blir utladet mot beninpumpa på land. 9. Bruk ordentelig slange til ventilasjon, ikke en billig-variant. 10. Monter brennstoff-giveren (avhengig av modell, men de fleste må tilpasses høyden i tanken. Dette står i manualen). 2 terminaler på giveren, hvor den ene mest sansynlig skal mot jord, den andre til instrumentet dit. 11. Fyll tanken helt propp full slik at det står bensin i både påfyllingsslange og utluftningsslange. Kontroller at alle koblinger er tette. Sjekk spesielt rundt bensingiveren. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 10.August.2019 Link til dette innlegget Svart 10.August.2019 Dette ser jo veldig pent ut, og godt holdt. Lite mulighet for bevegelse etc. Kanskje dumt spørsmål, men stiller det allikevel: Har du tatt ut alt som er av tekstil eller papir, som det kan ha kommet bensin på? I og med at lukten har vært økende med temperaturen, så kan det være sølt på noe som dunster mer jo varmere det blir i kabinen. Kanskje en hanske, en vest eller en sko som har fått litt på seg? Guttungen fikk bensin på buksebeinet en gang han kjørte snøskuter. Brukte 2 måneder på å lufte det ut når den hang ute, og allikevel kan man kjenne det. Er jo typisk på kalde dager å ha på seg noe, og så slenge det fra seg inni båten når man kommer inn i varmen... Kunne du ha trykksatt dette (kompressor, fille og blåse i påfyllingen, tette utlufting) og lukte om dette øker eller ikke øker intensiteten i kabinen? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
monodrive Svart 11.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 (redigert) Takk igjen for gode svar, jo ved overtakelse og på vei hjem til Haugesund så kjente vi lukt med en gang døra ble luket igjen, båten har kalesje og kjent problem her er at eksos kan dras inn så tenkte ikke så mye over det de første ukene da temperaturen var lav men så så jeg at det rest vannet som lå i bunn skiftet farge til litt mere brunt og litt avleiring i brunt. Tappet ut med pumpe som jeg stakk ned i de små drainshullene i bunn innerliner og tok ut ymse vann med noe iblandet men naturligvis så er det jo alltid noe etter en del år med filter bytte muligens etc. Uansett så fylte jeg på med Zalo og vann og utførte utpumping minst 5 ganger og sitter da igjen med kun bensinavdamping. Jo puter burde nok ha hvert ute en stund men det er nok ikke disse men skal ta de ut i dag og legge de bak under kalesjen. Men det er nok ikke disse med så høy konsentrasjon at det river når en puster. REDIGERT: Kom med nå og hovedluka til rummet har stått åpen i natt og da er det svært litte lukt i styrehuset ved lukket dør. Så puter blir på plass. Men kjenner bensin lukt generelt nå opp fra rommet med åpen luke. Sette på forsiktig trykk med kompressor og en type tetning i påfylling men vanskelig å tette utluftings plast deksel (montert fra innside) og så bruke såpevann, kan være bedre enn å fylle opp komplet med bensin slik at alt er fylt inkl. lufteslange. Har jo fylt en gang slik at det rant ut lufteslangen. 1. Når jeg skriver dette så kommer jeg på hva skjer da med lufte slangen når den har hvert overfylt? Den er jo koblet på topp av tank med vinkel stuss og går akterover og så opp i motorbrønn sidevegg til kobling for avluting. Men må sjekke litt men litt fare for at den har en bensin propp som kan stenge for utlufting det er ikke så mye å gå på her når du så bilder der den er strippset fast ved påfyllingslangen før den går oppover. Redigert:Tatt av lufteslange og blåst igjennom og luft går greit igjennom men litt hås sikkert pga ventil men går bra med å puste ut lett. 2. Neste steg blir å prøve å få på en ny lufteslange som jeg legger midlertidig over rekka før jeg går videre. Redigert 11.August.2019 av monodrive (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Båten ser veldig pen og ny ut. Er ikke innenfor garanti-tid? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Å ja, det river i nesa? Da er det mer enn litt dunst - som jeg så for meg. Vedr evt propp av bensin i lufteslangen: Så lenge denne kan bevege seg ved overtrykk i tank, så skal jo ikke det kunne føre til lekkasje i tank. Bensin vil kunne bevege seg. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
monodrive Svart 11.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Hei båten var kjøpt i mai som en 2013 modell og er generelt veldig fin innvendig og ikke noe slitasje her så fornøyd med båt type og at jeg gikk for bredden til 780 istedenfor 680 som også er flott. Bare synd vi ikke fikk nyttet båten i år med en overnatting eller to. Jo det er mye avgassing men fra hvor, har jo mulighet for å se om det er våt lekkasje ganske langt slik som slanger mot tank/filter og under tank så ingen dråper her. Tank må ut for å sjekkes 100% men som sagt vet ikke hvordan få den frem pga stiv påfyllings slange. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Lekkasjer kan ofte spores til tankmåler. Der lak det på min. Tok av slange til lufting og tapet fast en pumpe til gummibåten. Pumpet trykk på tank og så raskt hvor lekkasjen var. Sitér dette innlegget Link to post
monodrive Svart 11.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 (redigert) Takk skal teste forslaget med litt overtrykk, og se om det lekker rundt tank måler, må få noe som gir trykk og se hvor langt jeg klarer å dra selve tanken frem så jeg kan se godt nok tilkoblingene, dette for påfyllings slange ø65mm er stiv. Stoler jeg på nesen min så er det minst lukt på babordside der tank måler og bensin uttak er plassert. Har kveld koblet fra lufteslange og tapet denne igjen og så åpnet påfyllings lokket utvendig og lagt over en iskremboks og tapet denne så får vi se om utlufting går noe bedre ut i det fri. Da har vi nå testet litt her også på denne Ø65mm slangen vil jeg anta? Redigert 11.August.2019 av monodrive (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
monodrive Svart 14.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 (redigert) Begynt på jobb igjen og da tar ting tid, men har fått tak i slange som skal på utluftingen for å teste med overtrykk, har satt i en bilventil i 5/8" slangen og klemme på. Nå er det å få den på tanken igjen. Men kan vel ikke kjøre trykk på tank og fremdeles være koblet til Suzuki ? Kjøpt CRC Lekasje spray. Ser også at jeg ikke kommer til på motor uten videre, reise det var en trykk kobling! Men det er ok ikke det så får finne en løsning rundt drivstoffilteret vist på bilde tidligere. Redigert 14.August.2019 av monodrive (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
monodrive Svart 14.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 Slange påmontert og pumpet litt trykk, sjekket trykk ved å åpne påfyllinga med et litte puff men om det et nok? Sprayet så på CRC lekkasjetester, som dunster fort vekk rundt tank måler, men kunne ikke se noe resultat hit. Lekkasje. Neste er frem med tank og da må den tømmes for bensin nesten 200 liter. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 14.August.2019 Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 (redigert) En sånn brukte jeg når jeg skulle pumpe fra tanken og over på kanner... gikk ganske fort. Jeg kjøpte den når den var på tilbud til 399,- https://www.bestmarin.no/produkter/vvs-og-lenseutstyr/lensepumper-12-24-230v/pumpe-batteri-m-autostopp-for-montering-paa-kanner-p1034193 Redigert 14.August.2019 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 14.August.2019 Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 monodrive skrev for 3 timer siden: og da må den tømmes for bensin nesten 200 liter. Da er det bare å invitere hele nabolaget på tube- og vannskikjøring... ?? Håper du finner kjapt ut av det! Er så mye mer moro å bruke båten enn å feilsøke. Selv om det er deilig å finne feil og få fikset dem også. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Seilars Svart 15.August.2019 Link til dette innlegget Svart 15.August.2019 Har aldri sett nedi en slik motorbåt med bensintank før, men må si jeg er litt overrasket når jeg ser bildene. Bensin søl avgir nok gass til å være brennbart dersom temperaturen er høyere enn -40 grader celsius. Nå er det sommer og +20. Har selv en dieseltank ombord, men for diesel må temperaturen være +55 grader celcius før den gasser nok til at det avgis brennbar avdamping. Hvis jeg skulle hatt en bensintank ombord i en båt, så skulle den vært plassert i ett eget tett rom kun ventilert til friluft. Akkurat som en gasstank. Ingen El. tilkoblinger eller åpne hull inn til kabin/annet el utstyr, kun filtere og godkjent tankmåler. Alt annet er en tikkende bombe i mine øyne. Men båten er sikkert bygget etter godkjente metoder, verftet er jo stort......Jeg bare liker at mer enn en feil skal til for å lage ei dødsulykke. Alt av kamera og el. utstyr for å lete etter bensin lekkasjer frarådes på det sterkeste. Det er som å stikke hånda bak en stein for å lete etter en observert hoggorm i mine øyne. Har du ei ventillasjonsvifte som du kan kjøre slik de har på båter med bensinmotor innenbords? Lufting er en faktor som tynner ut bensindampen til lavere nivåer enn hva som er brennbart. Sitér dette innlegget Link to post
monodrive Svart 17.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 (redigert) Hei du har nok rett det er ikke gunstig selv om det luftes fort ut når en åpner luker og dør, gass stiger opp i høyden og båt skott er ikke tett inn mot kabin Derfor jeg prøver å eliminere det jeg klarer før den leveres inn på verksted, de kan jo heller ikke gjøre noe mere en å skifte alle koblinger og slanger men hadde kanskje innsett å starte med farlige kilder å fjernet batterier først så en ikke får noe hendelse med gnistrer. Men får ta en prat med de om vi kan samarbeide, hvis de tar den på land der den først må spyles siden den er moden for å bli bunnsmurt og motor service. Dessuten så er ikke min rygg i stand lengre heller til å romstere mere nede i for trangt rom heller. Redigert 17.August.2019 av monodrive (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.