Jump to content

Mercruiser - nødvendig med alt vedlikeholdet i manualen?!?

19quiz76

Recommended Posts

Overtok nettopp en Skibsplast 690 fra 2009 (grattis til meg, ja) og prøver å gjøre meg kjent med motor og vedlikeholdsbehov. Det slår meg at det virker nokså overdrevent hva man skal gjøre med denne selv med moderat bruk om sommeren;

"Rutinemessig vedlikehold:

BEGYNNELSEN AV DAGEN

• Kontroller motoroljenivået (intervallet kan utvides basert på båtførerens erfaring med produktet).

• Kontroller kjølevæskenivået.

• Kontroller servooljenivået.

• Kontrollere hekkaggregatets giroljenivå i giroljebeholderen.

SLUTTEN AV DAGEN

• Etter bruk i saltvann, brakkvann eller forurenset vann skal sjøvannsdelen av kjølesystemet skylles etter hver gangs bruk.

• Tapp eventuelt vann fra primærdrivstoffilteret etter hver bruk (tapp eventuelt vann fra begge drivstoffiltre ved bruk i kuldegrader).

UKENTLIG

• Drener eventuelt vann fra drivstoffiltrene.

• Kontroller oljenivået i trimpumpen.

• Kontroller om det er rusk eller sjøvekster i sjøvanninntakene.

• Kontroller og rengjør sjøvannsfilteret.

• Undersøk anodene på hekkaggregatet, og skift dem ut dersom de er 50 % erodert.

ANNENHVER MÅNED

• Kontroller batteriforbindelsene og væskenivået.

• Smør propellakselen og stram propellmutteren (ved bruk kun i ferskvann kan dette vedlikeholdsintervallet utvides til hver fjerde måned).

• Behandle motoroverflatene med rustbeskyttelse dersom den brukes i saltvann, brakkvann eller forurenset vann.

• Kontroller luftfilteret (annenhver måned eller hver 50. time, avhengig av hva som kommer først).

• Undersøk anodene på motoren, og skift dem ut dersom de er 50 % erodert.

• Kontroller at måleinstrumentene og ledningsforbindelsene er godt festet. Rengjør måleinstrumentene (annenhver måned eller hver 50. time, avhengig av hva som kommer først). (Ved bruk i saltvann reduseres intervallet til hver 25. time eller 30 dager, alt etter hva som kommer først.)

Planlagt vedlikehold:

ETTER DE FØRSTE 25 TIMENE OG IKKE MER ENN 30 TIMER

• Skift motorolje og oljefilter.

ÅRLIG

• Mal over småskader i lakken på motoren, og spray med korrosjonsinhibitor.

HVER 100. TIME ELLER ÅRLIG (DET SOM INNTREFFER FØRST)

• Skift motorolje og oljefilter.

• Skift girolje på hekkaggregatet.

• Stram til låsemutterne for slingrebøylens U-bolt.

• Skift drivstoffiltrene.

• Kontroller styresystemet og fjernkontrollen for å se om det er løse, manglende eller ødelagte deler. Smør kabler og overføringer.

• Undersøk og smør rillene i universalleddene på hekkaggregatet. Kontroller belgen, eksosrøret og klemmene.

• Smør hekkplatelageret og motorkoplingen (smør motorkoplingen hver 50. time dersom båten kjøres på tomgang over lengre tid).

• Kontroller om det er løse eller ødelagte forbindelser i det elektriske opplegget. Test effekten til MerCathode®-enheten (utstyrsavhengig).

• Kontroller motortilpasningen.

• Stram til motorfestene.

• Kontroller om det er løse, ødelagte eller korroderte festeanordninger i det elektriske systemet.

• På modeller med drivakselforlengelse skal du smøre drivakselens universalledd og lagrene i akterspeilenden (inngang) og motorenden (utgang).

• Kontroller tilstanden til og strammingen av remmene.

• Kontroller om kjølesystemet og eksosanlegget er skadet eller lekker. Kontroller strammingen av slangeklemmene på begge systemer.

• Demonter og undersøk sjøvannspumpen, og skift ut slitte komponenter.

• Rengjør sjøvannsdelen i det lukkede kjølesystemet. Rengjør, kontroller og test trykklokket. Kontroller anodene, og skift dem ut dersom de er 50 % erodert.

• Skift luftfilteret.

ANNETHVERT ÅR

• Skift kjølevæsken.

HVER 500. TIME ELLER HVERT 5. ÅR (DET SOM KOMMER FØRST)

• Rengjør kjernen i etterkjøleren.

HVER 1000. TIME ELLER HVERT 5. ÅR (DET SOM KOMMER FØRST)

• Rengjør drivstofftanken."

Dere som eier en slik motor; er alt dette virkelig nødvendig? Høres ut som man er mer i motorrommet enn ved rattet med disse kravene..?

Ja, der ser du hvor krevende det er å ha båt?

Alt dette står der for at Mercuicer skal ha sitt på det tørre og "redde rævva si" om noen skulle komme med krav om reklamasjon osv.

Det er jo ikke feil å gjøre alt som står der, men tidligere eiere har neppe fulgt opp til punkt og prikke, så da er det liten vits i at du begynner nå.

Jeg vil allikevel påstå at olje/væskenivåer bør kontrolleres jevnlig, jeg sjekker ca en gang i uken.

Det er uansett lurt å ta en kikk ned i maskinrommet før hver tur, for å ha litt kontroll på evt. lekkasjer ol. Det handler om å spare tid.  

Med det mener jeg at å bruke 3 minutter på en liten sjekk, kan spare flere timer/uker hvis du oppdager ett problem i tide.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

De fleste av oss stryker alt som står over/før ‘etter 25 timer/maks 30 timer’ ??

Cover æss som det sies over. Men en sjekk i motorrom dann og vann til en har dannet seg et bilde av at ting er stabilt er veldig smart. Selv må jeg bort med bord og tepper for å åpne motorrom og da har det blitt sjeldnere eg sjeldnere etterhvert som jeg er blir kjent med båten gitt..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...