Jump to content

Innenbords diesel eller påheng bensin?

Bigdrago

Recommended Posts

Hei. Driver og ser etter en brukt båt på rundt 20 fot +/-. Ønsker en med plass som barna kan ta seg en dupp fram i båten i tillegg til at den er stor nok bak til å fiske med for noen personer, evnt slikke sol.

Det frister med dieselmotor pga dieselpris og at den bruker mindre enn bensin.

Har jeg rett her? Eller er en innenbords dieselmotor mye tyngre slik at vinninga går opp i spinninga mtp forbruk?

Jeg liker å trollefiske. Kan dette gjøres med en 70hk 4takt bensinmotor uten at den soter seg igjen?

Tenker en båt i prissjiktet opp mot 100.000. Finner mye fine daycruisers på finn men synes mange av de har litt liten plass bak.

Kommer an på bruk angående diesel eller bensin. 

Kan sikkert få ned mot halv pris pr NM med diesel, men hvor mange NM kjører du årlig? 

For min del, så er årlige utgifter med bensin på 17’’ ca 2/3, motorolje 1/3...

Vil anta en skal kjøre ganske mye om diesel skal lønne seg...forøvrig dyrere å bytte dieselmotor enn bensin om den dagen kommer...

Hei! Tror ikke du bør tenke så mye på bensin / diesel forbruk på båt i den størrelsen. I hvert fall ikke i kategorien skjærgårdsjeep ,som er aktuelt i den størrelsen. Den vanlige brukeren bruker båten for lite til at dette bør være hovedfokuset. Fordelene med utenbords og bensinmotor er flere. Som regel bedre plass innabords., og lettere og rimeligere vedlikehold.  En moderne 4T Yamaha på 70HK er en perfekt lett , god, og gjerrig nok motor til dette bruket , også til trolling. Har selv hatt to av disse. Ingen problemer dersom du vedlikeholder dem ifølge manualen. Altså ikke dyrt vedlikehold. Men skal du bruke motoren til lange turer og hundrevis av timer per sesong i marsfart ,så kan det lønne seg å gå for motorer med mer kubikk og da kanskje en brukt dieselbåt i stedet. 

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

6 hours ago, atr72 said:

Last har heller ingen betydning for diesel

Nah ... det er ikke helt rigtigt. Planende både er (i særdeleshed?) påvirket på ydelsen af vægt. I min ca 3,5 tons, knapt 30" med 200HK VP og drev, der kan jeg se på topfarten, og tiden det tager at komme i plan, om jeg er alene i båden eller om der er bunkret diesel, vand, sko og badetøj (bikinier, ikke mine) osv til sæsonnen; og vi taler kun om en forskel på ca 10% af bådens totalvægt. Nogle vil forklare det med båden er undermotoriseret, men man skal ikke undervurdere vægtens betydning for en (planende) båd.

mthoms skrev for 5 timer siden:

Nah ... det er ikke helt rigtigt. Planende både er (i særdeleshed?) påvirket på ydelsen af vægt. I min ca 3,5 tons, knapt 30" med 200HK VP og drev, der kan jeg se på topfarten, og tiden det tager at komme i plan, om jeg er alene i båden eller om der er bunkret diesel, vand, sko og badetøj (bikinier, ikke mine) osv til sæsonnen; og vi taler kun om en forskel på ca 10% af bådens totalvægt. Nogle vil forklare det med båden er undermotoriseret, men man skal ikke undervurdere vægtens betydning for en (planende) båd.

Til TS:

Bruk innlegget over til å ta med deg et viktig moment inn i ditt endelige valg:

Hva du enn velger så ligg unna en undermotorisert båt. 

Du finner ingen 20 fot båt som er rask og kan plane med 15 kamerater... 

Vedlikehold er mer krevende for diesel m drev enn for påhenger. 

De beste kjøpene forsvinner fort. Har du "lurt" på å kjøpe en båt i 2 mnd og den fortsatt er på Finn så er det 99% at noen har set/vet noe ikke du har plukket opp... 

Redigert av dieselfan (see edit history)

20’ høres på grensen liten ut for at det blir praktisk innvendig. Jeg har akkurat kjøpt en Windy 25 Mirage med KAD300 diesel inboard. Jeg ønsket innenbords for å få tyngdepunktet lenger inn og ned, noe som vil påvirke sjødyktigheten postivt. I tillegg fikk jeg en deilig badeplattform. Og Volvo Penta Duoprop gir ikke bare godt grep, men også null walk i revers.

atr72 skrev for 20 timer siden:

Last har heller ingen betydning for diesel.

spørs jo på motorisering, har man feks en 20-21 foter med 117hk diesel så merkes det godt med litt ekstra folk i båten 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

33 minutes ago, ivar said:

spørs jo på motorisering, har man feks en 20-21 foter med 117hk diesel så merkes det godt med litt ekstra folk i båten 

Enig i at vekt merkes godt i båt, men jeg har en 23 foter med denne 1.7 literen til Mercruiser og er overraska over hvor lite jeg merker til vekt. Får 28 knop om det er 1 voksen og 27 knop når det er 4 voksne og 4 barn ombord. Det er absolutt ingen rakett men du verden så billig det er å kjøre med. 

Hankøsundet skrev for 8 timer siden:

20’ høres på grensen liten ut for at det blir praktisk innvendig. Jeg har akkurat kjøpt en Windy 25 Mirage med KAD300 diesel inboard.

atr72 skrev On 11.8.2019 at 1.35:

Jeg kjøpte en Goldfish 22 med D3 diesel for noen år siden.

Bigdrago skrev On 10.8.2019 at 23.42:

Tenker en båt i prissjiktet opp mot 100.000.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Takk for masse gode svar. Etter å ha trålet nettet har jeg falt litt for Uttern D55 med innenbords diesel. Erfaring med disse motorene? Kan man trekke vannski? Gode argumenter at den bruker lite i forhold til bensin og har billigere forsikring...
Eventuelt en 4takter bensin (helst større enn 70hk).

Kommer ikke til å kjøre all verden. Blir litt bading, fisking, dagsturer osv.. men man vet aldri, plutselig brukes den hele tiden.

dieselfan skrev for 1 time siden:

Hvilken motor?

(vi kan ikke til vanlig se samme skjermbilde som deg så referer gjerne til merke, type, modell og ytelse, så henger vi med og du får mye bedre hjelp...

Aha. Trodde den bare kom med èn type dieselmotor. De jeg har sett på er 2005, 2006 og 2007 modeller med 120hk dieselmotor, oppgis til mellom 33-35 knop.

Virker som om jeg må ha 2005mod og nyere for å få utgaven med freshere instrumentdisplay med medfølgende kartplotter. Kan disse kartplitterne oppdateres til 2019 kart? Man får vel ingen med kartplotter + ekkolodd...

Skal brukes i oslofjorden

Redigert av Bigdrago (see edit history)

Etter en sesong med totakt e-tec (og 30 år med 7.5 og 10 hk Honda 4-takt..) må jeg si jeg er positivt overrasket over Evinrude'n, masse krefter og kan tusle på tomgang i timevis uten å sote igjen. Service hvert 3. år.. 

Klart diesel innenbords er mye stillere og gir en mer gedigen følelse, men du verden hvor mye enklere en outboard er med tanke på tilgjengelighet og ikke minst vekt.

Dette er nok mest snakk om følelser. Prøvekjør begge varianter, så får du et inntrykk!

Uttern er flotte båter, så der kan du gjøre et godt kjøp nå i 'opplagstiden' som kommer.

Redigert av Kaptein Plast (see edit history)
Kaptein Plast skrev 4 minutter siden:

Etter en sesong med totakt e-tec (og 30 år med 7.5 og 10 hk Honda 4-takt..) må jeg si jeg er positivt overrasket over Evinrude'n, masse krefter og kan tusle på tomgang i timevis uten å sote igjen. Service hvert 3. år.. 

Klart diesel innenbords er mye stillere og gir en mer gedigen følelse, men du verden hvor mye enklere en outboard er med tanke på tilgjengelighet og ikke minst vekt.

Dette er nok mest snakk om følelser. Prøvekjør begge varianter, så får du et inntrykk!

Uttern er flotte båter, så der kan du gjøre et godt kjøp nå i 'opplagstiden' som kommer.

Takk:)

Ser ut som om valget står mellom Uttern D55 eller Ibiza Touring 21 ?

Kaptein Plast skrev for 8 timer siden:

Klart diesel innenbords er mye stillere og......

Stadig flere båtkjøpere velger utenbords-motor. Utenbords er litt dyrere enn innen-bords med bensin, men gir mer fart, støyer mindre og manøvrerer bedre, viser vårt test.

https://www.batliv.no/innhold/?article_id=35643

18 minutes ago, Mouche said:

Stadig flere båtkjøpere velger utenbords-motor. Utenbords er litt dyrere enn innen-bords med bensin, men gir mer fart, støyer mindre og manøvrerer bedre, viser vårt test.

det som teller mer for meg er at man slipper trøbbel med styresylindre drev og belger. etter noen år er det som regel også trøbbel med tette kjølere på innenbordsmotorer. sikkerhetsmessig synes jeg det er bedre å ha motoren utenfor båten, samt at man får et mye mer utnyttet akterdekk med påhenger, ihvertfall i mindre båter

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Enig med deg i alt du skriver så for meg er en båt i den aktuelle størrelsen kun interessant med en god utenbordsmotor. Mener å huske at det var en test av Ibiza 2o Touring med utenbordsmotor og med innebordsmotor (da kalt 21 Touring, men samme skroget og med denne 116hk dieselmotoren) og konklusjonen var meget klar i favør av modellen med utenbordsmotor.

Mouche skrev for 9 timer siden:

Mouche skrev for 9 timer siden:

Den ja. Evnt https://www.klikk.no/motor/baat/uttern-d55-exclusive-3481108

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...