Jump to content

Innenbords diesel eller påheng bensin?

Bigdrago

Recommended Posts

-morten- skrev On 15.8.2019 at 8.39:

det som teller mer for meg er at man slipper trøbbel med styresylindre

Nå vil jeg også anbefale påhengs på generellt grunnlag, men på akkurat dette punktet er vel neppe påhengsmotorer noe bedre? Hydraulisk styring til påhengs er notorisk kjent for å lekke etter noen år, og mekanisk styring er notorisk kjent for å ruste fast...

PolarLi skrev for 15 timer siden:

Hydraulisk styring til påhengs er notorisk kjent for å lekke etter noen år, og mekanisk styring er notorisk kjent for å ruste fast...

Vet ikke hva jeg gjør feil, men har ikke hatt problemer med noen av delene på de båtene jeg har hatt siste 30 år.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

ser det hevdes at diesel innenbords er stillere. Det er i beste fall bare tullprat. Mindre diesler i mindre båter er vibrasjoner vibrasjoner og støy og skrammel til saktere du kjører til meir skrammel. En påhenger derimot høres knapt i lav fart og har ingen vibrasjoner i noen hastighet.  Eg vil ABSOLUTT anbefale du tar noen prøveturer med begge deler så du får oppleve forskjellen sjøl. Du vil bli overrasket. En båt skal tross alt brukes og ha en viss kjørekomfort. Alle opplysninger kommer ikkje frem med å sitte se på tall og du skal ikkje sjå deg blind bare på den ene kostnaden det være seg drivstoff eller vedlikehold. Når alt kommer til sum så utgjør ikkje det store forskjellen likevel så på små båter. 

Mouche skrev On 15.8.2019 at 8.18:

Stadig flere båtkjøpere velger utenbords-motor. Utenbords er litt dyrere enn innen-bords med bensin, men gir mer fart, støyer mindre og manøvrerer bedre, viser vårt test.

https://www.batliv.no/innhold/?article_id=35643

Ah! Ja, der ser man!

Takk for link, og jeg er vel enig når jeg tenker meg om, hadde vel egentlig eldre 'bensinbombe'-innenbords kontra Yamaha totakt i bakhodet da jeg skrev den! Den gangen var det liksom ingen tvil. Når jeg tenker meg om enda en gang har jeg vel aldri vært med i en mindre båt med diesel innebords som har gått fortere enn 6 knop heller..

Cerberus skrev 27 minutter siden:

Blandt annet fordi mange 'experter' med påhengsmotor tuter andre ørene fulle hvor viktig det er å heve motoren så voldsomt opp opp opp for å kansje vinne en knop, begrense sprut eller hva nå agendaen er. Hekkaggregat står jo propellen dypt og fint og ingen problemer med det. Kan tilogmed kjøre rimelig aluprop uten det ventilerer.

Nå snakker jeg ikke om talentløshet på trimming blant førerne :wink:

Skal man f eks dra en på vannski eller tube og svinge skarpt så trimmer man jo helt inn i svinger. Likevel så spinner propellen ganske lett på putboard-båter, mens innboard sitter som støpt.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Lingefan skrev 10 minutter siden:

Skal man f eks dra en på vannski eller tube og svinge skarpt så trimmer man jo helt inn i svinger. Likevel så spinner propellen ganske lett på putboard-båter,

Kjenner meg overhodet ikke igjen i dette, men får propellen til å suge luft hvis jeg vil, men ved normal kjøring skjer ikke det!

Dette gjelder i alle fall min askeladden 605 m/mercury F150 m/vensura 4 blader stålpropell.

Lingefan skrev 17 minutter siden:

Skal man f eks dra en på vannski eller tube og svinge skarpt så trimmer man jo helt inn i svinger. Likevel så spinner propellen ganske lett på putboard-båter, mens innboard sitter som støpt.

Da tror jeg nesten du bør gjøre noe med montering av motoren for dette er helt problemfritt med riktig montering og trimming. Og hvor krappe svinger tar du egentlig når du kjører folk på vannski eller tube?

Begge de innbordbåtene jeg har hatt med drev har vært helt supre på toppfart og fullt rattutalag, enten det er Marex 270 eller Windy 42. De legger seg begge kraftig over, men biter seg fast umiddelbart på en imponerende måte uten å «sladde» eller vogge. Båtene går riktignok «bare» litt over 40 knop. Prøv fullt rattutslag i 40 knop på en outboard-båt så spinner det ofte. Spesielt ved s-kombinasjoner der man svinger frem og tilbake.

Lingefan

Lingefan skrev 7 minutter siden:

Begge de innbordbåtene jeg har hatt med drev har vært helt supre på toppfart og fullt rattutalag, enten det er Marex 270 eller Windy 42. De legger seg begge kraftig over, men biter seg fast umiddelbart på en imponerende måte uten å «sladde» eller vogge. Båtene går riktignok «bare» litt over 40 knop. Prøv fullt rattutslag i 40 knop på en outboard-båt så spinner det ofte. Spesielt ved s-kombinasjoner der man svinger frem og tilbake

Og jeg som trodde vi snakket om normal kjøring?

Det har jeg  faktisk prøvd, men det er særdeles ubehagelig pga. G-krefter,  og ikke noe som blir gjort verken med vannski bak, eller uten å be passasjerer om å holde seg skikkelig fast....

Cerberus skrev for 8 timer siden:

Jamen kjære vene. Desse båtene du nevner nå er jo fleire hakk større enn en typisk påhengsbåt. Det bli epler og pærer.

Her lurer det an annen skjult agenda.

Haha ja, hva i alle dager skulle det være? Både ibiza 20 touring med 150hk som vi har på hytta slipper ved slik kjøring og en ibiza 760t med 300hk suzuki vi hadde i 2016-2017 spant med propellen i for brå svingkjøring.

Om det har noe å si for trådstarter eller ikke får han avgjøre selv. Riktignok har innboardbåtene jeg har kjørt stort sett hatt duoprop. Det kan jo være grunnen til at de ikke slipper. Og man får jo noen få outboard med tvillingpropell også.

Lingefan

Lingefan skrev 35 minutter siden:

Haha ja, hva i alle dager skulle det være? Både ibiza 20 touring med 150hk som vi har på hytta slipper ved slik kjøring ........

Har også hatt en slik båt, men uten det problemet. 150hk Johnson totakter og Raker-propell. Forøvrig skjønner jeg ikke at du opplever dette som et problem, 80-100% gass og fullt rorutslag. Møtte du en seilbåt med seilene oppe i et trangt sund?

Mouche skrev 29 minutter siden:

Har også hatt en slik båt, men uten det problemet. 150hk Johnson totakter og Raker-propell. Forøvrig skjønner jeg ikke at du opplever dette som et problem, 80-100% gass og fullt rorutslag. Møtte du en seilbåt med seilene oppe i et trangt sund?

Hehe for en avsporing, hva skal du dra inn seilbåter (staker som ikke er oppgitt på kartet) for her? :giggle:

Suzuki 150hk med stålpropell. Har også/har hatt andre outboardbåter som slipper: GH11 med 30hk, Coaster 16 med 60hk, Yamarin 4110 30hk. 

Det er sjelden noe problem i praksis, men skal man leke seg litt skikkelig så vit at propellen slipper. På hytta har vi utsikt i 360 grader til sjøen. Utenfor i utsiktsbildet er det mye tube-kjøring og folk som koser seg. Man danner seg fort et inntrykk av hva som spinner og ikke. Da hører man ofte at båter med outboard spinner med propellen i krappe svinger ved slik lekekjøring. Innboardere som kjører wakeboard, tube eller vannski gjør derimot ikke dette. 

Hva kverulerer du for her egentlig? :lol:

Lingefan

Lingefan skrev for 5 timer siden:

Hehe for en avsporing, hva skal du dra inn seilbåter (staker som ikke er oppgitt på kartet) for her? :giggle:

Nei, si det.:giggle:

Lingefan skrev for 5 timer siden:

Da hører man ofte at båter med outboard spinner med propellen i krappe svinger ved slik lekekjøring. Innboardere som kjører wakeboard, tube eller vannski gjør derimot ikke dette. 

Wakeboard i 40 knop? Trekker du noen på wakeboard trimmer du motoren inn, lager mest mulig bølger og kjører i en fart på rundt 18 knop. Trekke noen på tube i 40 knop og så fullt utslag på rattet? Hvilken fart tror du tuben da har når denne drar ut av kjølevannet ditt og møter dine hekkbølger?

Av nysjerrighet; hvor i Kragerøs flotte skjærgård holder du til?

Redigert av Mouche (see edit history)

Lingefan skrev 58 minutter siden:

Har ikke nevnt noe om 40 knop i forbindelse med vannlek. Men nevnte 40 knop og full rattutslag er uproblematisk med innboard og duoprop i alle fall.

Flere rib’er og annet med single outboard som gjerne trekker vannski og tube i området slurer ofte med propellen selv i 15-20 knop i skarp sving.

Jeg har ganske liten erfaring med innenbords, duopropp og single-instalasjon, men dette høres skikkelig imponerende ut. 

Kunne vært artig å sett. Kan du ikke legge ut en film hvor du gjør 40 knop, og gir Max rattutslag? 

Mulig jeg er feig. Mangler kurs i høyhastighetskjøring. Men jeg har aldri turt å ha noe i nærheten av fullt rattutslag i 40 knop. Synes kreftene er store nok i 20 knop, stoler ikke helt på hvordan båten reagerer. Hvilken radius snakker du om?

Akkurat nå står fiskebåten 30 cm over tilhengern for å få litt nytt bunnstoff, så noen dager til jeg får testet.

Sørlandet2 skrev for 3 timer siden:

Jeg har ganske liten erfaring med innenbords, duopropp og single-instalasjon, men dette høres skikkelig imponerende ut. 

Kunne vært artig å sett. Kan du ikke legge ut en film hvor du gjør 40 knop, og gir Max rattutslag? 

Båten jeg har nå er 42 fot med dobbel motorisering med duoprop, sist jeg var utpå tok jeg en ganske skarp sving i ca 35 knop, og testet like greit å legge helt over siden jeg var med gutta, og det gikk som en lek. Har ikke film av set dessverre. Men kjennes egentlig ganske udramatisk ut. Båten mister ganske mye fart i så skarpe svinger, så i praksis blir det ikke 40 knop. Forrige båten jeg hadde med innboard, en Marex 270 estremo med d6, kunne jeg legge helt over, og siden den var mye mindre ble svingen enda krappere enn med 42 foteren. Den satt skikkelig godt og man kunne falle ut om man ikke holdt seg fast, så man måtte si fra til alle ombord.

Lingefan

Lingefan skrev for 10 timer siden:

Båten jeg har nå er 42 fot med dobbel motorisering med duoprop, sist jeg var utpå tok jeg en ganske skarp sving i ca 35 knop, og testet like greit å legge helt over siden jeg var med gutta, og det gikk som en lek. Har ikke film av set dessverre. Men kjennes egentlig ganske udramatisk ut. Båten mister ganske mye fart i så skarpe svinger, så i praksis blir det ikke 40 knop. Forrige båten jeg hadde med innboard, en Marex 270 estremo med d6, kunne jeg legge helt over, og siden den var mye mindre ble svingen enda krappere enn med 42 foteren. Den satt skikkelig godt og man kunne falle ut om man ikke holdt seg fast, så man måtte si fra til alle ombord.

Virker dom du snakker om to helt forskjellige ting.

Du sier det ikke er problem å ta Max styreutslag i 40 knop, men mener «ganske krapp sving i 35 knop». Det er to ganske forskjellige ting. 

Jeg har ingen problem å ta en veldig krapp sving med utenbordsmotor på 25 fot i 35 knop heller... selfølgelig trimmet helt inn. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...