Jump to content

Edit History

Lingefan

Lingefan

Små båter på under 25 fot begynner 40 knop å bli ganske fort. De beste skrogene tåler fint fullt rorutslag i 40 knop i rolig farvann, men outboard spinner ofte lett i slike situasjoner, spesielt ved lave hastigheter og kraftig akselerasjon ut av krapp sving.

Skal man ha skikkelig grep bør man ha godt skrog og gode propeller, da helst innboard eller outboard ked twinpropeller. Eller da selvfølgelig vannjet. Vannjet er uslåelig på manøvrering. Hadde en x-17 med 200 sport-jet. Ikke spesielt høy toppfart (47-48 knop), men svært morsom å kjøre. Man kan svinge, «bråbremse» og akse ganske unikt. Morsom båt, dessverre gror vannjeten lett når den ligger ute i over 4 uker på sjøen, så den er likevel litt upraktisk som hyttebåt.

Når båten jeg har i dag på 42 fot kjører i 35 knop er det slik at den går akkurat skikkelig oppå pluss litt til, så 35 eller 40 knop er ikke spesielt fort for det skroget. Hastigheten er dog like høy så man skal passe seg så man ikke blir fartsblind. 35 knop i den båten «kjennes som 20 knop» i en ibiza 20 foter. 

Man skal være klar over at en båt kan tverre, som f eks de to båtulykkene med kiwi-Goldfish 29 båten. Men det er i betydelig høyere hastighet enn 40 knop. 50+ krever en helt annen førerkonsentrasjon enn 30-40 knop. Begge deler er fort, men skikkelig fort går det først over 50-60 knop. Da reagerer båter opp til 30-40 fot ganske annerledes. 

Unntaket er større båter med meget gode sjøegenskaper, f eks Fountain 47 med 3x v8 som jeg har vært med ombord i toppfart 76 knop. Det kjentes ganske udramatisk ut, og man tok fin avslappede udramatiske svinger i 55 knop. Hastigheter over 60 knop er for spesielt interesserte og folk som har trent og gått på kurs for å kjøre fort, er nå min mening. Der reagerer båter så annerledes og man tar igjen ting så fort at man må følge med som om man kjører på autobahn i Tyskland i 200km/t+.

Lingefan

Lingefan

Små båter på under 25 fot begynner 40 knop å bli ganske fort. De beste skrogene tåler fint fullt rorutslag i 40 knop i rolig farvann, men outboard spinner ofte lett i slike situasjoner, spesielt ved lave hastigheter og kraftig akselerasjon ut av krapp sving.

Når båten jeg har i dag kjører i 35 knop er det slik at den går akkurat skikkelig oppå pluss litt til, så 35 eller 40 knop er ikke spesielt fort for det skroget. Hastigheten er dog like høy så man skal passe seg så man ikke blir fartsblind. 35 knop i den båten «kjennes som 20 knop» i en ibiza 20 foter. 

Man skal være klar over at en båt kan tverre, som f eks de to båtulykkene med kiwi-Goldfish 29 båten. Men det er i betydelig høyere hastighet enn 40 knop. 50+ krever en helt annen førerkonsentrasjon enn 30-40 knop. Begge deler er fort, men skikkelig fort går det først over 50-60 knop. Da reagerer båter opp til 30-40 fot ganske annerledes. 

Unntaket er større båter med meget gode sjøegenskaper, f eks Fountain 47 med 3x v8 som jeg har vært med ombord i toppfart 76 knop. Det kjentes ganske udramatisk ut, og man tok fin avslappede udramatiske svinger i 55 knop. Hastigheter over 60 knop er for spesielt interesserte og folk som har trent og gått på kurs for å kjøre fort, er nå min mening. Der reagerer båter så annerledes og man tar igjen ting så fort at man må følge med som om man kjører på autobahn i Tyskland i 200km/t+.

• Create New...