Jump to content

Innenbords diesel eller påheng bensin?


Bigdrago

Recommended Posts

Små båter på under 25 fot begynner 40 knop å bli ganske fort. De beste skrogene tåler fint fullt rorutslag i 40 knop i rolig farvann, men outboard spinner ofte lett i slike situasjoner, spesielt ved lave hastigheter og kraftig akselerasjon ut av krapp sving.

 

Skal man ha skikkelig grep bør man ha godt skrog og gode propeller, da helst innboard eller outboard ked twinpropeller. Eller da selvfølgelig vannjet. Vannjet er uslåelig på manøvrering. Hadde en x-17 med 200 sport-jet. Ikke spesielt høy toppfart (47-48 knop), men svært morsom å kjøre. Man kan svinge, «bråbremse» og akse ganske unikt. Morsom båt, dessverre gror vannjeten lett når den ligger ute i over 4 uker på sjøen, så den er likevel litt upraktisk som hyttebåt.

 

Når båten jeg har i dag på 42 fot kjører i 35 knop er det slik at den går akkurat skikkelig oppå pluss litt til, så 35 eller 40 knop er ikke spesielt fort for det skroget. Hastigheten er dog like høy så man skal passe seg så man ikke blir fartsblind. 35 knop i den båten «kjennes som 20 knop» i en ibiza 20 foter. 

Man skal være klar over at en båt kan tverre, som f eks de to båtulykkene med kiwi-Goldfish 29 båten. Men det er i betydelig høyere hastighet enn 40 knop. 50+ krever en helt annen førerkonsentrasjon enn 30-40 knop. Begge deler er fort, men skikkelig fort går det først over 50-60 knop. Da reagerer båter opp til 30-40 fot ganske annerledes. 

 

Unntaket er større båter med meget gode sjøegenskaper, f eks Fountain 47 med 3x v8 som jeg har vært med ombord i toppfart 76 knop. Det kjentes ganske udramatisk ut, og man tok fin avslappede udramatiske svinger i 55 knop. Hastigheter over 60 knop er for spesielt interesserte og folk som har trent og gått på kurs for å kjøre fort, er nå min mening. Der reagerer båter så annerledes og man tar igjen ting så fort at man må følge med som om man kjører på autobahn i Tyskland i 200km/t+.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post

Da var jeg så heldig å få være med i en Askeladden c6 med duoprop i dag. For testet vi om grep skulke være vesentlig bedre enn med påhengs. Det var det absolutt ikke, ved for mye trim på drevet begynte propellen og suge luft og spinne. Ved bakking fungerer det bedre enn singelprop påhengs.

På bakrunn av dagens erfaringer, drister jeg meg til å konkludere( jada, tynt grunnlag, 1 båt) at duopropp ikke sitter bedre i sjøen enn påhengs, men at det må være båt/skrogtype/førerfeil som er avgjørende....

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...