Jump to content

Dekkstativ VS Bakkestativ til 30 FTs båt? (Baltic 29)

PiperBill

Recommended Posts

Jeg har brukt en transport-presenning til vinteropplag i de to siste vintersesonger. Det har gått greit med i år skal jeg bytte til stativ og presenning. Da er jeg litt usikker på om jeg bør ha bakkestativ eller dekkstativ. Ser fordeler med begge. Bakkestativ står kanskje litt bedre mot uvær  da den kan festes godt nede mot bakken. Dekkstativ tar kanskje litt mindre plass og det kan være greit slik som båtene klines tett innpå hverandre hos oss.

West system har Ilas stativer som kan tilpasses etter ønsker. De er priset litt høyere en Maritim sin.

https://www.westsystem.no/p/14752/ilas-dekkstativ-105-meter

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Anbefaler dekkstativ, og jeg er godt fornøyd med mitt fra Ilas. Bruker et par jekkestropper fra feste mot mønerøret, en på skrå forover og en på skrå bakover som festes i kryssholt, da blir stativet helt stødig i lengderetingen. Kan også supplere med noen ekstra stropper over mønereøret om det er røffe forhold.

Hadde tidligere et bakkestativ fra Maritim, og fant aldri noen god løsning på å feste presenningen rundt støttene som gikk i bakken foran og bak. Det ble alltid en flik eller "lomme" som vinden kan ta tak i. Med dekkstativ unngår jeg dette og kan "sy" presenningen sammen under båten, samt at det er lettere og få det tett foran og bak.

Opplevde også en forskjell i kvalitet og brukervennlighet som gjorde at prisforskjellen til et dyrere stativ kan forsvares. Er riktignok noen år siden jeg kjøpte stativet fra Maritim, så det er mulig det er en annen kvalitet på utstyret de leverer i dag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...