Jump to content

Sole diesel mini 32 starter ikke


Frdrn

Recommended Posts

Hei, jeg har en Sole diesel mini 32, som ikke vil starte. Jeg har akkurat kjøpt den. I fjor så har motor visstnok startet, men da byttet den tidligere eieren diesel-slanger, og etter det så har den ikke starter igjen. Den skal være luftet og det ser ut som at diesel kommer helt fram. Om jeg bruker litt startgass så høres det ut som om det er rett før den tenner, men bare akkurat ikke nok. Er det noen her som har noen ideer om hva det kan være, evt hva jeg må se etter?

Redigert av Frdrn (see edit history)
Link to post

Tips, rediger tittel og skriv hvilken motor det gjelder, eller sblir tråden stengt. 

Hadde forøvrig det samme problemet med en gammel perkins for noen år siden, der byttet jeg starter, og vips dro den igang som bare det. 

Fikk ikke nok turtall altså. 

 

Kommer det ren diesel ut til dysene uten luft? Du ser fort om det er luftbobler fremme ved dysene når du løsner mutteren på røret. 

Redigert av valvolainen (see edit history)
Link to post

 

valvolainen skrev 18 minutter siden:

Tips, rediger tittel og skriv hvilken motor det gjelder, eller sblir tråden stengt. 

Hadde forøvrig det samme problemet med en gammel perkins for noen år siden, der byttet jeg starter, og vips dro den igang som bare det. 

Fikk ikke nok turtall altså. 

 

Kommer det ren diesel ut til dysene uten luft? Du ser fort om det er luftbobler fremme ved dysene når du løsner mutteren på røret. 

Okei, den skal visst ha vært noe tungstartet på kaldstart tidligere. Kan det også ha noe med starteren å gjøre, evt gjort den dårligere?

Link to post

rediger tittel til,     Sole diesel mini 32 starter ikke., 

 

Det burde være enkelt. Hvis den gikk før.

Enten har han byttet om på noen slanger. mest sannsynlig ikke luftet nok.

les manualen og luft.

http://www.solediesel.com/en-gb/support/engine/mini-32.aspx

 

her er 33 svensk

http://www.solediesel.com/portals/0/ftp/manuales/u_mic1_sv.pdf

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Hvorfor byttet eier slangene i første omgang? Var den allerede da tungstartet?

 

I så tilfelle:

- sjekk glødeplugger

 

Løper motoren lett rundt på starteren, eller er den veldig treg og tung?

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev 2 minutter siden:

Hvorfor byttet eier slangene i første omgang? Var den allerede da tungstartet?

 

I så tilfelle:

- sjekk glødeplugger

 

Løper motoren lett rundt på starteren, eller er den veldig treg og tung?

 

 

Motoren går rundt. Og det ryker eksos ut, med litt startgass så virker det som om den nesten starter. Den skal visst ha vært litt tungstartet ved kaldstart før diesel-slanger ble byttet. Og etter at slangene er byttet så har den ikke startet igjen. Glødepluggene blir varme som de skal når de varmes opp. 

Link to post

Det første jeg hadde gjort var å sjekke at det kommer ren diesel frem til dysene. Må luftes hele veien frem, til hver enkelt dyse.

 

Deretter sørge for at batteriet er fulladet. Gjerne ha lader som slår inn og lader under øyeblikket du kinner motoren. 

 

Kan du bekrefte at du har luftet diesel helt frem til hver enkelt dyse?

 

(Dette burde bety at slangene er koplet riktig, og at motoren får diesel.)

 

Jeg kjenner ikke til din motor, og det kan være at dette ikke er relevant i det hele tatt. I min bil sitter det en common rail motor. Den begynte å bli mer og mer tungstartet, og jo kaldere det ble jo være ble det. Fremdeles plussgrader. Jeg trodde det var glødepluggene, men analysen så ingenting. Og treplugger pleier å slå ut. Da var det en som kjenner disse motorene, 2.0 TDCI Ford, som sa at starteren har en tendens til å bli slitt. Da sviver den saktere enn den skal. Dermed ikke nok kompresjon til at diesel tenner helt. Byttet starter, og fikk start med én gang. Jeg hadde ikke tenkt at starter var for treg. 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Ikke lurt å kjøpe en båt uten prøvekjøring,

 

Sjekk luftfilteret,,,  er dieselfilter noengang blitt skiftet?

Den kan ha åndenød eller for lite diesel.

dette sier manualen til 33

 

image.png.0530dad80ac5157df4125ebfabd32574.png

 

 

image.png.ffb7b52e2716ac8a4844dc1629775da1.png

Vil den ikke starte mulig du bør sjekke ventil klaringene.

image.png.789576576e4bd75a1460cd8084c79a1f.png

 

Ps. skiftet fødepumpa for en for to år siden som var tungstartet og  gikk så vidt på tomgang. 

Men det er mange ting å sjekke før det.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Disse (japanske) små motorene (Mitsubishi, shibaura, Kubota, Iseki bla.) er VELDIG nøpne på at dei må luftes nøye, frem til alle dyser..

 

Har ikke erfaring med disse i båt, men mye erfaring fra andre småmaskiner, med disse motorene i (småtraktorer, proff plenklippere osv.)

 

Solé Mini er bygget på ein Mitsubishi motor..

 

Så tror nok du må lufte mer og mer og sikkert litt til..?

 

Godt oppladet batteri med lader tilkoblet er eit must på disse under lufting..

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Har ennå ikke fått start. Har gått over diesel-slangene, ventilklaringene, glødepærene, lufting og sjekket at dieselen er fin. Men jeg mistenker det kommer litt for lite diesel ut til dysene, kommer også ikke noe retur. Mistenker at det er høytrykk diesel pumpa som kan være noe feil med. Noen som vet noe spesielt som jeg er nødt til å ta hensyn til dersom jeg skal ta den ut?

Redigert av Frdrn (see edit history)
Link to post

Jeg ville først sjekket ut fødepumpen.

 

Fyll 3 l på en 5l dunk  led slangen fra fødepumpen ned i  dunken  lag til en Blærepumpe  som tar fra dunken og kople den til filteret

få en til å hjelpe deg  til å pumpe med   Blærepumpe  det han makter og start.

Har du verkstedmanualen?

 

nærmeste  forhandler mulig han har et tips

Roger Solerød
E-mail: rosoler@online.no
Web: 
Tel: +47-99235611   

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Er ikke høytrykkspumpen ein del av blokken på disse, så er kun elemententet du får ut, har ikke vert borti å gjort det på disse motorene.

Og eg har vert borti disse som har vert kjørt mange tusen timer?

Var borti ein Iseki som hadde samme problem som du beskriver, følte ikke det kom diesel til dysene.

Vi luftet og luftet, alle dyser mange ganger.. Så kom den til slutt..

Men skal ikke garantere at det funker hos deg..

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...