Frdrn Startet 11.August.2019 Link til dette innlegget Startet 11.August.2019 (redigert) Hei, jeg har en Sole diesel mini 32, som ikke vil starte. Jeg har akkurat kjøpt den. I fjor så har motor visstnok startet, men da byttet den tidligere eieren diesel-slanger, og etter det så har den ikke starter igjen. Den skal være luftet og det ser ut som at diesel kommer helt fram. Om jeg bruker litt startgass så høres det ut som om det er rett før den tenner, men bare akkurat ikke nok. Er det noen her som har noen ideer om hva det kan være, evt hva jeg må se etter? Redigert 11.August.2019 av Frdrn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 (redigert) Tips, rediger tittel og skriv hvilken motor det gjelder, eller sblir tråden stengt. Hadde forøvrig det samme problemet med en gammel perkins for noen år siden, der byttet jeg starter, og vips dro den igang som bare det. Fikk ikke nok turtall altså. Kommer det ren diesel ut til dysene uten luft? Du ser fort om det er luftbobler fremme ved dysene når du løsner mutteren på røret. Redigert 11.August.2019 av valvolainen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frdrn Svart 11.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 valvolainen skrev 18 minutter siden: Tips, rediger tittel og skriv hvilken motor det gjelder, eller sblir tråden stengt. Hadde forøvrig det samme problemet med en gammel perkins for noen år siden, der byttet jeg starter, og vips dro den igang som bare det. Fikk ikke nok turtall altså. Kommer det ren diesel ut til dysene uten luft? Du ser fort om det er luftbobler fremme ved dysene når du løsner mutteren på røret. Okei, den skal visst ha vært noe tungstartet på kaldstart tidligere. Kan det også ha noe med starteren å gjøre, evt gjort den dårligere? Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Sjekk glødepluggene Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 (redigert) rediger tittel til, Sole diesel mini 32 starter ikke., Det burde være enkelt. Hvis den gikk før. Enten har han byttet om på noen slanger. mest sannsynlig ikke luftet nok. les manualen og luft. http://www.solediesel.com/en-gb/support/engine/mini-32.aspx her er 33 svensk http://www.solediesel.com/portals/0/ftp/manuales/u_mic1_sv.pdf Redigert 11.August.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Grand Banks jr Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Hvorfor byttet eier slangene i første omgang? Var den allerede da tungstartet? I så tilfelle: - sjekk glødeplugger Løper motoren lett rundt på starteren, eller er den veldig treg og tung? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Frdrn Svart 11.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Grand Banks jr skrev 2 minutter siden: Hvorfor byttet eier slangene i første omgang? Var den allerede da tungstartet? I så tilfelle: - sjekk glødeplugger Løper motoren lett rundt på starteren, eller er den veldig treg og tung? Motoren går rundt. Og det ryker eksos ut, med litt startgass så virker det som om den nesten starter. Den skal visst ha vært litt tungstartet ved kaldstart før diesel-slanger ble byttet. Og etter at slangene er byttet så har den ikke startet igjen. Glødepluggene blir varme som de skal når de varmes opp. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Det første jeg hadde gjort var å sjekke at det kommer ren diesel frem til dysene. Må luftes hele veien frem, til hver enkelt dyse. Deretter sørge for at batteriet er fulladet. Gjerne ha lader som slår inn og lader under øyeblikket du kinner motoren. Kan du bekrefte at du har luftet diesel helt frem til hver enkelt dyse? (Dette burde bety at slangene er koplet riktig, og at motoren får diesel.) Jeg kjenner ikke til din motor, og det kan være at dette ikke er relevant i det hele tatt. I min bil sitter det en common rail motor. Den begynte å bli mer og mer tungstartet, og jo kaldere det ble jo være ble det. Fremdeles plussgrader. Jeg trodde det var glødepluggene, men analysen så ingenting. Og treplugger pleier å slå ut. Da var det en som kjenner disse motorene, 2.0 TDCI Ford, som sa at starteren har en tendens til å bli slitt. Da sviver den saktere enn den skal. Dermed ikke nok kompresjon til at diesel tenner helt. Byttet starter, og fikk start med én gang. Jeg hadde ikke tenkt at starter var for treg. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Roger jo Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 (redigert) Ikke lurt å kjøpe en båt uten prøvekjøring, Sjekk luftfilteret,,, er dieselfilter noengang blitt skiftet? Den kan ha åndenød eller for lite diesel. dette sier manualen til 33 Vil den ikke starte mulig du bør sjekke ventil klaringene. Ps. skiftet fødepumpa for en for to år siden som var tungstartet og gikk så vidt på tomgang. Men det er mange ting å sjekke før det. Redigert 11.August.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bergsholmen Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Disse (japanske) små motorene (Mitsubishi, shibaura, Kubota, Iseki bla.) er VELDIG nøpne på at dei må luftes nøye, frem til alle dyser.. Har ikke erfaring med disse i båt, men mye erfaring fra andre småmaskiner, med disse motorene i (småtraktorer, proff plenklippere osv.) Solé Mini er bygget på ein Mitsubishi motor.. Så tror nok du må lufte mer og mer og sikkert litt til..? Godt oppladet batteri med lader tilkoblet er eit must på disse under lufting.. Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Gudrun Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 (redigert) Siden det kan ha vært skrudd på motoren tidligere ville jeg funnet frem manual og eller bilder av motoren og sammenlignet med den du har. Ja tenker på at slanger etc er tilkoblet helt nøyaktig samme plass som på din. Dette for å eliminerer. Koster deg ingenting. Redigert 11.August.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Mange mener du bør du aldri bruke startgass mer! Kanskje bare hvis motorstopp og bølgene trykker deg mot steinrøysa el. Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 12.August.2019 Link til dette innlegget Svart 12.August.2019 Hvis den har vært tungstartet før og heller ikke gir fullgod respons på startgass, hadde jeg sjekket ventilklaring. Dersom en av dem ikke lukker godt nok, får du dårlig kompresjon, og selv ikke startgassen tenner. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.August.2019 Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 Hvordan går det? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Frdrn Svart 19.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 (redigert) Har ennå ikke fått start. Har gått over diesel-slangene, ventilklaringene, glødepærene, lufting og sjekket at dieselen er fin. Men jeg mistenker det kommer litt for lite diesel ut til dysene, kommer også ikke noe retur. Mistenker at det er høytrykk diesel pumpa som kan være noe feil med. Noen som vet noe spesielt som jeg er nødt til å ta hensyn til dersom jeg skal ta den ut? Redigert 19.August.2019 av Frdrn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Jeg ville først sjekket ut fødepumpen. Fyll 3 l på en 5l dunk led slangen fra fødepumpen ned i dunken lag til en Blærepumpe som tar fra dunken og kople den til filteret få en til å hjelpe deg til å pumpe med Blærepumpe det han makter og start. Har du verkstedmanualen? nærmeste forhandler mulig han har et tips Roger Solerød E-mail: rosoler@online.no Web: Tel: +47-99235611 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bergsholmen Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Er ikke høytrykkspumpen ein del av blokken på disse, så er kun elemententet du får ut, har ikke vert borti å gjort det på disse motorene. Og eg har vert borti disse som har vert kjørt mange tusen timer? Var borti ein Iseki som hadde samme problem som du beskriver, følte ikke det kom diesel til dysene. Vi luftet og luftet, alle dyser mange ganger.. Så kom den til slutt.. Men skal ikke garantere at det funker hos deg.. Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.