Lars Hansen Startet 11.August.2019 Del på Facebook Startet 11.August.2019 (redigert) Har overtatt en gammel sliten IF seilbåt, nummer 608 fra 1971 Blir en båt som hovedsaklig barna, og spesielt minstemann på 14 skal bruke. Kommer ikke til å ta en veldig grundig oppussing, men heller ta de snarveier som er mulig, men fortsatt få et ok resultat... Her er båten Begynner med å slipe ned gelcoaten for å lakkere den med De Ijssel Double Coat, siden gelcoaten er krakelert og i generell dårlig forfatning. Det er utrolig mange små porer som kommer fram ved slipingen. Trenger en snarvei for å få en slett overflate, kommer ikke til å fjerne all gelcoat for å bli kvitt dette, og det er for mye til å slipe opp hver pore. Ser for meg å sparkle over med en tyntflytende sparkel. Hva er best å bruke, fortykket polyester eller fortykket lamineringsepoxy??? Bilde av skrogside etter sliping Undervannsskroget er stedvis veldig krakelert. Det tenker jeg at vi bare renskraper og sliper slett. Bruker nok bare en vanlig primer, og ikke epoxy siden gelcoaten er såpass dårlig. Undervannsskrog Redigert 11.August.2019 av larshans1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 11.August.2019 Del på Facebook Svart 11.August.2019 larshans1 skrev for 5 timer siden: Undervannsskroget er stedvis veldig krakelert. Det tenker jeg at vi bare renskraper og sliper slett. Bruker nok bare en vanlig primer, og ikke epoxy siden gelcoaten er såpass dårlig. Undervannsskrog Ville vel tenkt helt motsatt der og heller satset på et ekstra strøk epoxyprimer, hvis krakeleringen uansett ikke skal utbedres. Evt. knipe inn over vannlinja og satset på rubbing/polering fremfor lakkering. Men et det alt slipt så ... blir det jaffal fint til slutt etter lakkering. Har ikke noen geniale tips for å tette porene dessverre ... Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 11.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2019 Har vel lest en del steder at epoxy kan stenge fuktighet inne, dersom ikke underlaget er helt bra. Derfor tenker jeg Vinylprimer, som det sikkert har vært under der i 48 år... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 12.August.2019 Del på Facebook Svart 12.August.2019 larshans1 skrev for 18 timer siden: Har vel lest en del steder at epoxy kan stenge fuktighet inne, dersom ikke underlaget er helt bra. Derfor tenker jeg Vinylprimer, som det sikkert har vært under der i 48 år... Men står ikke båten på land så den tørker opp? Epoxyprimeren danner en nesten vanntett hinne, så den forhindrer vannet å flytte seg fra steder med mye vann til steder med lite vann. Hvis du primer før båten er tørr og den skal stå mye på land generelt, så er det kanskje like greit å droppe epoxy, men den rekker vel å tørke mens du pusser opp? I såfall er effekten ment å være positiv i sum. Men herom strides de lærde som det heter, noen hevder epoxyprimer ikke hjelper noe som helst, fins flere tråder om dette her som du sikkert kan finne om du søker. Det sies at skroget trekker til seg noe vann også med epoxyprimer, så om båten ligger ute hele året over lengre tid skulle en kanskje tro det ikke har noen effekt, vannet trekker inn til slutt uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 12.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2019 Stemmer at den står på land, men jeg tenker at med alle de små sprekkene i gelcoaten så blir ikke dette tett uansett. Og da er det kanskje bedre å la skroget få "puste" når det kommer på land... Det jeg egentlig er usikker på, er hva som er best egnet til å sparkle de små porene med. Vil tro epoxy gir best limeffekt og styrke, med har vel også betydning hva som brukes som fortykningsmiddel? Er microglassballonger egnet? Vil gjerne at det både er sterkt og lett å slipe, kanskje en selvmotsigelse men... ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 5.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2020 (redigert) Har gått en stund siden jeg startet med dette, men det stoppet litt opp i våres da vi impulshandlet en Bavaria 42 Match og således måtte få gjort klar og solgt vår Bavaria 38 Holiday. Match'n ble kjøpt som et lite prosjekt med motor som måtte fixes, samt mye generelt forfall, dermed gikk våren med til å få den klar for årets sommerferie. For IF'n sin del, endte jeg opp med å bruke epoxygrunningen Ijmopox HB Coating som en slags sparkel. https://www.dycas.no/mellomlagene/42-ijmopox-hb-coating-sett.html Rullet på en stripe grunning, og dro dette ut tynt nedover skrogsiden med plastsparkel. Rask og effektiv måte å sparkle slike småskader på når det er såpass omfattende. Deretter rullet jeg på 3 strøk med korthåret rulle av denne typen: https://www.dycas.no/tilbehor/63-ijmopox-rull.html Resultat etter grunning: Redigert 5.September.2020 av larshans1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 5.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2020 Etter 2 døgn med herding var det tid for å slipe dette ned igjen. Brukte min Flex roterende polermaskin med 150mm myk backing. Veldig rask avvirkning i forhold til eksentersliper, og god kontroll. Slipte med K80-K120-K240 til all strukturen etter rullingen var borte. Slipte igjennom grunningen noen steder, med det gjør ingenting da Double Coaten fester godt på gelcoat. Grunningen er for å få slettet underlaget. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 5.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2020 (redigert) På torsdag denne uka var det passende vær for å legge første av 3 toppstrøk med Double Coat. https://www.dycas.no/finish/43-double-coat-sett.html Det er anbefalt mellom 15 og 20 grader for best flyt. Skal også helst være under 70% luftfuktighet, Yr.no meldte 19 grader og 59% klokka 13. Blandet opp 1kg lakk, lot den stå i foreskrevne 30 minutter og tynnet den med 5% tynner. I følge instruksjonene så skal man beregne 100 gram per kvadratmeter, og det stemte nøyaktig. Da vet jeg at jeg la på riktig mengde lakk🙂 Rullet på med skumrulle av denne type: https://www.dycas.no/tilbehor/62-double-coat-rull.html Brukte opp 3 ruller, da de går i oppløsning av lakken. Blir ganske mye rullestruktur i lakken etter rulla, men er positivt overrasket over hvor godt denne lakken flyter og strekker seg ut etter herding. Resultat synes først etter en halvtimes tid. Nå skal jeg ut og slipe lett over for hånd med K400, for få fjerne noe smånupper og noen titalls fluebein😅 Redigert 5.September.2020 av larshans1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 5.September.2020 Del på Facebook Svart 5.September.2020 Det så jo ut til å bli et veldig greit resultat 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 5.September.2020 Del på Facebook Svart 5.September.2020 Liker hva du har gjort her, resultatet ser fint ut 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 5.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2020 Takk for tilbakemelding👍🙂 Prøver å finne ut av hva jeg skal vaske med mellom lagene, etter sliping. Tåler lakken avfetting allerede tro? Føler at det er vanskelig å få bort alt støvet med tørr klut. Skal bruke klebeduk før neste strøk, men vil ha det mest mulig støvfritt før det... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.