Jump to content

Kjøp av familiebåt, 21-24 fot, maks 300k

KboatP

Recommended Posts

Velkommen hit!

For bedre å kunne svare, så stiller jeg noen spørsmål ?

Hvor mange er dere i familien?

Hvordan vil dere bruke båten? Dagstur, en helg i året eller overnatte i den?

Ønsker du mulighet for å ta med gjester i tillegg?

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Har Ibiza 24 m/300hk Suzuki, og kan iallefall lett anbefale denne. Fantastisk skrog, veldig godt fartspotensiale (topper på 50 knop, cruiser 25-30 knop), tidløse og fine linjer, gjennomgående høyt kvalitetsnivå, godt med sitteplass, har alt du trenger for både dagstur og overnattingstur?

Ibiza 24 holder seg godt i pris så om du kan få en Ibiza 24 til 300’ er jeg derimot usikker på. Kanskje en av de tidligere utgavene.

Redigert av Burns (see edit history)

@Burns liker både utseende og løsningen på Ibiza båtene. Ser hva du mener med Ibiza 24, skal bli vanskelig å finne noe innenfor 300, alternativt gå ned til 22. Hvordan er disse i forhold til Yamarin 64DC og Morgan 630 DC?

En annen ting... Hvor mange timer er ok på motor når man skal kjøpe båt. Vil gjerne ha motor som ikke er ferdig etter bare noen få sesonger.

500 timer er ingenting hvis den har fått service og er godt behandlet. Mange tråder om timer på motorer her inne, og båtmotorer i Norge står seg ihjel, sjelden de slites ut. Timer sier heller ingenting om hvordan den er kjørt... Var innom en Marina i Asker for noen år siden når Politibåten lå der inne, Suzuki motorer som nærmet seg 2000 timer, så helt nye ut....

Yamarin 68dc som det linkes til er også en flott båt. Da jeg sonderte markedet for ny båt i fjor høst, ble det prøvekjørt et par av dem med forskjellige motorstørrelser (150 og 200 hk) Min personlige erfaring da var at 150 hk på denne båten blir for knapt (vi er familie på 6), ref du skriver at du ønsker god fart. Etter samtale med lokal Yamarin forhandler ble det også anbefalt minimum 200 hk på denne båten. 

Med fare for å starte en diskusjon angående hvor stor motor man trenger, noe som virkelig ikke er min intensjon. Dette er bare min personlige erfaring?

Yamarin 64dc har et meget godt skrog som går mykt og fint i bølger, en av de beste i sin størrelse. Hvis du ønsker å holde god fart med full båt anbefaler jeg å gå for 200hk, det gir også mindre støy i marsjfart.

Ibizaene som er nevnt er nok enda bedre sjøbåter en 64dc, gå for så stor båt  som budsjett tilater.

Det blir nevnt Ibiza 22, den finnes med to forskjellige skrog, et som er basert på Ibiza 24, og et som er basert på Ibiza 20. Det er det som er baser på Ibiza 24 som er det gode....

Burns skrev 50 minutter siden:

Yamarin 68dc som det linkes til er også en flott båt. Da jeg sonderte markedet for ny båt i fjor høst, ble det prøvekjørt et par av dem med forskjellige motorstørrelser (150 og 200 hk) Min personlige erfaring da var at 150 hk på denne båten blir for knapt (vi er familie på 6), ref du skriver at du ønsker god fart. Etter samtale med lokal Yamarin forhandler ble det også anbefalt minimum 200 hk på denne båten. 

Med fare for å starte en diskusjon angående hvor stor motor man trenger, noe som virkelig ikke er min intensjon. Dette er bare min personlige erfaring?

Dette støttes?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...