KboatP Startet 11.August.2019 Del på Facebook Startet 11.August.2019 Hei alle båtinteresserte, Jeg er i prosessen med å finne en familiebåt. Ser på båter i 21-24 for og pris opptil kr.300.000,-. Noen som har erfaring med f.eks Morgan 630 DC, Yamarin 64 DC eller Ibiza 22 eller 24? Alle svar tas imot med takk! ?? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 11.August.2019 Del på Facebook Svart 11.August.2019 (redigert) Velkommen hit! For bedre å kunne svare, så stiller jeg noen spørsmål ? Hvor mange er dere i familien? Hvordan vil dere bruke båten? Dagstur, en helg i året eller overnatte i den? Ønsker du mulighet for å ta med gjester i tillegg? Redigert 11.August.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
KboatP Svart 11.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2019 (redigert) @Grand Banks jr Vi er en familie på 5 og ser for oss mest dagsturer. Kjekt å kunne ha med et par ekstra også. Vil ha en båt som gjør at vi kan flytte oss fra sted til sted i god fart selv om vi er full båt. Mesteparten av tiden vil bli brukt i Oslofjorden. Redigert 11.August.2019 av KboatP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Burns Svart 11.August.2019 Del på Facebook Svart 11.August.2019 (redigert) Har Ibiza 24 m/300hk Suzuki, og kan iallefall lett anbefale denne. Fantastisk skrog, veldig godt fartspotensiale (topper på 50 knop, cruiser 25-30 knop), tidløse og fine linjer, gjennomgående høyt kvalitetsnivå, godt med sitteplass, har alt du trenger for både dagstur og overnattingstur? Ibiza 24 holder seg godt i pris så om du kan få en Ibiza 24 til 300’ er jeg derimot usikker på. Kanskje en av de tidligere utgavene. Redigert 11.August.2019 av Burns (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KboatP Svart 11.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2019 @Burns liker både utseende og løsningen på Ibiza båtene. Ser hva du mener med Ibiza 24, skal bli vanskelig å finne noe innenfor 300, alternativt gå ned til 22. Hvordan er disse i forhold til Yamarin 64DC og Morgan 630 DC? En annen ting... Hvor mange timer er ok på motor når man skal kjøpe båt. Vil gjerne ha motor som ikke er ferdig etter bare noen få sesonger. Sitér dette innlegget Link to post
Burns Svart 11.August.2019 Del på Facebook Svart 11.August.2019 Ibiza 22 har såvidt jeg vet det samme gode skroget som Ibiza 24. De andre båtene du nevner kjenner jeg ikke utover at Morgan Dale som produserte Morgan 630 dc, tar den årlige servicen på motoren min, og er en veldig hyggelig fyr? Yamarin er vel jevnt over gode båter. Sitér dette innlegget Link to post
KboatP Svart 11.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2019 Takk for tilbakemeldingen og tips ? Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 11.August.2019 Del på Facebook Svart 11.August.2019 64 blir nok trangt, dette er en flott båt, har selv hatt denne: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=154510483 Timer på motor: Pass på at motoren minst har gått 30-40 timer i sesongen, helst mer. Sitér dette innlegget Link to post
KboatP Svart 11.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2019 Så antall år og minst 50 timer i året sånn ca? Så en motor som har gått 500 timer++ er ikke nødvendigvis utrygt å kjøpe? Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 11.August.2019 Del på Facebook Svart 11.August.2019 500 timer er ingenting hvis den har fått service og er godt behandlet. Mange tråder om timer på motorer her inne, og båtmotorer i Norge står seg ihjel, sjelden de slites ut. Timer sier heller ingenting om hvordan den er kjørt... Var innom en Marina i Asker for noen år siden når Politibåten lå der inne, Suzuki motorer som nærmet seg 2000 timer, så helt nye ut.... Sitér dette innlegget Link to post
Burns Svart 11.August.2019 Del på Facebook Svart 11.August.2019 Yamarin 68dc som det linkes til er også en flott båt. Da jeg sonderte markedet for ny båt i fjor høst, ble det prøvekjørt et par av dem med forskjellige motorstørrelser (150 og 200 hk) Min personlige erfaring da var at 150 hk på denne båten blir for knapt (vi er familie på 6), ref du skriver at du ønsker god fart. Etter samtale med lokal Yamarin forhandler ble det også anbefalt minimum 200 hk på denne båten. Med fare for å starte en diskusjon angående hvor stor motor man trenger, noe som virkelig ikke er min intensjon. Dette er bare min personlige erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
KboatP Svart 11.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2019 Godt å høre angående antall timer, da har jeg en pekepinn på hva jeg skal se etter. Yamarin 68 ser flott ut, men er nok dessverre utenfor prisklassen min. Så da må det bli Yamarin 64DC, det er vel samme båt bare mindre? Sitér dette innlegget Link to post
Burns Svart 11.August.2019 Del på Facebook Svart 11.August.2019 68 dc er vel noe bedre tilrettelagt for tur enn 64 dc ved at den har kjøleskap, kokeplate, toalett. Det meste av det ovenstående kan man jo klare seg uten, men min erfaring med dagstur med kids (og voksne) med utilregnelige mager/blærer er at toalett ville jeg ikke vært foruten? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 11.August.2019 Del på Facebook Svart 11.August.2019 Yamarin 64dc har et meget godt skrog som går mykt og fint i bølger, en av de beste i sin størrelse. Hvis du ønsker å holde god fart med full båt anbefaler jeg å gå for 200hk, det gir også mindre støy i marsjfart. Ibizaene som er nevnt er nok enda bedre sjøbåter en 64dc, gå for så stor båt som budsjett tilater. Det blir nevnt Ibiza 22, den finnes med to forskjellige skrog, et som er basert på Ibiza 24, og et som er basert på Ibiza 20. Det er det som er baser på Ibiza 24 som er det gode.... Burns skrev 50 minutter siden: Yamarin 68dc som det linkes til er også en flott båt. Da jeg sonderte markedet for ny båt i fjor høst, ble det prøvekjørt et par av dem med forskjellige motorstørrelser (150 og 200 hk) Min personlige erfaring da var at 150 hk på denne båten blir for knapt (vi er familie på 6), ref du skriver at du ønsker god fart. Etter samtale med lokal Yamarin forhandler ble det også anbefalt minimum 200 hk på denne båten. Med fare for å starte en diskusjon angående hvor stor motor man trenger, noe som virkelig ikke er min intensjon. Dette er bare min personlige erfaring? Dette støttes? Sitér dette innlegget Link to post
KboatP Svart 11.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2019 Gode innspill her! Hyggelig med gode råd man er relativ grønn selv ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.