Jump to content

Edit History

TrikkerN Lønning

TrikkerN Lønning

24 minutes ago, dieselfan said:

 

Akterspeil vinkelen er jo ikke lik på alle båter.

For egen del så kalibrerer jeg drevindikatoren til 0 når undersiden av antikavitasjonsplata på DPE drevet er parallell med første steglist eller bunnen av båten (dersom den er helt rett og uten kjølform)

 

Dermed vil:

  • alle negative tall trykke nesa ned
  • alle positive tall forsøke å løfte nesa

De fleste planende familiebåter jeg har kjørt med DPE vil deretter nå toppfart mellom +2 og +4 

-4 bruker du dersom du absolutt skal ligge i 8 knop med en planene båt... for å holde nesa nede og for å redusere hekksjø

-2 vil hjelpe deg til å holde båten planene i lavere fart.

 

Godt å høre at du ble kvitt "ulydene", er ikke artig å kjøpe båt med "undulater og papegøyer" i motorrommet :thumbsup:

Takk for svar :smiley:

 

Har forståelse for at ikke vinkelen er lik på alle båter, men det er jo greit å ha en viss pekepinne, så igjen takk for svar.:thumbsup:

Dersom det blir handel, så har jeg et stykke å teste båten på henteturen(150-160nm).

Sist jeg hadde drevbåt så var det et 280-drev med kun el.tilt, men har hatt påhengs med powertrim.

 

Grunnen til at reimene ble bytte var at kompressor reima røyk dagen etter jeg testkjørte den. Det kan være at lageret i sirkulasjonspumpen er dårlig(var litt kast i denne) og dette kan vel øke reimslitasjen går jeg ut i fra. Uansett så blir det medbrakt et komplett sett med reimer, impeller og dieselfilter ved evt henting - Billig forsikring :smiley:

 

Videre har jeg tatt kontakt med Winrace vedrørende propellstørrelse, så venter tilbakemelding derfra. 

Eieren hevder at han testet en B3 propell og mente denne ble for lett og derfor kjøpte han B5, som nevnt i innlegget over. Men slik jeg har forstått så er endring av en størrelse = +/- 200rpm - så synes det virker litt merkelig.

 

Snakket med et lokalt verksted i Kristiansand, de mente at eieren burde sjekke luftfilter, turbo(visuellsjekk) og ladetrykk, for å utelukke motoren.(mtp turtall)

TrikkerN Lønning

TrikkerN Lønning

11 minutes ago, dieselfan said:

 

Akterspeil vinkelen er jo ikke lik på alle båter.

For egen del så kalibrerer jeg drevindikatoren til 0 når undersiden av antikavitasjonsplata på DPE drevet er parallell med første steglist eller bunnen av båten (dersom den er helt rett og uten kjølform)

 

Dermed vil:

  • alle negative tall trykke nesa ned
  • alle positive tall forsøke å løfte nesa

De fleste planende familiebåter jeg har kjørt med DPE vil deretter nå toppfart mellom +2 og +4 

-4 bruker du dersom du absolutt skal ligge i 8 knop med en planene båt... for å holde nesa nede og for å redusere hekksjø

-2 vil hjelpe deg til å holde båten planene i lavere fart.

 

Godt å høre at du ble kvitt "ulydene", er ikke artig å kjøpe båt med "undulater og papegøyer" i motorrommet :thumbsup:

Takk for svar :smiley:

 

Har forståelse for at ikke vinkelen er lik på alle båter, men det er jo greit å ha en viss pekepinne, så igjen takk for svar.:thumbsup:

Dersom det blir handel, så har jeg et stykke å teste båten på henteturen(150-160nm).

Sist jeg hadde drevbåt så var det et 280-drev med kun el.tilt, men har hatt påhengs med powertrim.

 

Grunnen til at reimene ble bytte var at kompressor reima røyk dagen etter jeg testkjørte den. Det kan være at lageret i sirkulasjonspumpen er dårlig(var litt kast i denne) og dette kan vel øke reimslitasjen går jeg ut i fra. Uansett så blir det medbrakt et komplett sett med reimer, impeller og dieselfilter ved evt henting - Billig forsikring :smiley:

 

Videre har jeg tatt kontakt med Winrace vedrørende propellstørrelse, så venter tilbakemelding derfra. 

Eieren hevder at han testet en B3 propell og mente denne ble for lett og derfor kjøpte han B5, som nevnt i innlegget over. Men slik jeg har forstått så er endring av en størrelse = +/- 200rpm - så synes det virker litt merkelig.

 

Snakket med et lokalt verksted i Kristiansand, de mente at eieren burde sjekke luftfilter, turbo(visuellsjekk) og ladetrykk, 



×
×
  • Create New...