Jump to content

Edit History

Toivo

Toivo

Ja, så var man igang igjen! 8 år siden forrige sjekteprosjekt, så nå begynte det å klø i fingrene!

 

Denne gangen er det min fars gamle 21 fot åpne sjekte som står for tur. Jeg overtok henne for ca 7 år siden da han kjøpte seg en Vikkilen 24 (Silene) med overbygg.

Hun er en Lunderødsjekte bygget i Arendal ca 1955. Med en Marna H5 fra 1955. 

 

den_andre.jpg.859bc10a6db741e2f63edeba28d20c82.jpg

 

Jeg har vokst opp i Lunderødsjekta, så det var egentlig ikke et alternativ for meg å la henne gå til noen andre da Silene ble kjøpt. Hun var allerede da jeg overtok henne ganske slitt i kantene, og trengte utbedringer. Siden har hun stått i garasjen i påvente av tid og pågangsmot. 

 

Tid har det ikke blitt mer av, men nå er i det minste pågangsmotet på topp, og det er det bare å benytte seg av. Det som i første omgang skal gjøres er å skifte ut hele øverste bordgang på begge sider. I tillegg til esinga. Det hadde det vært artig å få til gjennoppbygging av benker og stoler, som den har vært uten i mange år, men vi får se hvordan det blir med tid. Utbedring av råte og avstiving av skroget er første pri.

 

Så langt har jeg fått gjort litt research, tenking og planlegging, og akkurat kommet igang med selve arbeidet der jeg har demontert esinga og bordgangen. Fant frem vinkelsliper og multisaga og satte igang. Tok meg god tid til dette, for å gjøre det mest mulig skånsomt slik at ikke noe av det som skal beholdes videre ble skadet. Vinkelsliperen brukte jeg til å kutte ned naglene fra utsiden (igjen for ikke å skade noe av det som skal stå igjen), for så å dore disse innover. Har hørt folk som sliper av naglene på innsiden, men jeg synes det fungerte bedre å gjøre det fra utsiden, da dette bordet var kast uansett.

 

41403526_245341022793139_7990015965276405760_n.jpg.a2bf665f2f20c9a4b4cd6bfeb83c0a05.jpg

 

41493199_292308288253438_8558680544483737600_n.jpg.de6438fc1d16c0d57e5124fba3267b80.jpg

 

41517483_545353632575969_7085064388914184192_n.jpg.1e9fe163ee2e4c836211be9416d158e0.jpg

 

Var litt spent på hvordan ting så ut under alt dette spetakkelet av råte og blåved, men etter hva jeg kan se, ser det ok ut. Og jeg tror ikke jeg trenger å utbedre noen av spantene.

 

67826702_896387097383887_8740832594293161984_n.jpg.a2263a0a87189b2ce8dd8d04c242ebb9.jpg

 

68271529_339593890261717_853861785030098944_n.jpg.d579c7a17763ac26faaefd446f86e803.jpg

 

68751135_1313061928855362_7191313843933413376_n.jpg.00db188ad7052dcfae4240bc6ee54919.jpg

 

67830626_361757964519183_2136506158268022784_n.jpg.797a84a7a6a23cec3d98072826997150.jpg

 

Og ja.. Ikke verdens mest ryddige og største garasje, men det duger.

 

Neste steg blir å få tak i materialer. Jeg har forsøkt lokale båtbyggere, men virker ikke som de ønsker å videreselge materialer. Fikk noen tips om hvem jeg kunne kontakte hos de båtbyggerne selv handler hos. Tenker det er like greit, uten et fordyrende mellomledd.

 

More to come!

 

 

 

Toivo

Toivo

Ja, så var man igang igjen! 8 år siden forrige sjekteprosjekt, så nå begynte det å klø i fingrene!

 

Denne gangen er det min fars gamle 21 fot åpne sjekte som står for tur. Jeg overtok henne for ca 7 år siden da han kjøpte seg en Vikkilen 24 (Silene) med overbygg.

Hun er en Lunderødsjekte bygget i Arendal ca 1955. Med en Marna H5 fra 1955. 

 

den_andre.jpg.859bc10a6db741e2f63edeba28d20c82.jpg

 

Jeg har vokst opp i Lunderødsjekta, så det var egentlig ikke et alternativ for meg å la henne gå til noen andre da Silene ble kjøpt. Hun var allerede da jeg overtok henne ganske slitt i kantene, og trengte utbedringer. Siden har hun stått i garasjen i påvente av tid og pågangsmot. 

 

Tid har det ikke blitt mer av, men nå er i det minste pågangsmotet på topp, og det er det bare å benytte seg av. Det som i første omgang skal gjøres er å skifte ut hele øverste bordgang på begge sider. I tillegg til esinga. Det hadde det vært artig å få til gjennoppbygging av benker og stoler, som den har vært uten i mange år, men vi får se hvordan det blir med tid. Utbedring av råte og avstiving av skroget er første pri.

 

Så langt har jeg fått gjort litt research, tenking og planlegging, og akkurat kommet igang med selve arbeidet der jeg har demontert esinga og bordgangen. Fant frem vinkelsliper og multisaga og satte igang. Tok meg god tid til dette, for å gjøre det mest mulig skånsomt slik at ikke noe av det som skal beholdes videre ble skadet. Vinkelsliperen brukte jeg til å kutte ned naglene fra utsiden (igjen for ikke å skade noe av det som skal stå igjen), for så å dore disse innover. Har hørt folk som sliper av naglene på innsiden, men jeg synes det fungerte bedre å gjøre det fra utsiden, da dette bordet var kast uansett.

 

41403526_245341022793139_7990015965276405760_n.jpg.a2bf665f2f20c9a4b4cd6bfeb83c0a05.jpg

 

41493199_292308288253438_8558680544483737600_n.jpg.de6438fc1d16c0d57e5124fba3267b80.jpg

 

41517483_545353632575969_7085064388914184192_n.jpg.1e9fe163ee2e4c836211be9416d158e0.jpg

 

Var litt spent på hvordan ting så ut under alt dette spetakkelet av råte og blåved, men etter hva jeg kan se, ser det ok ut. Og jeg tror ikke jeg trenger å utbedre noen av spantene.

 

67826702_896387097383887_8740832594293161984_n.jpg.a2263a0a87189b2ce8dd8d04c242ebb9.jpg

 

68271529_339593890261717_853861785030098944_n.jpg.d579c7a17763ac26faaefd446f86e803.jpg

 

68751135_1313061928855362_7191313843933413376_n.jpg.00db188ad7052dcfae4240bc6ee54919.jpg

 

67830626_361757964519183_2136506158268022784_n.jpg.797a84a7a6a23cec3d98072826997150.jpg

 

Og ja.. Ikke verdens mest ryddige og største garasje, men det duger.

 

Neste steg blir å få tak i materialer. Jeg har forsøkt lokale båtbyggere, men virker ikke som de ønsker å videreselge materialer. Fikk noen tips om hvem jeg kunne kontakte hos de båtbyggerne selv handler hos. Tenker det er like greit, uten et fordyrende mellomledd.

 

More to come!

 

 

 

Toivo

Toivo

Ja, så var man igang igjen! 8 år siden forrige sjekteprosjekt, så nå begynte det å klø i fingrene!

 

Denne gangen er det min fars gamle 21 fot åpne sjekte som står for tur. Jeg overtok henne for ca 7 år siden da han kjøpte seg en Vikkilen 24 (Silene) med overbygg.

Hun er en Lunderødsjekte bygget i Arendal ca 1955. Med en Marna H5 fra 1955. 

 

den_andre.jpg.859bc10a6db741e2f63edeba28d20c82.jpg

 

Jeg har vokst opp i Lunderødsjekta, så det var egentlig ikke et alternativ for meg å la henne gå til noen andre da Silene ble kjøpt. Hun var allerede da jeg overtok henne ganske slitt i kantene, og trengte utbedringer. Siden har hun stått i garasjen i påvente av tid og pågangsmot. 

 

Tid har det ikke blitt mer av, men nå er i det minste pågangsmotet på topp, og det er det bare å benytte seg av. Det som i første omgang skal gjøres er å skifte ut hele øverste bordgang på begge sider. I tillegg til esinga. Det hadde det vært artig å få til gjennoppbygging av benker og stoler, som den har vært uten i mange år, men vi får se hvordan det blir med tid. Utbedring av råte og avstiving av skroget er første pri.

 

Så langt har jeg fått gjort litt research, tenking og planlegging, og akkurat kommet igang med selve arbeidet der jeg har demontert esinga og bordgangen. Fant frem vinkelsliper og multisaga og satte igang. Tok meg god tid til dette, for å gjøre det mest mulig skånsomt slik at ikke noe av det som skal beholdes videre ble skadet. Vinkelsliperen brukte jeg til å kutte ned naglene fra utsiden (igjen for ikke å skade noe av det som skal stå igjen), for så å dore disse innover. Har hørt folk som sliper av naglene på innsiden, men jeg synes det fungerte bedre å gjøre det fra utsiden, da dette bordet var kast uansett.

 

41403526_245341022793139_7990015965276405760_n.jpg.a2bf665f2f20c9a4b4cd6bfeb83c0a05.jpg

 

41493199_292308288253438_8558680544483737600_n.jpg.de6438fc1d16c0d57e5124fba3267b80.jpg

 

41517483_545353632575969_7085064388914184192_n.jpg.1e9fe163ee2e4c836211be9416d158e0.jpg

 

Var litt spent på hvordan ting så ut under alt dette spetakkelet av råte og blåved, men etter hva jeg kan se, ser det ok ut. Og jeg tror ikke jeg trenger å utbedre noen av spantene.

 

67826702_896387097383887_8740832594293161984_n.jpg.a2263a0a87189b2ce8dd8d04c242ebb9.jpg

 

68271529_339593890261717_853861785030098944_n.jpg.d579c7a17763ac26faaefd446f86e803.jpg

 

68751135_1313061928855362_7191313843933413376_n.jpg.00db188ad7052dcfae4240bc6ee54919.jpg

 

67830626_361757964519183_2136506158268022784_n.jpg.797a84a7a6a23cec3d98072826997150.jpg

 

Og ja.. Ikke verdens mest ryddige og største garasje, men det duger.

 

Neste steg blir å få tak i materialer. Jeg har forsøkt lokale båtbyggere, men virker ikke som de ønsker å videreselge materialer. Fikk noen tips om hvem jeg kunne kontakte hos de båtbyggerne selv handler hos. Tenker det er like greit, uten et fordyrende mellomledd.

 

More to come!

 

67901385_493446004789962_7187819475721256960_n.jpg

68710078_363932990955265_9142726754492743680_n.jpg

Toivo

Toivo

Ja, så var man igang igjen! 8 år siden forrige sjekteprosjekt, så nå begynte det å klø i fingrene!

 

Denne gangen er det min fars gamle 21 fot åpne sjekte som står for tur. Jeg overtok henne for ca 7 år siden da han kjøpte seg en Vikkilen 24 (Silene) med overbygg.

Hun er en Lunderødsjekte bygget i Arendal ca 1955. Med en Marna H5 fra 1955. 

 

den_andre.jpg.859bc10a6db741e2f63edeba28d20c82.jpg

 

Jeg har vokst opp i Lunderødsjekta, så det var egentlig ikke et alternativ for meg å la henne gå til noen andre da Silene ble kjøpt. Hun var allerede da jeg overtok henne ganske slitt i kantene, og trengte utbedringer. Siden har hun stått i garasjen i påvente av tid og pågangsmot. 

 

Tid har det ikke blitt mer av, men nå er i det minste pågangsmotet på topp, og det er det bare å benytte seg av. Det som i første omgang skal gjøres er å skifte ut hele øverste bordgang på begge sider. I tillegg til esinga. Det hadde det vært artig å få til gjennoppbygging av benker og stoler, som den har vært uten i mange år, men vi får se hvordan det blir med tid. Utbedring av råte og avstiving av skroget er første pri.

 

Så langt har jeg fått gjort litt research, tenking og planlegging, og akkurat kommet igang med selve arbeidet der jeg har demontert esinga og bordgangen. Fant frem vinkelsliper og multisaga og satte igang. Tok meg god tid til dette, for å gjøre det mest mulig skånsomt slik at ikke noe av det som skal beholdes videre ble skadet. Vinkelsliperen brukte jeg til å kutte ned naglene fra utsiden (igjen for ikke å skade noe av det som skal stå igjen), for så å dore disse innover. Har hørt folk som sliper av naglene på innsiden, men jeg synes det fungerte bedre å gjøre det fra utsiden, da dette bordet var kast uansett.

 

41403526_245341022793139_7990015965276405760_n.jpg.a2bf665f2f20c9a4b4cd6bfeb83c0a05.jpg

 

41493199_292308288253438_8558680544483737600_n.jpg.de6438fc1d16c0d57e5124fba3267b80.jpg

 

41517483_545353632575969_7085064388914184192_n.jpg.1e9fe163ee2e4c836211be9416d158e0.jpg

 

Var litt spent på hvordan ting så ut under alt dette spetakkelet av råte og blåved, men etter hva jeg kan se, ser det ok ut. Og jeg tror ikke jeg trenger å utbedre noen av spantene.

 

67826702_896387097383887_8740832594293161984_n.jpg.a2263a0a87189b2ce8dd8d04c242ebb9.jpg

 

68271529_339593890261717_853861785030098944_n.jpg.d579c7a17763ac26faaefd446f86e803.jpg

 

68751135_1313061928855362_7191313843933413376_n.jpg.00db188ad7052dcfae4240bc6ee54919.jpg

 

67830626_361757964519183_2136506158268022784_n.jpg.797a84a7a6a23cec3d98072826997150.jpg

 

Og ja.. Ikke verdens mest ryddige og største garasje, men det duger.

 

Neste steg blir å få tak i materialer. Jeg har forsøkt lokale båtbyggere, men virker ikke som de ønsker å videreselge materialer. Fikk noen tips om hvem jeg kunne kontakte hos de båtbyggerne selv handler hos. Tenker det er like greit, uten et fordyrende mellomledd.

 

More to come!

 

 

67901385_493446004789962_7187819475721256960_n.jpg

 

 

 

 

 

68710078_363932990955265_9142726754492743680_n.jpg

Toivo

Toivo

Ja, så var man igang igjen! 8 år siden forrige sjekteprosjekt, så nå begynte det å klø i fingrene!

 

Denne gangen er det min fars gamle 21 fot åpne sjekte som står for tur. Jeg overtok henne for ca 7 år siden da han kjøpte seg en Vikkilen 24 (Silene) med overbygg.

Hun er en Lunderødsjekte bygget i Arendal ca 1955. Med en Marna H5 fra 1955. 

Jeg har vokst opp i Lunderødsjekta, så det var egentlig ikke et alternativ for meg å la henne gå til noen andre da Silene ble kjøpt. Hun var allerede da jeg overtok henne ganske slitt i kantene, og trengte utbedringer. Siden har hun stått i garasjen i påvente av tid og pågangsmot. 

 

Tid har det ikke blitt mer av, men nå er i det minste pågangsmotet på topp, og det er det bare å benytte seg av. Det som i første omgang skal gjøres er å skifte ut hele øverste bordgang på begge sider. I tillegg til esinga. Det hadde det vært artig å få til gjennoppbygging av benker og stoler, som den har vært uten i mange år, men vi får se hvordan det blir med tid. Utbedring av råte og avstiving av skroget er første pri.

 

Så langt har jeg fått gjort litt research, tenking og planlegging, og akkurat kommet igang med selve arbeidet der jeg har demontert esinga og bordgangen. Fant frem vinkelsliper og multisaga og satte igang. Tok meg god tid til dette, for å gjøre det mest mulig skånsomt slik at ikke noe av det som skal beholdes videre ble skadet. Vinkelsliperen brukte jeg til å kutte ned naglene fra utsiden (igjen for ikke å skade noe av det som skal stå igjen), for så å dore disse innover. Har hørt folk som sliper av naglene på innsiden, men jeg synes det fungerte bedre å gjøre det fra utsiden, da dette bordet var kast uansett.

 

41403526_245341022793139_7990015965276405760_n.jpg.a2bf665f2f20c9a4b4cd6bfeb83c0a05.jpg

 

41493199_292308288253438_8558680544483737600_n.jpg.de6438fc1d16c0d57e5124fba3267b80.jpg

 

41517483_545353632575969_7085064388914184192_n.jpg.1e9fe163ee2e4c836211be9416d158e0.jpg

 

Var litt spent på hvordan ting så ut under alt dette spetakkelet av råte og blåved, men etter hva jeg kan se, ser det ok ut. Og jeg tror ikke jeg trenger å utbedre noen av spantene.

 

67826702_896387097383887_8740832594293161984_n.jpg.a2263a0a87189b2ce8dd8d04c242ebb9.jpg

 

68271529_339593890261717_853861785030098944_n.jpg.d579c7a17763ac26faaefd446f86e803.jpg

 

68751135_1313061928855362_7191313843933413376_n.jpg.00db188ad7052dcfae4240bc6ee54919.jpg

 

67830626_361757964519183_2136506158268022784_n.jpg.797a84a7a6a23cec3d98072826997150.jpg

 

Og ja.. Ikke verdens mest ryddige og største garasje, men det duger.

 

Neste steg blir å få tak i materialer. Jeg har forsøkt lokale båtbyggere, men virker ikke som de ønsker å videreselge materialer. Fikk noen tips om hvem jeg kunne kontakte hos de båtbyggerne selv handler hos. Tenker det er like greit, uten et fordyrende mellomledd.

 

More to come!

 

 

67901385_493446004789962_7187819475721256960_n.jpg

67948675_703213340119354_5932281044815314944_n.jpg

68313770_431126784169468_7123895957036466176_n.jpg

68422325_223041065257463_4727088392351776768_n.jpg

68448791_728285590925962_5347972425189425152_n.jpg

68458351_645916839252324_1241351105955233792_n.jpg

68710078_363932990955265_9142726754492743680_n.jpg



×
×
  • Create New...