
Toivo
Ja, så var man igang igjen! 8 år siden forrige sjekteprosjekt, så nå begynte det å klø i fingrene!
Denne gangen er det min fars gamle 21 fot åpne sjekte som står for tur. Jeg overtok henne for ca 7 år siden da han kjøpte seg en Vikkilen 24 (Silene) med overbygg.
Hun er en Lunderødsjekte bygget i Arendal ca 1955. Med en Marna H5 fra 1955.
Jeg har vokst opp i Lunderødsjekta, så det var egentlig ikke et alternativ for meg å la henne gå til noen andre da Silene ble kjøpt. Hun var allerede da jeg overtok henne ganske slitt i kantene, og trengte utbedringer. Siden har hun stått i garasjen i påvente av tid og pågangsmot.
Tid har det ikke blitt mer av, men nå er i det minste pågangsmotet på topp, og det er det bare å benytte seg av. Det som i første omgang skal gjøres er å skifte ut hele øverste bordgang på begge sider. I tillegg til esinga. Det hadde det vært artig å få til gjennoppbygging av benker og stoler, som den har vært uten i mange år, men vi får se hvordan det blir med tid. Utbedring av råte og avstiving av skroget er første pri.
Så langt har jeg fått gjort litt research, tenking og planlegging, og akkurat kommet igang med selve arbeidet der jeg har demontert esinga og bordgangen. Fant frem vinkelsliper og multisaga og satte igang. Tok meg god tid til dette, for å gjøre det mest mulig skånsomt slik at ikke noe av det som skal beholdes videre ble skadet. Vinkelsliperen brukte jeg til å kutte ned naglene fra utsiden (igjen for ikke å skade noe av det som skal stå igjen), for så å dore disse innover. Har hørt folk som sliper av naglene på innsiden, men jeg synes det fungerte bedre å gjøre det fra utsiden, da dette bordet var kast uansett.
Var litt spent på hvordan ting så ut under alt dette spetakkelet av råte og blåved, men etter hva jeg kan se, ser det ok ut. Og jeg tror ikke jeg trenger å utbedre noen av spantene.
Og ja.. Ikke verdens mest ryddige og største garasje, men det duger.
Neste steg blir å få tak i materialer. Jeg har forsøkt lokale båtbyggere, men virker ikke som de ønsker å videreselge materialer. Fikk noen tips om hvem jeg kunne kontakte hos de båtbyggerne selv handler hos. Tenker det er like greit, uten et fordyrende mellomledd.
More to come!