
Hakkannen
@Toivo Bare hyggelig Kjekt når folk har lyst å ta vare på tradisjonelle båter synes jeg, vi trenger flere slike!
Når det gjelder tilpasning mot stevn før eller etter steaming så stemmer det at folk gjør begge deler. Skal du tilpasse etter steaming må du vente til bordet er helt avkjølt før du gjør dette. Da må du altså kappe av litt av enden av bordet og tilpasse dette slik at det passer. Bakdelene med dette er at formen på bordet da blir forskjøvet (gjerne ikke mye, men alt etter hvor bordet er på båten kan selv litt påvirke formen), bordet ønsker seg tilbake til opprinnelig form og blir dermed striere å få inn igjen og prosessen med å få på plass bordet tar totalt sett lengre tid, etter min erfaring. I tillegg er spunningen (sporet i stevnen der bordet skal inn) på noen båter gjerne høvlet slik at bordet blir kilt inni selve sporet, altså som en ekstra holdekraft for enden av bordet, da passer det bedre å ha tilpasset enden på forhånd før steaming. Nå vet jeg ikke om spunningen er slik på din båt, så på det ene bildet, men var ikke lett å se.
Jeg har brukt begge metoder, men foretrekker versjonen der enden er tilpasset på forhånd. Da setter du bordet inn mot stevnen i den vinkelen det vil få mot stevnen når det senere skal klemmes på plass. Så tilpasser du enden slik at du egentlig, hvis bordet plutselig hadde blitt mykt der og da, kunne klemt bordet rett inn og på plass der det skal være. En fordel å borre opp de gamle hullene etter rekspikeren og proppe disse først, så slipper du spikre i gamle og romme hull. Litt avhengig av hvor mye tid du har og hvor kjapt du jobber kan du godt forhåndsborre hullene til rekspikeren i selve bordet før steaming. Jeg liker å forborre trangt for rekspikeren også, men vet mange spikrer rett i stevnen uten forborring, på tross av faren for oppsprekking. Resten av hullene til saumen/klinken på langsa av sua er best å ta etter steaming når bordet er på plass og har fått avkjølt seg litt.
Når det gjelder rekspiker og saum; disse har et firkantet tverrsnitt og det er en fordel at disse da slås inn parallelt med årringene. Slås de inn diagonalt vil de skarpe hjørnene kunne føre til senere oppsprekking når bordet belastes, i tillegg er holdekraften langt svakere enn om de slås inn parallelt med årringene. Se illustrasjonen under (grønn = bra, rød = ikke ideelt). Klart, årringene/fibrene vil ikke alltid gå 100% parallelt eller krysses 90 grader slik at ideell innslåing er mulig, som f.eks. der bordene går inn i spunningen (som du gjerne ser jeg har prøvd å få fram på tegningen), men så langt det går bør alt som er firkantet slås inn slik at tverrsnittet på festemidlet er mest mulig parallelt med årringene.
Esinga kan du også steame ja. Tykkelsen er ikke noe problem så lenge du får steamet den godt nok (har steamet og bøyd plank av 3-toms/ 75mm tykkelse, og opp mot 40cm brei, rundt raua på ei 50-fots skøyte med såkalt panserrau, det var tungt, men det gikk?). Ville latt esinga få en liten time gjerne, trenger ikke så mye mer. Her også; en fordel å tilpasse på forhånd, da kan du feste den i enden med en gang den er ute av steamkista.