Kapt'n H. Startet 13.August.2019 Link til dette innlegget Startet 13.August.2019 Hei. Har nettopp gått til innkjøp av større båt og gruer meg litt til vår pussen :-) Er det noen som har forsøkt Ditec behandling av båten? Blir muligens sett på som latskap, men etter 22 år med polish filla kunne jeg tenkt meg å forsøkt noe annet :-) Søker eventuelle erfaringer og kostnader. Mvh fersk Baltic eier. Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 Sikkert ikke dumt. Men selve Ditec er vel kun topplaget, dvs forseglingen? Regner med du er klar over at båten må rubbes før man kan legge på dette. Pris kommer vel an på størrelse. Fikk en pris på ca 25 000 for noen år siden for en 40-foter. Jeg syntes det var for mye. Da kostet årlig gjennomgang ca 12 000 for at glans skulle holde. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 Hei @Velrund, en god DA (Dual action) poleringsmaskin, mange padder (type hard for grovpolering og type myk for sluttpolering), og riktig poleringskrem og vokstype revolusjonerte mitt båthold. Jeg kjøpte den rimeligste poleringsmaksinen Bilpleiekongen hadde. Tror det var 1700,- med diverse pads etc. Kjøpte alt i alt produkter for ca 4000,- Man trenger maaange padder. På en så stor flate som skal poleres som på båten, så går det mange. Men disse er da vaskbare og kan brukes igjen. Hvis man går for lenge med en og samme pad så blir den tett av poleringsmiddel, går varmgang og går i stykker. Så bytte ofte. Kan vaskes i vaskemaskin (egen type såpe). I år polerte jeg opp begge de matte skrogsidene på min Neptim 8000 (nesten like store flater som på Baltic) og nå er det 40 år gamle skroget skikkelig blankt. Noe HELT annet enn å stå med poleringsfille. Jeg lærte også å legge på voks i riktig mengde (så tynt som overhode mulig) og ta det av med mikrofiberklut. Dessuten bruker jeg nå våtvoks for vedlikehold. Sprut ferskvann på båten, deretter dusj på litt våtvoks, bruk hageslange med ferskvann til å fordele voksen, og deretter spyl av. Dette er noe helt annet enn den gammeldagse poleringen jeg er vokst opp meg. Mye mer moro (ser store resultater), mindre jobb (selv om det kan være tungt å holde maskinen), og det varer lengre. Så jeg anbefaler helt klart å kjøpe deg en god DA poleringsmaskin (DA gjør at du ikke kan lage brennmerker og roser), mange padder (type: for DA) , en grovere poleringskrem (jeg brukte denne og er veldig fornøyd: https://bilpleiekongen.no/produkt/padking-polish-max-cut/ ) og en passende voks med applikator (svamp til å legge på tynt med voks). Jeg har en 125 mm DA maskin. I ettertid ser jeg at jeg burde ha en liten (i diameter) maskin også, slik at jeg kommer til på de minste områdene også. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.