Jump to content

Kaste ut dregg i stedet for å slippe ut

JObåt

Recommended Posts

Hei.

Har en 17 fot båt med lite overbygg. Vekt ca 450 kg. Synes det er skikkelig styr å legge til i naturhavn/svaberg med dregg. Vanskelig når båten er lett og den fort blir tatt av det minste vindpust. Kombinert med å slippe ut dreggen et par, tre båtlengder før land og holde tauet i hånda mens jeg styrer mot land er vanskelig. Frykten for å få tauet i propellen også sterkt tilstede. Vet selvsagt at øvelse gjør mester, men dette er og blir noe styr.

Båten er så lett at man fint kan legge til bauen mot land og holde båten på plass mens den som styrer båten kaster dreggen ut noen meter bak. Er det godt nok å kaste dreggen la oss si 4-5 meter ut bak båten og dette gir godt nok hold til at båten ikke driver av, eller er det en helt håpløs tanke? Forutsetter fint og rolig sommervær og relativt grunt vann og at man oppholder seg rundt båten.

Helt klart en mulighet, også en mulighet at den som går i land har langt tau. Problemet er at hvis jeg må bakke ut tre båtlengder så kan gjerne båten drive et lite stykke og så må man begynne å bale med å styre seg inn mot land igjen og innen den tid så ligger på tvers og alt ser litt komisk ut :smiley:.

Tenker at man kanskje med lette båter i nesten-jolle-størrelse bare kan kjøre inn og kaste dreggen som ikke veier så mange melkekartonger noen meter bakover og feste tauet. Men har ikke prøvd. Noen som har erfaring eller sett andre kaste dreggen noen meter bakover?

Selvsagt enig i det og er ukjent med å legge til. Utfordringen er nok ikke lengden på ankerlinen :). 

Spørsmålet dukket opp når man bare skal legge til for å bade litt fra svaberget en rolig sommerdag om ikke det er nok å kaste ut dreggen noen få meter fra båten når den ligger mot land, og selvfølgelig da slippe å håndtere ankerlinen samtidig som man styrer båten.

Jeg har en 16-foter med påhengsmotor og kabin foran. Jeg slipper ankeret gjerne 10-20 meter fra land hvis det er dypt. Mindre hvis grunt. 

Jeg holder ikke tauet. Jeg lar det gli ut av taukassa og mellom puller og kanten opp bak. Så tauet går ut i vannet ca 1 meter til siden for propellen.

Ankeret holder tauet ganske stramt, så det kommer ikke i nærheten av propellen når jeg slår i revers for å stoppe båten. 

Så løper jeg i land med en tamp for å fortøye raskt. Deretter ombord i båten for å stramme ankertauet.

Vet ikke hvilken båt du har. Men hvis du har puller bak så er det ok å bare la tauet gli via den. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Ser helt klart utfordringene og kjenner igjen oppførselen til en lett liten båt. Dette gjelder når du ikke har hjelp om bord? Hjelp er undervurdert.. 

Hva med å hive dreggen, og bruke en daumann? Senke den ned på tauet før du strammer det? Da får du bedre visning. Litt, iallfall. Klart, kun til godværsbruk og pass på om det passerer en hekksjøgenerator. Men ser at Grand Banks jr. har løst dette ganske bra. Kanskje prøve den fremgangsmåten. 

jeg vil ha ankeret/dreggen lenger ut enn jeg klarer å kaste, så blir det bedre vinkel på tauet og bedre fjæring fra evt kjetting/daumann. 

Montro om dette er å få tak i enda...?   

http://www.dulhunty.com/flook2.htm

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

@ivar, her ser det ut som

https://www.yourvismawebsite.com/as-sencus/shop/product/anker-5-kg?tm=nettbutikk

Var veldig populært en periode for leeenge siden. 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Jeg har vært der selv, både med stor og liten båt. Jeg tror du bare må trene mer på å slippe ankeret før du legge til land. Det en må lære er for eksempel å beregne avdrift pga. strøm og vind.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Ja, flyvedreggen hadde storhetstiden på 80-tallet. Men forsvant like fort som det kom. Det hadde begrenset hold etter det jeg husker. Fungerte vel best på sand og løs masse. Samt mener å huske at det kunne endre retning pga strøm, og det er jo ikke så gøy å krysse over 1-2 andre ankertau...

Sett 8-10 meter tau på dreggen, fest den andre enden av tauet i baugen og legg dreggen på baugen.

Fest et langt tau til bunnen av dreggen og ta med enden på land.

Skyv båten kraftig ut. I vindstille bør det ikke være vanskelig å få den til å gli 20 meter.

Napp i landtauet slik at dreggen detter over ripa.

Bad og kos deg til du skal hjem.

Da trekker du dreggen baklengs inn til land.

Mons

Eg kaster ut dregg, lar tau gli ut over kryssholt, tar tauet med frem (fremdeles via kryssholt akter). Hopper iland med både dreggtau og fortøyningstau. 

Dreggtauet sikrer eg nå i kryssholt fremme, da holdes båten ut ifra land. (Fremdeles vis kryssholt akter, slik båten ikkje kommer inn sidelengs)

Fester fortøyngstau i land med passe lengde, strammer opp det eg klarer på dreggtau som nå er festet i kryssholt forran. Slipper båten og den blir dratt ut av dregg....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...