
S/Y Emma
Cinmay skrev for 19 timer siden:Utenom det går tankene til planlegging og sparing. Det jeg ønsker er innspill til det å reise alene.
Budsjett til det hverdagslige, hva er minimalt men mulig? Mat, avgift i havner, levekostnader.
Budsjett til mulige skader på båt og deler?
Hvilke deler er det spesielt lurt å ha erstatninger til?
Underholdning ombord alene? Bøker, hobbysaker, refleksjoner
Vegetar kosthold med høyt kaloriinnhold og lav vekt, produkter? Kvantitet med kvalitet.
Hvilke båter er gull? Med ett båtbudsjett på maks 100KNOK. Kombinasjon av trygghet og fart blir prioritert.
Visumordninger? Gode løsninger på slikt.
Hva er lurt å tenke på ang sikkerhet?
Ideer til å tjene penger underveis? Youtube innhold, smykkesalg, hva annet?
Insektmiddel til de små vesener?
Ahoy!
Først og fremst: fornuftig at du har et såpass langsiktig perspektiv som tre år før avreise. Da kan du forberede deg godt i forkant ved å lære båten å kjenne. Det er veldig lurt å vite "alt" om hvordan den er konstruert og henger sammen, så du vet hvor eventuelle problemer kan oppstå og repareres kjapt. Men skal du ett år på *jordomseiling* eller langtur? Ett år rundt hele kloden er mulig, men det blir veldig stress. De fleste som reiser ett år, reiser til Karibia og tilbake. Da får man tid til å være litt på land også.
Vår erfaring er at en tur koster ti tusen per person per måned, all inclusive. Da lever man bortimot som normalt, og kan unne seg mer enn nudler til middag. Mange bruker det doble, andre bruker halvparten.
Havnekostnader koster mer sør for Norge, men om du har en relativt liten båt, blir det ikke så ille. I Europa er det litt begrenset hvor mye du kan ligge på anker, men i Karibia går det bare i ankring (noen øyer har ikke en gang marina). Kjøp et godt anker! Det sparer du fort inn.
Deler det er godt å ha erstatning til? Tja, noen vil si alle. Det er vel slitedeler til motor som er mest aktuelt, men man kan ikke ha en hel motor som reserve. En ekstra dynamo kan være greit, så du får skiftet den kjapt ut og får lading om noe går galt midtfjords. Ellers er det greit med mye verktøy og "universelle" deler som kan brukes til nødreparasjoner (strips, kraftig tape, treklosser, små stålbeslag, popnagler, epoxy, jekkestropper, skruer etc. etc.). Det meste kan fikses skikkelig i havn, men til havs må man improvisere.
Når det gjelder å tjene penger, ville jeg definitivt satset på å spare opp mest mulig før avreise. I Norge har vi ekstremt høy lønn sammenlignet med omtrent hele resten av verden. Du jobber kortere her for pengene, enn du gjør på tur. Bo i båten og lev nøkternt et par år, så legger du deg opp en pen sum. Det er kjekkere å ha fri på tur enn å jobbe. Å selge reportasjer til seilmagasiner ser jeg er nevnt. Det går til en viss grad. Vi møtte noen som hadde gjort det, men jeg ble overrasket over hvor lite de fikk betalt - bare noen tusen kroner per reportasje. Det du eventuelt kan prøve på, i tillegg, er å intervjue alle norske båter du møter underveis og selge det til lokalavisene deres. Lokalkjendiser som gjør eksotiske ting er gull verdt for avisene. Du bør være ganske skrivefør for å tjene penger på dette, og ha det meste av tekst og foto klart når du kontakter redaksjonene. Ellers ringer de bare direkte til personene og intervjuer dem selv helt gratis. Å tjene penger på Youtube-videoer er det noen som gjør, men de har enormt mange abonnenter som de har bygd opp gjennom mange år med hardt arbeid og høykvalitets videoproduksjoner. Vanskelig å bare starte på bar bakke og bli rik i en fei der, altså.
Underholdning om bord? Du har helt sikkert ikke internett til havs, så glem Netflix. Bøker er billig. Besøk et antikvariat og slå deg løs. Eller gjør som vi har gjort: kjøp et lesebrett (ikke nettbrett). Like behagelig som å lese en papirbok, og det oppladbare batteriet varer et helt atlanterhavskryss. Ellers har du kanskje et nettbrett også. Last det fullt av spill (og navigasjonsapper), og få tak i en ekstern harddisk full av filmer og serier. Kjekt å slå ihjel kjedelige nattevakter med.
Proviantering gjør du i havn før hver avreise over lengre strekk. Mat er billig i Europa! (Men minst like dyrt som i Norge i Karibia). Hermetikken vi tok med fra Norge, ble med tilbake etter to år. Det du kan kjøpe, er en vakuumpakkemaskin. Koster ikke all verden, tar liten plass, kan kjøres i inverteren om bord, og gjør at fersk mat holder seg dobbelt så lenge. Du kan også lage ferdige "Fjordland"-pakker med middag i havn, som du bare varmer opp i vannbad til sjøs.
Alt i alt, får du tak i det aller meste du trenger underveis. Det eneste som lønner seg å kjøpe før avreise, er båtdeler og utstyr. Det er overraskende billig i Norge, og utvalget er veldig stort og lett tilgjengelig. Og skaff deg en skikkelig hodelykt først som sist! De som ikke er helt vanntette, blir forbruksvare.
Sikkerhet: Bruk sikkerhetsline når det er litt ruskete vær eller du må frem på dekk. Når du seiler alene, er det ikke poeng med noe annet enn sikkerhetsline. Så må du naturligvis ha en redningsflåte og en EPIRB. En inReach eller Spot satellittsender er også kjekt å ha, så folk kan følge med på posisjonen din underveis.
Ellers er det bare å sette seg på youtube og se videoer om langturseiling, eller lese blogger. F.eks. vår ;-) Lykke til!