Roger og Olina Startet 13.August.2019 Link til dette innlegget Startet 13.August.2019 Ja, litt «krøkkete» overskrift. Vi har en 31 Fots Viking og ligger mye longside langs fjell. Ikke sjeldent så kommer det en eller annen forbi i halvplan og skuffer opp både torsk, sei og krabber.. I og med at jeg har gått mer over på kulefendere pga ulent terreng, så har jeg tenkt på at flaten på kulefendere er jo mye mindre enn vanlige «pølse» fendere. Jeg har kulefenderne helt ned til vannet og der er jo skroget på sitt tykkeste også. Men når båten gynger som en løpsk gyngestol mot disse kulefenderne, så blir jo disse presset lenger opp i noen tilfeller og der er jo skroget tynnere. Derfor har jeg nå, også hengt på vanlige fendere, uten at det kanskje har så mye hensikt.. Men så er jo frykten da, det å få sprekker/skader i skrog ved bruk av kulefendere, hva er erfaringen og tipsene her? Bare u bruke kulefendere, eller er det fy fy? PS, bilde er fra før innkjøp av kulefendere Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 (redigert) Dersom skroget er så tynt/spinkelt at de ikke tåler presset fra en kulefender/pølsefender, hadde jeg kommet meg fortest mulig i land for ikke å drukne når båten ble knust av det som skulle redde den fra kontakt med fjellet. Så slapp av! Sev bruker jeg bildekk mellom båt og fjell, selv om de er "steinharde" sammenlignet med vanlige fenere. Redigert 13.August.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
S/Y Emma Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 Om båten din ligger nesten oppå brygga sideveis i storm, hadde jeg kanskje tenkt litt over problemstillingen. I normalt vær, ikke i det hele tatt. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
LENB Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 Mange bekymringer med båt gitt! Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 Er ikke poenget med kulefendere at de trykkes sammen der det er belastning, og da fordeles kreftene over større areal? Da er vel poenget at fenderen må ha ideelt lufttrykk. Ikke hardt som en fotball, og ikke så lite at det ikke er noen vits... Jeg hadde ikke bekymret meg over dette. Har du vurdert å bruke en 2x4" eller hva de bruker? Har sett folk bruke noe slikt for å få jevnet ut fjellvegger som er veldig kupert, og fendrer mot disse. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 Fenderen eksploderer før skroget skades. Sitér dette innlegget Link to post
Trulte37 Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 Synes kulefendere har så lett for å vri seg oppover dersom man ligger inntil en litt ujevn kant eller lav flytebrygge. Ser noen bruker fenderplanke, men det er litt styr. Dersom kulefenderne holder seg på plass mellom fenderlista og vannlinja, og sørger for at båten ikke slår i fjellet kan du nok slå deg til ro med det. Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
JRK Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 Tror heller ikke at det er noen fare for skroget her, men samtidig har han et poeng. Båten er først og fremst designet for trykk fra vann, og her tåler den jo enorme krefter, nettopp fordi kreftene fordeles over store flater. Men punktbelestning kan være en utfordring. Husker at jeg fikk en svær rose i gelcoaten fra en utrigger på ei flytebrygge. Nabobåten skulle gå og en fender hadde hektet seg i denne i det han dro avgårde. Flytelementet som traff meg var av hard plast. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 Hva med å kaste ut en liten dregg? Treger veldig lite for å holde båten litt ut fra land når det er vindstille. Hvis det er risiko for pålandsvind hiver jeg stort sett ut ankeret, selv om jeg fortøyer langskips. Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 Er det egentlig riktig at en kulefender gir mindre kontaktflate enn en fender med sylindrisk form? Jeg trodde det vanligvis var omvendt, for en kulefender har gjerne en god del større diameter enn en sylindrisk fender. Så når båten beveger seg mot berget, blir kontaktflaten både bredere og høyere. For en sylindrisk fender som henger vertikalt, øker kontaktflaten bare i én dimensjon. Uansett er det nok riktig som andre har påpekt at fenderen tåler vesentlig mindre enn skroget så med mindre fenderne sprekker, burde det ikke være noe å bekymre seg for. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 Vi ligger masse på den måten med kulefendere mot fjellvegg...du trenger ikke bekymre deg...som sagt lengre oppe i tråden...kulefenderne ryker lenge før skutesiden...glassfiber er uhorvelig sterkt... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 Ida Marie III skrev 30 minutter siden: ..glassfiber er uhorvelig sterkt... Nå, nå. Nå må vi ikke overdrive :-) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 Hulda skrev 13 minutter siden: Nå, nå. Nå må vi ikke overdrive :-) Finn deg et kapp/plate glassfiber, still den opp...finn så en slegge....klin til.... Gjør det samme med en like tykk treplate.... ? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 @Ida Marie III I og med at det er Hulda som kommenterer, så er det vel bedre å sammenlikne med stålplate? (Usikker på hvilke stålkvalitet da, men det får Hulda svare på ??) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ida Marie III Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 Grand Banks jr skrev 4 minutter siden: @Ida Marie III I og med at det er Hulda som kommenterer, så er det vel bedre å sammenlikne med stålplate? (Usikker på hvilke stålkvalitet da, men det får Hulda svare på ??) ??? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 Ida Marie III skrev 57 minutter siden: glassfiber er uhorvelig sterkt... Men kanskje det er litt spesielt når det gjelder båter? Da vår båt, en Saga 27 ble bygget i 1986 var det vel litt usikkert hva glassfiberen tålte. Dermed bygget de tykke skrog og la på litt ekstra for å være sikker. Hva nå? Dataprogrammer for å beregne minimumstykkelse for å spare penger? Skrogene er i hvert fall ikke tykkere! Jeg har gjort noen tester med å slå knytteneven i skutesiden på vår båt og også på helt nye "moderne" båter. Det er stor forskjeld i lyden, "boong" for vår båt og "spiiong" for nyere. Men de tåler uansett mer enn en oppblåst fender. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
paxo Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 (redigert) Det er nok forskjell på båter. Se denne: https://www.yachtsurvey.com/Fiberglass_Boats.htm "In another boat, only two layers of mat were separated by an expanse of putty. No STRUCTURAL fiber at all, just very weak mat. I had no doubt that if one swung a carpenter's hammer at the side of this hull, the hammer would go right through." Redigert 13.August.2019 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 Formen på båten har også noe å si. Saga 27 og endel seilbåter har avrundet fasong som egg, dvs. trykk fordeler seg utover og styrken er større enn ved samme tykkelsen på en helt rett flate. Fly har ett rammeverk bak huden. Båter har gjerne lugarskott og litt mer tilfeldige avstivninger sammen med tykkelsen. Jeg tenker at plassering av fendere betyr noe den dagen man møter ekstreme krefter. Har du etpar store kuler, så sett dem der du har skott og indre avstivninger om du forberder deg på det ekstreme. Til daglig tenker jeg at den beste plassen er der fjellet passer best. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 Skrekk eksempler på sandwich skrog... Det har ingen ting med skikkelig støpte glassfiberbåter å gjøre... Min er 5 cm massiv glassfiber i baugen... Fikk sett det når en kjenning med make båt satte inn baugpropell... Er egentlig totalt over kill... Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 Grand Banks jr skrev for 4 timer siden: Har du vurdert å bruke en 2x4" eller hva de bruker? Har sett folk bruke noe slikt for å få jevnet ut fjellvegger som er veldig kupert, og fendrer mot disse. Fenderplanke! Kan fungere veldig fint, og fordeler idéelt sett belastningen mere jevnt. Behandler også fenderne penere enn fjellveggen gjør, og det er tross alt de som står i fare for å gå med her, snarere enn skrogsiden. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Roger og Olina Svart 13.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 Takker og bukker for alle hyggelige kommentarer. Dette ødela ikke nattesøvnen. Men satt å funderte på det etter ett par episoder der vi fikk inn god sjø fra siden. Så da bruker jeg mine fire kulefendere og sover like godt om natta i båten Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 Når du ligger innerst mot brygga i Skagen og du får 7-8-9-10 båter utenpå deg og det blåser kuling i sia, da kan du bekymre deg - litt. Ellers ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 14.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 Lazyjack skrev for 17 timer siden: Når du ligger innerst mot brygga i Skagen og du får 7-8-9-10 båter utenpå deg og det blåser kuling i sia, da kan du bekymre deg - litt. Ellers ikke. eeeeh, akkurat. Håper jeg slipper å oppleve det Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.August.2019 Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 Nei, det smeller som et kanonskudd. Om fenderen er av førsteklasses kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.August.2019 Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 Stradivarius skrev On 13.8.2019 at 17.17: Er det egentlig riktig at en kulefender gir mindre kontaktflate enn en fender med sylindrisk form? Jeg trodde det vanligvis var omvendt, for en kulefender har gjerne en god del større diameter enn en sylindrisk fender. Så når båten beveger seg mot berget, blir kontaktflaten både bredere og høyere. For en sylindrisk fender som henger vertikalt, øker kontaktflaten bare i én dimensjon. Helt enig. Kuleformen er jo den med størst overflate og vil definitivt "øke mest". En kule vil også ha langt større volume og det er langt mer areale av "gummi" så den vil være veldig mye mer fleksibel/mykere. Tror kulefenderen vinner på alle punkt om en skal tenke "skånsomhet" mot både båt og brygge. Men egner seg ikke like godt over alt da... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.