Jump to content

Bruk av fendere/kulefender hva tåler siden på båten?

Roger og Olina

Recommended Posts

Ja, litt «krøkkete» overskrift.  Vi har en 31 Fots Viking og ligger mye longside langs fjell. Ikke sjeldent så kommer det en eller annen forbi i halvplan og skuffer opp både torsk, sei og krabber..

I og med at jeg har gått mer over på kulefendere pga ulent terreng, så har jeg tenkt på at flaten på kulefendere er jo mye mindre enn vanlige «pølse» fendere.

Jeg har kulefenderne helt ned til vannet og der er jo skroget på sitt tykkeste også. Men når båten gynger som en løpsk gyngestol mot disse kulefenderne, så blir jo disse presset lenger opp i noen tilfeller og der er jo skroget tynnere.

Derfor har jeg nå, også hengt på vanlige fendere, uten at det kanskje har så mye hensikt..

Men så er jo frykten da, det å få sprekker/skader i skrog ved bruk av kulefendere, hva er erfaringen og tipsene her? Bare u bruke kulefendere, eller er det fy fy?

PS, bilde er fra før innkjøp av kulefendere

1.jpg.e5c3f6c5e0df79d78e0184f9dc0482d2.jpg

Dersom skroget er så tynt/spinkelt at de ikke tåler presset fra en kulefender/pølsefender, hadde jeg kommet meg fortest mulig i land for ikke å drukne når båten ble knust av det som skulle redde den fra kontakt med fjellet. Så slapp av! Sev bruker jeg bildekk mellom båt og fjell, selv om de er "steinharde" sammenlignet med vanlige fenere.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Er ikke poenget med kulefendere at de trykkes sammen der det er belastning, og da fordeles kreftene over større areal?

Da er vel poenget at fenderen må ha ideelt lufttrykk. Ikke hardt som en fotball, og ikke så lite at det ikke er noen vits...

Jeg hadde ikke bekymret meg over dette.

Har du vurdert å bruke en 2x4" eller hva de bruker? Har sett folk bruke noe slikt for å få jevnet ut fjellvegger som er veldig kupert, og fendrer mot disse.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Synes kulefendere har så lett for å vri seg oppover dersom man ligger inntil en litt ujevn kant eller lav flytebrygge. Ser noen bruker fenderplanke, men det er litt styr. Dersom kulefenderne holder seg på plass mellom fenderlista og vannlinja, og sørger for at båten ikke slår i fjellet kan du nok slå deg til ro med det.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Tror heller ikke at det er noen fare for skroget her, men samtidig har han et poeng. Båten er først og fremst designet for trykk fra vann, og her tåler den jo enorme krefter, nettopp fordi kreftene fordeles over store flater. Men punktbelestning kan være en utfordring. Husker at jeg fikk en svær rose i gelcoaten fra en utrigger på ei flytebrygge. Nabobåten skulle gå og en fender hadde hektet seg i denne i det han dro avgårde. Flytelementet som traff meg var av hard plast.

Er det egentlig riktig at en kulefender gir mindre kontaktflate enn en fender med sylindrisk form? Jeg trodde det vanligvis var omvendt, for en kulefender har gjerne en god del større diameter enn en sylindrisk fender. Så når båten beveger seg mot berget, blir kontaktflaten både bredere og høyere. For en sylindrisk fender som henger vertikalt, øker kontaktflaten bare i én dimensjon. Uansett er det nok riktig som andre har påpekt at fenderen tåler vesentlig mindre enn skroget så med mindre fenderne sprekker, burde det ikke være noe å bekymre seg for.

Ida Marie III skrev 57 minutter siden:

glassfiber er uhorvelig sterkt...

Men kanskje det er litt spesielt når det gjelder båter? Da vår båt, en Saga 27 ble bygget i 1986 var det vel litt usikkert hva glassfiberen tålte. Dermed bygget de tykke skrog og la på litt ekstra for å være sikker. Hva nå? Dataprogrammer for å beregne minimumstykkelse for å spare penger? Skrogene er i hvert fall ikke tykkere! Jeg har gjort noen tester med å slå knytteneven i skutesiden på vår båt og også på helt nye "moderne" båter. Det er stor forskjeld i lyden, "boong" for vår båt og "spiiong" for nyere. Men de tåler uansett mer enn en oppblåst fender.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er nok forskjell på båter. Se denne:

https://www.yachtsurvey.com/Fiberglass_Boats.htm

"In another boat, only two layers of mat were separated by an expanse of putty. No STRUCTURAL fiber at all, just very weak mat. I had no doubt that if one swung a carpenter's hammer at the side of this hull, the hammer would go right through."

Redigert av paxo (see edit history)

Formen på båten har også noe å si. Saga 27 og endel seilbåter har avrundet fasong som egg, dvs. trykk fordeler seg utover og styrken er større enn ved samme tykkelsen på en helt rett flate.  Fly har ett rammeverk bak huden. Båter har gjerne lugarskott og litt mer tilfeldige avstivninger sammen med tykkelsen.  Jeg tenker at plassering av fendere betyr noe den dagen man møter ekstreme krefter.  Har du etpar store kuler, så sett dem der du har skott og indre avstivninger om du forberder deg på det ekstreme.  Til daglig tenker jeg at den beste plassen er der fjellet passer best. 

Grand Banks jr skrev for 4 timer siden:

Har du vurdert å bruke en 2x4" eller hva de bruker? Har sett folk bruke noe slikt for å få jevnet ut fjellvegger som er veldig kupert, og fendrer mot disse.

Fenderplanke! 

Kan fungere veldig fint, og fordeler idéelt sett belastningen mere jevnt. Behandler også fenderne penere enn fjellveggen gjør, og det er tross alt de som står i fare for å gå med her, snarere enn skrogsiden. 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Guest Avmønstret#
Stradivarius skrev On 13.8.2019 at 17.17:

Er det egentlig riktig at en kulefender gir mindre kontaktflate enn en fender med sylindrisk form? Jeg trodde det vanligvis var omvendt, for en kulefender har gjerne en god del større diameter enn en sylindrisk fender. Så når båten beveger seg mot berget, blir kontaktflaten både bredere og høyere. For en sylindrisk fender som henger vertikalt, øker kontaktflaten bare i én dimensjon.

Helt enig. Kuleformen er jo den med størst overflate og vil definitivt "øke mest". 

En kule vil også ha langt større volume og det er langt mer areale av "gummi" så den vil være veldig mye mer fleksibel/mykere. 

Tror kulefenderen vinner på alle punkt om en skal tenke "skånsomhet" mot både båt og brygge. Men egner seg ikke like godt over alt da...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...