Jump to content

Skyveluke NB 840, tetning.

Petterøe

Recommended Posts

Livet er herlig igjen !

Etter måneder i ørkesløs tåkevandring ble det endelig båt igjen, og valget falt på en 1990 mod. NB 840 Classic, med nyere mercruiser 4,2 d-tronic 250 hk+ bravo 2 x drev.

Har fått romslig hytte på sjøen med marsjfart på 20 - 25 knop (full 30). Synes dette er bra på en såpass dryg båt, og er positivt overrasket over sjøegenskapene.

Er midt inne i "tilvenningsfasen", og lurer på om noen av dere der ute kan gi råd i forbindelse med den skyvbare takluka, ei løsning jeg forøvrig liker veldig godt. Luka slipper ikke inn en dråpe regnvann hverken i storm eller stille, selv om jeg kan se dagslys ut i bakkant av luka, og kjenner vindtrekk her. Er litt spent på om snøfokk vil komme inn i kabinen. Luka kan ikke justeres lenger ned mot taket, da den allerede tar litt i taket ved åpning/lukking. Kontaktet hyggelig produksjonsmann hos NB om saken, uten at han hadde noen umiddelbar løsning på saken. Han nevnte at denne luketypen nok etterhvert ville gå ut av produksjon hos NB, fordi dette patentet ikke er problemfritt. Han hadde også en formening om at 840 eiere hadde laget sine egne løsninger på luke/skinne mekanismen.

Kan noen gi tips om mulig løsning av "problemet" ?

Finnes det motoriserte pantenter med heve/senkemekanisme som kan passe for skyveluka på 840`en?

Skulle noen ha vekstedhandbok for Bravo 2 X, 2004 mod. til overs, så gi meg gjerne et hint.

Er forøvrig takknemlig for alle gode tips vedr. båt- og motor/drev-type!

Livet er herlig igjen !

Etter måneder i ørkesløs tåkevandring ble det endelig båt igjen, og valget falt på en 1990 mod. NB 840 Classic, med nyere mercruiser 4,2 d-tronic 250 hk+ bravo 2 x drev.

Har fått romslig hytte på sjøen med marsjfart på 20 - 25 knop (full 30). Synes dette er bra på en såpass dryg båt, og er positivt overrasket over sjøegenskapene.

Er midt inne i "tilvenningsfasen", og lurer på om noen av dere der ute kan gi råd i forbindelse med den skyvbare takluka, ei løsning jeg forøvrig liker veldig godt. Luka slipper ikke inn en dråpe regnvann hverken i storm eller stille, selv om jeg kan se dagslys ut i bakkant av luka, og kjenner vindtrekk her. Er litt spent på om snøfokk vil komme inn i kabinen. Luka kan ikke justeres lenger ned mot taket, da den allerede tar litt i taket ved åpning/lukking. Kontaktet hyggelig produksjonsmann hos NB om saken, uten at han hadde noen umiddelbar løsning på saken. Han nevnte at denne luketypen nok etterhvert ville gå ut av produksjon hos NB, fordi dette patentet ikke er problemfritt. Han hadde også en formening om at 840 eiere hadde laget sine egne løsninger på luke/skinne mekanismen.

Finnes det motoriserte pantenter med heve/senkemekanisme som kan passe for skyveluka på 840`en?

Skulle noen ha vekstedhandbok for Bravo 2 X, 2004 mod. til overs, så gi meg gjerne et hint.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei,

gratulerer så masse med nyervervelsen :flag:

Du har skaffet deg en av de best plassutnyttede båtene som finnes, mener jeg. Ta deg en tur langs brygga og sammenlikne din 28-foter med dagens opp til 34-fotere og du vil se at mange av disse ikke har bedre plass hverken i salong eller på akterdekk. De fleste av dem har også (kun) 2 doble lugarer, som din muligens har! Og skyvetaket er helt topp!

Snøfokk eller annet inn luka? Hvis din luke er lik min rundt kanten, så glem den problemstillingen. Det eneste du kan være oppmerksom på er hvis du tar vannslangen og spyler loddrett langs kanten på takluken så kommer det vann inn. Kan imidlertid ikke huske å ha sett dagslys i bakkant av luken, som deg? Jeg kan se bedre etter neste gang jeg er i båten.

Livet er herlig igjen !

<{POST_SNAPBACK}>

Skyvetaket på min 840 har en klaring på max 5-6mm til kanten, hele veien rundt, når den er lukket. Oppå kanten som luka ligger på er det limt en pakning som fyller opp klaringen, slik at det er helt tett. Pakningen er av grå skumplast , ca 15mm bred, med lim på ene siden. Tviler på at dette er orginalt fra fabrikken. Bedre løsning hadde muligens vært å lime pakningen fast i skyvetaket istedenfor kanten på taket, da forre kant på skyvetaket på min har dratt av litt av pakningen ved lukking av skyvetaket.

Skyvetaket ut av produksjon :confused::cryin: Det blir et tilbakeskritt, mener jeg. Tvert imot burde de videreutvikle løsningen. Jeg har ikke hatt problemer med mitt, i hvert fall.

Har ikke sett noen elektrisk mekanisme til skyvetaket på NB 840, men jeg mener at Huseklepp Modellverksted kan levere dette til Riviera 925 med skyvetak. Kanskje du kan høre med dem?

Bravo 2X: Gjennomprøvd teknologi som har vist seg å være blandt de sterkeste og beste drevene. Bravo 2X er det drevet som vil gi kreve minst arbeid og problemer, av alle drevene, på din båt! :smash::sailing:

Hei !

Takk for svarene. Ble i hjemmehavna liggende ved en Sun 33, og båtene var forbausende like i størrelse. Skiftet forøvrig i helga to skroggjennomføringer i bunnen på 840`en, og fikk da se en skrogtykkelse på over 2 cm på begge stedene. Dette må vel kalles solid ?? (Kan vel kanskje ha noe med at båten er av de første byggene ?). Slår meg litt til ro med luka, skal se litt på mulighetene for å legge på en slik pakning som du nevner, i bakkant av luka. Har vurdert på å bygge om skinnefestene bak på luka, og å legge på fjærer i festene slik at luka kan dras noen mm. ned i bakkant når luka er lukket, - får vente til våren.

Har snakket med flere båteiere (andre merker) med samme skyvelukeløsning som også har "glipp" mellom luke/tak. Noen oppfatter dette faktisk som en liten fordel, da luftinga inne i båten blir god.

Har jo hørt skrekkhistorier om bravo 3 drevene, men håper at bravo 2x skal være mere robust, dersom det får riktig stell, og fornuftig drift. Forøvrig er propellen på mitt drev av de største jeg har sett på drev med gir innbygd. (Har sett større på SternPower drev). Krysser fingrene for et noenlunde problemfritt båthold, og en fin vår / sommer !

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...