Jump to content

Kan ikke stenge kran/indtag

Peter-

Recommended Posts

Bestefar skrev 1 time siden:

Det ser ut som den ventilen er laget av bronse. Etter mange år kan ventilen være veldig skjør og brekke tvers av om du tar i. 

Er ikke bronse av god kvalitet nærmest evigvarende i maritimt miljø? Den inneholder jo ikke sink slik som messing gjør. Forøvrig er jeg enig i at det ikke er fornuftig å gå løs på den med grov redskap før båten ligger på land. 

Du kan prøve med penetrerende olje, WD40, CRC, 565 e. l. 

Sprut på, la virke, sprut på igjen, la virke.... 

Forsøke å bevege krana, lit og litt. Skal du bruke verktøy så må du ha en plan B i fall noe ryker og havet strømmer inn. 

Smøre må du nok vente med til båten er på land. Da kan du demontere slangen og komme til å å smøre den veien. Alt. demontere krana. 

Du bør nok uansett bytte krana og gjennomføringen da dette er Haug gamle greier. Hva slag båt sitter denne i og hvor gammel er den? 

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Ser du skriver du ikke skal røre den før båten står tørt og dette anbefales på det sterkeste. Kan fortelle om at jeg hadde en som så ut som noe ala den du har der og den gikk rett av når jeg kjørte gummihammer-testen på den nå i vinter :worry: ble skiftet til fordel for kompositt, noe jeg er veldig fornøyd med.

Tak for alle svarene.

Jeg synes umiddelbart ikke at det virker som om der er grund til at bytte gennemføringen med mindre at jeg ikke kan få kranen af / finde en kran som passer til gennemføringen. Jeg tester gennemføringen ved at slå på den med en hammer og se om det holder... hvis den gør burde alt jo være fint og jeg kan teste den igen hvert år når båden er på land...

Hvis jeg har problemer med at få kranen af, kan jeg da bruge varme/kulde i tillæg til penetrerende olje/WD-40/rustopløser..?

Hvad angår kranen ser det udtil at jeg må lærer om gevind som jeg indså i min sidste indlæg så jeg får købt noget der sammen sammen med gevindet på gennemføringen. Tænker at loctite bruges når man fæster kranen på gennemføringen..?

LALUNA II skrev On 14.8.2019 at 8.29:

Beste smøringen på ALLE kraner er å bevege de jevnlig så de ikke setter seg

Helt enig, ingen har jo tid til at demonterer kraner og smøre dem hele tiden. Fra et par uger siden har jeg lukket alle kraner som "best practise" når jeg forlader båden og da bliver de jævnligt brugt / "smurt" ;)

Mvh,

Peter

Bestefar skrev On 13.8.2019 at 20.49:

Det ser ut som den ventilen er laget av bronse. Etter mange år kan ventilen være veldig skjør og brekke tvers av om du tar i. Det er ingen grunn til å tro at rustløser klarer å trenge helt inn og løse opp Irr fra flere år tilbake. Må du stenge, så sett inn en plugg på utsiden.

På gamle båter var ventiler og kraner som regel av bronse. De holder nesten evig, selv om de også kan gro fast hvis de ikke beveges av og til. På nyere båter, spesielt i Norge, er metalldelene som regel av messing. Det er som regel noe dritt som ikke skulle vært tillatt av sikkerhetsmessige grunner. At krana er vanskelig å stenge BEHØVER ikke bety at den er av messing, men jeg holder det for sannsynlig.

Ellers er jeg enig med dem som sier at du bør vente til du har båten på land.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...