Peter- Startet 13.August.2019 Del på Facebook Startet 13.August.2019 Hej, Jeg kan ikke lukke dette indtag - kan jeg spray noget rustopløser på den og bare vride til? Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 Peter- skrev 9 minutter siden: Hej, Jeg kan ikke lukke dette indtag - kan jeg spray noget rustopløser på den og bare vride til? Mvh, Peter Den der så gammel ut. Tror nesten ikke jeg hadde rørt den før båten var på land... Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 Helt enig ikke rør før båten står tørt,i tillegg ville jeg lagt en kon treplugg lett tilgjengelig sammen med en hammer Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 Det ser ut som den ventilen er laget av bronse. Etter mange år kan ventilen være veldig skjør og brekke tvers av om du tar i. Det er ingen grunn til å tro at rustløser klarer å trenge helt inn og løse opp Irr fra flere år tilbake. Må du stenge, så sett inn en plugg på utsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 13.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2019 Ok - jeg venter med at røre den til efteråret så. Alle andre ventiler kan lukke bare ikke denne som er saltvand indtag til toilettet.. Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 Bestefar skrev 1 time siden: Det ser ut som den ventilen er laget av bronse. Etter mange år kan ventilen være veldig skjør og brekke tvers av om du tar i. Er ikke bronse av god kvalitet nærmest evigvarende i maritimt miljø? Den inneholder jo ikke sink slik som messing gjør. Forøvrig er jeg enig i at det ikke er fornuftig å gå løs på den med grov redskap før båten ligger på land. Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 13.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2019 Et andet spørgsmål er, hvad kan man smøre disse ventiler med...? Kan man smøre uden at skille dem ad/ når båden står i vandet? Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 (redigert) Du kan prøve med penetrerende olje, WD40, CRC, 565 e. l. Sprut på, la virke, sprut på igjen, la virke.... Forsøke å bevege krana, lit og litt. Skal du bruke verktøy så må du ha en plan B i fall noe ryker og havet strømmer inn. Smøre må du nok vente med til båten er på land. Da kan du demontere slangen og komme til å å smøre den veien. Alt. demontere krana. Du bør nok uansett bytte krana og gjennomføringen da dette er Haug gamle greier. Hva slag båt sitter denne i og hvor gammel er den? Redigert 13.August.2019 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 Ser du skriver du ikke skal røre den før båten står tørt og dette anbefales på det sterkeste. Kan fortelle om at jeg hadde en som så ut som noe ala den du har der og den gikk rett av når jeg kjørte gummihammer-testen på den nå i vinter ble skiftet til fordel for kompositt, noe jeg er veldig fornøyd med. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 14.August.2019 Del på Facebook Svart 14.August.2019 Beste smøringen på ALLE kraner er å bevege de jevnlig så de ikke setter seg Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Peter- Svart 17.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2019 Tak for alle svarene. Jeg synes umiddelbart ikke at det virker som om der er grund til at bytte gennemføringen med mindre at jeg ikke kan få kranen af / finde en kran som passer til gennemføringen. Jeg tester gennemføringen ved at slå på den med en hammer og se om det holder... hvis den gør burde alt jo være fint og jeg kan teste den igen hvert år når båden er på land... Hvis jeg har problemer med at få kranen af, kan jeg da bruge varme/kulde i tillæg til penetrerende olje/WD-40/rustopløser..? Hvad angår kranen ser det udtil at jeg må lærer om gevind som jeg indså i min sidste indlæg så jeg får købt noget der sammen sammen med gevindet på gennemføringen. Tænker at loctite bruges når man fæster kranen på gennemføringen..? LALUNA II skrev On 14.8.2019 at 8.29: Beste smøringen på ALLE kraner er å bevege de jevnlig så de ikke setter seg Helt enig, ingen har jo tid til at demonterer kraner og smøre dem hele tiden. Fra et par uger siden har jeg lukket alle kraner som "best practise" når jeg forlader båden og da bliver de jævnligt brugt / "smurt" ;) Mvh, Peter Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 17.August.2019 Del på Facebook Svart 17.August.2019 LALUNA II skrev On 14.8.2019 at 8.29: Beste smøringen på ALLE kraner er å bevege de jevnlig så de ikke setter seg Yes! ? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.August.2019 Del på Facebook Svart 17.August.2019 (redigert) Bestefar skrev On 13.8.2019 at 20.49: Det ser ut som den ventilen er laget av bronse. Etter mange år kan ventilen være veldig skjør og brekke tvers av om du tar i. Det er ingen grunn til å tro at rustløser klarer å trenge helt inn og løse opp Irr fra flere år tilbake. Må du stenge, så sett inn en plugg på utsiden. På gamle båter var ventiler og kraner som regel av bronse. De holder nesten evig, selv om de også kan gro fast hvis de ikke beveges av og til. På nyere båter, spesielt i Norge, er metalldelene som regel av messing. Det er som regel noe dritt som ikke skulle vært tillatt av sikkerhetsmessige grunner. At krana er vanskelig å stenge BEHØVER ikke bety at den er av messing, men jeg holder det for sannsynlig. Ellers er jeg enig med dem som sier at du bør vente til du har båten på land. Redigert 17.August.2019 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.