Jump to content

Min første båt


Djoniba

Recommended Posts

Siden jeg har flyttet ti Arendal og har båtplass måtte jeg jo skaffe meg båt og noe å gjøre til høsten/vinteren.

Kom over en 22 fots Strandebarmer (tror jeg, er i hvert fall laget Strandebarm) som jeg fikk gratis. Laget i Strandebarm i 1965.

Må skrapes og lakkes på utsiden. Ellers er det en sprekk i et bord som visstnok er fikset med noe fugemassen e.l og forsterket med plank på innsiden. Lå på vannet når jeg hentet og virket nokså tett. 

Ellers ser jeg at det er rust på nagler, men alt virker solid, så satser på at det bare er overflaterust.

 

Hva er første steg? Tørke alt skikkelig regner jeg med.

 

Denne skal bli bra etter hvert

A3DAD85E-D2BA-47F6-9508-8A7BB16DED06.jpeg.78590aa7b1fb80da81faffea30e3e613.jpeg

32574501-A8DA-4E90-AF7B-74E7299F9ACE.jpeg.211a6d896862c0be33729ddce5d6d987.jpeg

0B4894E3-2E9E-42FD-B951-ABDBF178B864.jpeg.eb841ca72f603823345c0cd866a99bce.jpeg

EE052E7A-BA0E-401F-8669-955A6DFFC6B2.jpeg.1a7abf89c78be42a09cdc3f1aa90597e.jpeg

458B7AB5-C682-439D-856D-5537830E232C.jpeg.233818cba4bef23f069f3c003cdfe0af.jpeg

74EDC8D4-9134-4AA4-85BC-96232823612E.jpeg.b14d40ef091c23a4fc6a13902409a318.jpeg

3087A918-0809-415D-A7FF-B96AC0734B20.jpeg.00fb1d1daadce4181d352d6ddbd4824b.jpeg

Link to post

Denne kan spare deg for mye arbeid:

https://www.biltema.no/verktoy/poleringstilbehor/poleringsverktoy/nylonrondell-2000017838

Relativt snill mot treverk og nagler, men tar lakken.

Bruk den på utsiden. Jeg regner med at båten ikke er lakket innvendig.

Jeg har brukt den selv etter tips her på forumet.

 

Når det gjelder klinkene, er jeg usikker. min erfaring er kun fra kobbernagler og ferskvann. Det kan være at de er like rustet inni treverket og må byttes ut.

 

Ellers er min anbefaling som i mange andre tråder, å bruke en god lakk utvendig, og spraye med 50/50 RÅ linolje og balsamterpentin innvendig. Sprekker i tørt skrog tettes med ikke-herdende masse som kan tyte ut når båten trutner. F.eks. Roof 7. Utsiden bør være rel. tørr når du lakker, innvendig kan være fuktigere.

Du får et skrog som er tett på utsiden og "puster" innvendig. Oljeblandingen vil også gjøre treverket betydelig

fastere

 

Fin båt.  Lykke til.

Link to post

Du trenger spesiell teknikk ja, men verktøy /utstyr er ikkje dyrt.

Du trenger drill, bor, roejern/spikerjern, klinkehammer, en litt tyngre for mothold,drev,tretjære, noe til å slå roene inn på saumen med lager du sjøl av ei grein 

 Ser på bildene at alle ser ikkje dårlige ut men det siste bildet med skjøten på der er alle dei nederste dårlige. Uansett e det greit å vere to stykker når en klinker. Kanskje du kjenner noen som kan dette?

Det er veldig kjekt når en får rette lyden på klinkingen. 

 

Link to post
Djoniba skrev 1 time siden:

kanskje et alternativ er glassfiberduk og epoxy?

 

Et dårlig alternativ. Jeg ville unngått dette.

 

Om hodene er borte på sømmen så sier det seg selv at de er svekket. Men om de bare er delvis rustne er det ikke så mye å bekymre seg for. Jeg ville ha skrapt og oljet/lakket, bunnsmurt og fått den på sjøen. Ikke sett I gang noen store prosjekter før du må eller før du vet om dette er en båt du trives med. Den kan utmerket godt brukes som den er, og med litt skraping og oljing/lakking blir den penere I tillegg. Ser ut som en solid og grei båt på mange måter, og en som burde ha mange år på sjøen foran seg.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei. Hvis du bytter til kopper må du bytte alt hvertfall under vann. pga.kopper vil bidra til ekstra tæring/rust på dei jernsaumen du har igjenn.

Hvis du ser på det bildet hvor det er skjøt på bordet ser det ut som at alle 5 saum i skjøten er dårlig. (kanskje bildet lyger)

Men å gi råd om å sjøsette denne, å bruke den før en  vet meir er ikkje forsvarlig.

Link to post

Ok. Trodde dette bare gjaldt båter med innenbords motor pga strøm. 

Båten lå på vannet når jeg hentet den. Eneste stedet jeg ser råte er i enden av stavnen (den som stikker opp). Tenkte å kappe enden av og erstatte med ferskt treverk.

Dårlig jernsøm der det ikke synes tenkte jeg å bytte ut med vognbolter. Enklere og sterkere.

 

Forresten. Noen som vet om dette faktisk er en strandebarmer? Vet den ble laget i Strandebarm, men den er veldig lang. Ca 22 fot

Link to post

Det er definitivt en strandebarmar! Særlig ettersom den er bygget der. Veit du hvor, av hvem? For noen få år sida kom det ut et praktverk om strandebarmaren, skrivi av Peter Helland-Hansen. Den bør du kjøpe! 

 

Så var det spørsmåla:

Den sprekken behøver du ikke å stresse med om den ikke går helt ut i enden av bordet. Om den er under vannlinja kan du tette med Farm80, eller et tilsvarende asfaltprodukt før du legger ut båten, eller bare la sprekken trutne sammen slik den er, etter oljing og bunnsmøring. Om sprekken ser ut til å være svært lang, kan du bøte med ei list eller blikk. Jeg ville prøvd trutning først.

 

Båten bør oljes med terpentin og lys tretjære i blanding. Start med rein terpentin og øk konsentrasjonen oppover. Den skal ikke lakkes. 

 

Når færingen ble mørk av blåmann ble den malt i en farge som var særskilt for den bygda eller området den var i. Båter som ble brukt til fiske ble også malt i en slik farge. Fritidsbåter og båter til bruk hjemme ble ikke malt før det syntes nødvendig. Greit å ha maling på tiljene, men jeg skjønner ikke hvorfor du skal male tofter, ripe, esing, bakspeil. Jeg høres sikkert fryktelig reaksjonær og konservativ ut, men jeg syns du bør holde deg til tradisjon når du har fått en så fin båt. Jeg maler ikke før jeg må bruke mange remedier for å tette. og bryr meg ikke om det er blåmann (noe jeg ikke kan se på din båt).

 

Alternativet til terpentin/lys tretjære er rå linolje/kokt linolje. Det tar si tid, men gir et fantastisk resultat. Det krever i så fall tildekking og/eller naust eller garasje. 

 

Gratulerer med flott båt, og lykke til!

 

PS

Innlegget ble først lagt ut i en parallell tråd av samme prosjekt. Gidder ikke skrive om, sjøl om det kanskje har kommi reaksjoner som minner om mine

DS

 

https://www.nautiskfritid.no/products/strandebarmaren-smbtbygging-i-hardanger

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post

Om du skal skifte sømmen må du skifte hele. De forskjellige metaller har forskjellig korrosjons-/oksydasjonstall, og blant dem havner den gamle sømmen på bånn. Altså må du skifte sømmen over vann også, og der ser det definitivt ikke fint ut. Slike båter skal være mjuke, slik at du kan ta tak i stevnen og "slenge" fram og tilbake. Til denne elastikken egner ikke boltene seg. Jeg trur ikke det vil fungere, men du gjør som du vil!

 

Jeg har prøvd å bruke slike bolter sjøl, for om mulig å redde en strandebarmar der det var vesentlig verre stilt enn på din. Det som ble mest problematisk var disse mutter-skrue knottene som gjorde tiljene vanskelig å legge rett, samt at ausinga ble fryktelig vanskelig. Når en auser disse båtene skraper en jo ausa bortover den nedre bordgangen og hiver vannet ut som en fontene. Enkelt med normal saum, håpløst med noe som stikker opp...

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...