Vosso63
Det er definitivt en strandebarmar! Særlig ettersom den er bygget der. Veit du hvor, av hvem? For noen få år sida kom det ut et praktverk om strandebarmaren, skrivi av Peter Helland-Hansen. Den bør du kjøpe!
Så var det spørsmåla:
Den sprekken behøver du ikke å stresse med om den ikke går helt ut i enden av bordet. Om den er under vannlinja kan du tette med Farm80, eller et tilsvarende asfaltprodukt før du legger ut båten, eller bare la sprekken trutne sammen slik den er, etter oljing og bunnsmøring. Om sprekken ser ut til å være svært lang, kan du bøte med ei list eller blikk. Jeg ville prøvd trutning først.
Båten bør oljes med terpentin og lys tretjære i blanding. Start med rein terpentin og øk konsentrasjonen oppover. Den skal ikke lakkes.
Når færingen ble mørk av blåmann ble den malt i en farge som var særskilt for den bygda eller området den var i. Båter som ble brukt til fiske ble også malt i en slik farge. Fritidsbåter og båter til bruk hjemme ble ikke malt før det syntes nødvendig. Greit å ha maling på tiljene, men jeg skjønner ikke hvorfor du skal male tofter, ripe, esing, bakspeil. Jeg høres sikkert fryktelig reaksjonær og konservativ ut, men jeg syns du bør holde deg til tradisjon når du har fått en så fin båt. Jeg maler ikke før jeg må bruke mange remedier for å tette. og bryr meg ikke om det er blåmann (noe jeg ikke kan se på din båt).
Alternativet til terpentin/lys tretjære er rå linolje/kokt linolje. Det tar si tid, men gir et fantastisk resultat. Det krever i så fall tildekking og/eller naust eller garasje.
Gratulerer med flott båt, og lykke til!
PS
Innlegget ble først lagt ut i en parallell tråd av samme prosjekt. Gidder ikke skrive om, sjøl om det kanskje har kommi reaksjoner som minner om mine
DS
https://www.nautiskfritid.no/products/strandebarmaren-smbtbygging-i-hardanger