Jump to content

Edit History

TDF

TDF

ulyden skrev 1 time siden:

Et display kan nok monteres men om pumpa er mekanisk er det ikke giver for pådragsmåling og tenningsvinkel. De elektroniske pumpene har som regel tilkoblet en giver på den ene dyse slik at de kan korrigere tenning når register eller pumpen blir slitt. Den kan også lastbegrense ved for lavt ladetrykk eller ved fei motortemperatur.

 

som sagt denne motoren har flere hester PR sylinder enn de 6 sylindrede brødrene. De yter 230hk. Har ved en feiltagelse kjør disse opp i 260 til 280hk pga av en røykbegrenseren som plutselig løsnet men generelt er 170hk på en slik motor mye. Vil ikke anbefale å øke ytelse mere. Ville heller ha levert inn pumpa for kalibrering. Mekaniske pumper har en tendens til å drive av og levere for lite. Dette kan man korrigere med maks skruen men er pumpa slitt kan dette gi for lang periode og brenning av stempel. Turbotrykk må også sjekkes. På en mekanisk motor er det ikke overvåkning på dette. Derfor bør man montere giver for ladetrykk om det ikke finnes fra før. Disse koster nesten ingenting og gir mange svar når du får problemer.

 

At to like båter oppfører seg ulikt kan ha mange årsaker. Skrogruhet, skrogvekt, propellerstigning, vektfordeling og trim på flaps og drev har st

Skjønner at det er for mange ukjente variabler her for å finne årsaken til at en båt er "sterkere" enn en annen. Jeg lurte egentlig mest på om noen var bekjent med ett tuningkit til disse motorene da det var det første som slo meg. På salgsannonsen var ene båten oppgitt til 190 hk. Standard 170. Båttypen det er snakk om er en nordstar 24. Kan det være så enkelt at motorene var like men båt 1 hadde mindre propell og derfor akselererte fortere/kom lettere opp i plan? Jeg kan ha lett oversett at rpm var nærmere 4000 enn 3900 på båt 1 kontra min "båt 2", som har 3700 som maks. Trim av drev og plan ble gjort av undertegnede så det skal ikke utgjøre store forskjellen da disse ble tunet ganske flittig underveis. 

Ang turbotykksmåling så var det ikke en dum idé å få montert uansett. Noen som vet maks ladetrykk på kad32P?

TDF

TDF

ulyden skrev 53 minutter siden:

Et display kan nok monteres men om pumpa er mekanisk er det ikke giver for pådragsmåling og tenningsvinkel. De elektroniske pumpene har som regel tilkoblet en giver på den ene dyse slik at de kan korrigere tenning når register eller pumpen blir slitt. Den kan også lastbegrense ved for lavt ladetrykk eller ved fei motortemperatur.

 

som sagt denne motoren har flere hester PR sylinder enn de 6 sylindrede brødrene. De yter 230hk. Har ved en feiltagelse kjør disse opp i 260 til 280hk pga av en røykbegrenseren som plutselig løsnet men generelt er 170hk på en slik motor mye. Vil ikke anbefale å øke ytelse mere. Ville heller ha levert inn pumpa for kalibrering. Mekaniske pumper har en tendens til å drive av og levere for lite. Dette kan man korrigere med maks skruen men er pumpa slitt kan dette gi for lang periode og brenning av stempel. Turbotrykk må også sjekkes. På en mekanisk motor er det ikke overvåkning på dette. Derfor bør man montere giver for ladetrykk om det ikke finnes fra før. Disse koster nesten ingenting og gir mange svar når du får problemer.

 

At to like båter oppfører seg ulikt kan ha mange årsaker. Skrogruhet, skrogvekt, propellerstigning, vektfordeling og trim på flaps og drev har st

Skjønner at det er for mange ukjente variabler her for å finne årsaken til at en båt er "sterkere" enn en annen. Jeg lurte egentlig mest på om noen var bekjent med ett tuningkit til disse motorene da det var det første som slo meg. På salgsannonsen var ene båten oppgitt til 190 hk. Standard 170. Båttypen det er snakk om er en nordstar 24. Kan det være så enkelt at motorene var like men båt 1 hadde mindre propell og derfor akselererte fortere/kom lettere opp i plan? Jeg kan ha lett oversett at rpm var nærmere 4000 enn 3900 på båt 1 kontra min "båt 2", som har 3700 som maks. Trim av drev og plan ble gjort av undertegnede så det skal ikke utgjøre store forskjellen da disse ble tunet ganske flittig underveis. 



×
×
  • Create New...