Glødepluggen Startet 14.August.2019 Del på Facebook Startet 14.August.2019 Hei Jeg har en lekkasje på sjøvannspumpen på min Volvo Penta Tamd 41p motor. Er det noen der ute som husker dimensjonene på simringen som står nærmest impelleren? Jeg har bestilt et sett på nett, men det ankommer dessverre ikke før helgen. Planen er å kjøpe en simring på jernvaren slik at jeg kan bruke båten inntil videre . Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.August.2019 Del på Facebook Svart 14.August.2019 Har du delenummer på din impellerpumpe ? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.August.2019 Del på Facebook Svart 14.August.2019 Kjøpte disse til 3 av mine impellerpumper som sitter på VP KAD44 P-C 2003: 6x Simringer ø16 x Ø 28 x ca 7mm rustfri fjør Husk også å inspisere medbringeren som gaffelen på akslingen til pumpa skal treffe når du monterer... en av mine så ille ut... Sitér dette innlegget Link to post
Glødepluggen Svart 15.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2019 Hei Takk for raskt svar. Delenummeret på min pumpe er 3583115, sjekket katalogen på Marinepart og kommer til at det er samme pumpe som din. Takk for tips , medbringer skal også byttes. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 15.August.2019 Del på Facebook Svart 15.August.2019 Smart å kjøpe medbringer i alle fall. Det var et under at medbringeren min hadde klart å dra rundt impelleren. Den hadde knekt av begge kantene... Vet ikke hvordan det er på 41-motorene, men på 40-motoren så må du sammenlikne medbringerne. De må bygge like høyt. Min nye var 3 mm høyere enn den gamle. Gikk greit å montere, men motor ville ikke starte. Da var det noen her inne som skrev at hvis medbringeren trykkes for langt inn så stoppes dieseltilførselen. Det endte opp med at jeg justerte vannpumpeakslingen 3mm mer inn i vannpumpehuset , og da startet motoren med én gang. Som nevnt vet jeg ikke om dette er relevant for deg, men greit å vite om hvis det er det. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
dieselfan Svart 15.August.2019 Del på Facebook Svart 15.August.2019 Det finnes minst 2 varianter av medbringere til impellerpumpe på 31/32/41/42/43/44/300 Flere nettsteder som leverer medbringere utenom VP systemet indikerer at det er bestemt av antall skruer på lokket på impellerpumpa hvorvidt en skal ha den lille eller store... Siden de koster ca 100kr hos min lokale VP forhandler har jeg valgt å kjøpe original samt å begge variantene på lager siden jeg ikke vet med sikkerhet hvordan en vet hvem som skal passe til hvilken motor... Akselutstikket på mine pumper setter jeg til 12 mm heretter. Er det noen som har funnet det målet beskrevet i verkstedmanual el lignende ?? Sitér dette innlegget Link to post
Glødepluggen Svart 15.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2019 Hei, takk for hjelp alle sammen. Jeg fikk ikke tak i simringer på de lokale jernvarene så da ble det er tur til nabobyen og kjøpe originale simringer. De koster 100 kr stk og hadde som skrevet tidligere målene 16x28x7 mm. Ved demontering kom feilen tydelig til syne, fjæren i simringen hadde rustet av. Den gamle simringen var forøvrig stemplet med samme merke som den nye. Det som overrasket mer var at impelleren hadde en skovle som var røket, den var ny i våres og har gått ca 80 timer. I denne omgang byttet jeg kun den ytre simringen for å få båten raskt ferdig. Pumpe blir overhalt i vinter. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 15.August.2019 Del på Facebook Svart 15.August.2019 Glødepluggen skrev 22 minutter siden: fjæren i simringen hadde rustet av. Det er en vanlig feil sies det her inne. Nettopp derfor forsøkte jeg å få tak i simring med rustfri fjær. Men hadde ikke tid til å vente, så satte inn samme som stod der (bare ny). Rart at det selges rep kit med fjær som ruster... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Glødepluggen Svart 15.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2019 Det er i grunn veldig rart. For en del år siden handlet jeg simringer på Tools til en pakkboks. Da kom simringen med vanlig fjær, men de hadde et sortiment med rustfrie fjærer. Jeg tenkte å høre med de ved neste anleding om de fortsatt har tilgang på rustfrie fjærer. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 15.August.2019 Del på Facebook Svart 15.August.2019 Det er jo ikke langt fra deg til Mits på Sem 100m fra E18 utenfor Tønsberg. Der kjøper jeg alt slikt jeg trenger. Jeg får meget god service og hyggelige priser men viktigst; spesialisthjelp. Derfor trenger jeg ikke nevne en gang at jeg vil ha rustfrie fjærer. Hvorfor bruker ikke Volvo Penta rustfrie fjærer? Det er lett å svare på.... Da D3 begynte å komme med slangeklemmer å andre smådetaljer i "elektroplated zink" mistet jeg respekten for Volvo Penta sin nye strategi - holder det ut garantitiden uten FOR mange klager så er det godt nok.... Har vondt av alle de dyktige medarbeiderne hos Volvo Penta som må jobbe for den nye økonomisk styrte ledelsen.. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 15.August.2019 Del på Facebook Svart 15.August.2019 Hvor lang tid tar det da før folk ønsker noe annet? Min far har bestemt seg for aldri å ha Volvo Penta igjen fordi det kun er de motorene som har gitt ham trøbbel. Kortsiktig lønner det seg nok å spare 2-3000 kr i delepris per motor, men i lengden skal man ikke selge så mange færre motorer før det ikke lønner seg... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.