Jump to content

Forsikring - vanlig kasko eller pluss, erfaringer?

andhaake

Recommended Posts

Hei!

Enkelte, eller kanskje mange, forsikringsselskap tilbyr så kalte Kasko Pluss, Kasko Total eller hva du vil kalle det.

Er det noen som har erfaringer med om det er vert å gå for en slik type forsikring til 1000-1500kr mer i året?

Jeg skal ha helt ny bowrider i 600 båtlapper klassen, og vet ikke helt om det er nødvendig :crazy:

Nå er jo 1000-1500kr lite i den store sammenhengen, men alikevel.. Trenger ikke kaste penger ut vinduet :giggle:

På ein så dyr båt bør du minimum velgja ei forsikring som dekkar skadar oppstatt ved grunnstøyting, eller skade på drev, aksling, propell som følge av at du har gått på objekt i sjøen. ( treverk, tau etc. ) Diverse dekning utover direkte skadar kan du vurdera relavansen ved. Tvilar på at det t.d. kan ordnast leigebåt midt i fellesferien i praksis.. 

Redigert av Havlengt (see edit history)
-morten- skrev for 1 time siden:

Stusser litt på leiebåt. den ordningen tviler jeg på er vanlig..   Det en må tenke mest på er at forsikkring på båt ikke fungerer som forsikkring på bil.

andhaake skrev 15 minutter siden:

Dette med leiebåt har jeg ikke sett hos noen egentlig. Det har stått at man får kompensasjon ved evt ferieavbrudd eller lignende dersom båten ikke kan benyttes. Hva de legger i det er jo et spørsmål.

Hos Gjensidige er det formulert slik at du får dekket inntil 1.500kr om dagen i 14 dager, som du kan bruke på leiebil, hotell, leiebåt etc (feriegaranti på Plussforsikringen). Da er jo ikke de pliktig til å skaffe deg leiebåt, men behjelpelig økonomisk om det er mulig å få tak i der du er. Så er jo spørsmålet hvor mye leiebåt du får for 10.500 i uka om du har en nyere 40-foter selv.

Greit nok, men lurer virkelig på hvor Gjensidige skal skaffe en leiebåt!? finnes ikke båtutleier slik som i bilverdenen og rekner ikke med at båtforhandlere vil låne ut sine båter! Dette er nok i praksis en umulighet de fleste steder i Norge

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Guest Avmønstret#

Jeg betalte ekstra på forsikringa for å få elbil leiebil når egen var på verksted. Fikk selvsagt en bensinbil fordi elbil ikke var tilgjengelig, men forsikringa dekket alle ekstrakostnader som kjempedyrt drivstoff osv uten å mukke. Mener jeg havna på rundt 400,- om dagen. De ble veldig raskt ferdig på verkstedet. :-)

Så kanskje en kan få motorbåt i stedet for seilbåt og dekning av drivstoff? ;-)

Jeg har kasko pluss i Gjensidige. Herunder har jeg dekning for bl.a. maskinskade og ferieavbruddsforsikring i tillegg til kaskoen, som dekker skader ved grunnstøting etc. når vi gikk på et skjær i ferien fikk vi dekket skadene fullt ut, med fratrekk av avtalt egenandel, og deretter utbetalt 1500,- pr døgn båten var under reparasjon. synes jeg absolutt er verdt det ekstra tillegget. 

Navic II skrev 11 minutter siden:

Jeg har kasko pluss i Gjensidige. Herunder har jeg dekning for bl.a. maskinskade og ferieavbruddsforsikring i tillegg til kaskoen, som dekker skader ved grunnstøting etc. når vi gikk på et skjær i ferien fikk vi dekket skadene fullt ut, med fratrekk av avtalt egenandel, og deretter utbetalt 1500,- pr døgn båten var under reparasjon. synes jeg absolutt er verdt det ekstra tillegget. 

Absolutt, ved en sånn hendelse og slik behandlig så er det verdt hver eneste krone ekstra. De 1500,- per døgn dekker veldig fort opp for egenandelen og ekstra kostnaden ved utvidet forsikring også :thumbsup:

• 1 måned senere...

Er det absolutt ingen selskaper som dekker leiebåt? Vet noen i nabobygda som leier ut helt ok båter til turister, så jeg kunne leid der om nødvendig. Har gjensidige nå, men deres ferie garanti varer bare 14 dager. Med motortrøbbel nå har vi vært uten båt i 3 mnd.  Vi er totalt avhengige av båt. Da er det surt når man ikke klarer å finne noe forsikring som kan dekke mer en 14 dager. Har kontaktet Pantaenius om de har noe bedre, men virker ikke så på det feltet. Båten er nå kondemnert, så undersøker om vi skal bytte selskap til neste båt. 

mingebretsen skrev for 10 timer siden:

Er det absolutt ingen selskaper som dekker leiebåt?

Vel, man kan forsikre sine bryster (Dolly Parton 300.000 usd per bryst), men det har en kostnad og kanskje det bær være større summer involvert før f.eks Lloyds gidder å ta seg bryet med å dekke et slikt tilfelle.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Navic II skrev On 15.8.2019 at 13.53:

Har også gjensidige, og samme gode erfaring. Ingen krangel og diskusjon, dekker det som dekkes skal, ikke mer, ikke mindre.

Om jeg var avhengig av båt i hverdagen, ville jeg valgt 2 motors løsning, eller reservebåt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...