DR_Nelson Startet 15.August.2019 Link til dette innlegget Startet 15.August.2019 Har kikket på Grandezza 31 OC en stund. Fant en 2009 mod som var solgt i 2016 for 990 000kr. Så finner jeg idag en 2010 mod til 1 190 000kr. Tilnærmet likt utstyrsnivå, og lik motor. Hvorfor er det en slik prisstigning? Tar jeg feil når jeg mener, at den som ligger på finn nå, burde koste ca 900 000? Eller er det slikt markedet er nå? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 15.August.2019 Link til dette innlegget Svart 15.August.2019 Umulig å si. Kanskje den i 2016 var lavt priset? Kanskje denne er ekstra fin. Selgeren kan jo forlange det han ønsker og det trengs kun en kjøper som vil ha den båten for at det skal bli en handel. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 15.August.2019 Link til dette innlegget Svart 15.August.2019 Har selv sett at en del båtmodeller, både Ibizaer og Windy og andre modeller har enten steget eller holdt seg meget godt gjennom siste 2-3 år. Tilbud og etterspørsel regulerer prisene. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Frode_S Svart 15.August.2019 Link til dette innlegget Svart 15.August.2019 Man kan sikkert også faktorere inn svak krone mot euro i en lengere periode nå... Nybåt prisene blir høyere i norske kroner og bruktbåt øker % proporsjonalt med markedspris på nybåt markedet. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 15.August.2019 Link til dette innlegget Svart 15.August.2019 Du skal være oppmerksom på at mange ikke tar innover seg raske endringer i markedet. Fjoråret var et år der været var usedvanlig fint over store deler av båtnorge, noe som lokket mange båtkjøpere ut i markedet og drev prisen på enkelte typer bruktbåter høyt. Dette året er helt annerledes og mange har annonsert i månedsvis til og fra uten noen form for respons på objektene sine basert på en prissetting der man mener at årets sesong er en kopi av fjoråret. Og de får ikke solgt. For å ta storbåt, i fjor skjøt prisene på f.eks. Princess V52 (2010-) og Princess P50 (2009-) i været og båtene fikk en prisstigning på 500k - 1Mk jamført med de to foregående årene da de var både nyere og kjørt mindre men ikke ettertraktet. I fjor ble alle som en solgt til priser vesentlig høyere enn årene før. I år er det vel ingen av de båtene av denne typen som har vært annonsert (til priser basert på fjorårets prisøkning) som har blitt solgte. Muligens ser markedet nå at utropsprisene i Norge er lagt 1-1,5 millioner høyere enn i utlandet. Jeg tror dette gjelder mange båttyper, spesielt i den litt høyere prisklassen. Det ligger veldig mange gjengangere, nyere båter med normalt betydelig verdifall fra i fjor til i år som annonseres til samme priser og enda høyere enn det de ble ommsatte for flere år tilbake i tid. Men de forblir gjerne usolgte inntil eier realiserer det tapet og imøtekommer merkedets forventninger til pris. Etter å ha vært forsøkt annonserte et utall ganger. Sitér dette innlegget Link to post
Lundstad Svart 15.August.2019 Link til dette innlegget Svart 15.August.2019 Tror mange faktorer samt tilfeldigheter spiller inn på bruktbåtprisene. En fin sommer betyr mye. Lave renter betyr en del. Boligprisvekst betyr en del. Gode fremtidsutsikter og sikre arbeidsmarkeder likeså. «Melk og brød»-båtene går unna ekstremt fort i gode tider; DC’ene som svært mange vil ha og svært mange har råd til. Større og dyrere båter har selvfølgelig færre kjøpere, men utvalget er også mindre. Da spiller fort tilfeldighetene inn. Er det en kjøper der ute akkurat i det du skal selge din båt kan den gå på dagen. Andre blir liggende sesong etter sesong på finn. Har en anelse om at spesielt på større båter spiller også drivstoffpriser og miljøfokus inn. Mulig priser i utlandet er viktig for noen, men som @Chiefengineer forsåvidt er inne på, jeg tipper det er mest aktuelt i de øvre prislag og for de største båtene. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 15.August.2019 Link til dette innlegget Svart 15.August.2019 Ser også at enkelte typer bråstopper. Enten pga alder eller bare generell upopularitet. Riktige modeller omsettes raskt og til høy pris. Annet blir bare liggende. Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
DR_Nelson Svart 15.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2019 Vårt budsjett er 1 mill, så prute 200 000 er vel useriøst Noen rikker seg ikke 1 båtlapp på pris en gang. Får vente til våren å håpe at prisene har stabilisert seg litt, og spriket mellom samme båt og modell har minket? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 DR_Nelson skrev for 10 timer siden: Vårt budsjett er 1 mill, så prute 200 000 er vel useriøst Nei det synest eg ikkje. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Christian V Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 By så du blir flau. Ditt fokus skal jo ikke å ta vare på andres økonomi, men din egen. Kan du få båten innenfor ditt budsjett, så ville jeg prøvd meg. Om du er eneste budgiver så vil nok selger tenke seg om. Om han/hun har hatt mye interesse, eller allerede mottatt bud, så vil selger være mer standhaftig. Sitér dette innlegget Link to post
vindmann Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 Hvordan vet man hva en båt faktisk ble solgt for, prisene på Finn kan gi en indikasjon. Men hva som faktisk til slutt ble avtalt mellom kjøper og selger vet man fint lite om - med mindre man ringer og spør. De færreste liker vel å svare på det spørsmålet. Det er også lite som skal til før flere hundre tusen kan forsvares for en tilsynelatende lik båt, ved gitte intervaller må det gjerne større vedlikeholdsløft til. Her kan mye være gjort på en båt og på en annen ganske annet lite, kanskje venter det en større regning. Det vil også være store prisforskjeller basert på hvor båten ligger geografisk og da rent markedsmessig hvor mange aktuelle kjøpere du har (selv om en båt kan fraktes over store avstander). Sitér dette innlegget Link to post
Lundstad Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 Christian V skrev 12 minutter siden: By så du blir flau. Ditt fokus skal jo ikke å ta vare på andres økonomi, men din egen. Kan du få båten innenfor ditt budsjett, så ville jeg prøvd meg. Om du er eneste budgiver så vil nok selger tenke seg om. Om han/hun har hatt mye interesse, eller allerede mottatt bud, så vil selger være mer standhaftig. Enig, kjør på. Umulig å si på forhånd hva selger tenker om pris og hva vedkommende er villig til å akseptere. Det verste du kan få er et nei. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 fulgt med på finn, og hørt med venner, konklusjonen er desverre vesentlig ned fra i fjor. De dyre ligger og ligger, mens de som er fornuftig priset går fort, men vi snakker nesten 50% prisdiff på samme båter. Sitér dette innlegget Link to post
Lundstad Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 Som så mange har sagt før; det meste kan vel selges, bare prisen er riktig. Det er jo en forslitt klisjè, men en båt er selvfølgelig ikke verdt med enn noen er villige til å gi for den... Det fascinerende med båtmarkedet er at det er så volatilt som det er. Lurer på om vi om noen år får se økt etterspørsel etter større båter? Typ 20-25 for har jo solgt i bøtter og spann noen år nå. Det må da være en del av de som har kjøpt disse som har fått smaken på båtlivet og vil ha noe større? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 Lundstad skrev 20 minutter siden: Det er jo en forslitt klisjè, men en båt er selvfølgelig ikke verdt med enn noen er villige til å gi for den... Og den ofte glemte motsatsen, båten er ikke mindre verdt en selger vil selge den for....Ikke alle MÅ selge båten sin. Sitér dette innlegget Link to post
Lundstad Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 Det er vel da man sier at bruksverdien er høyere enn salgsverdien... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 Lundstad skrev 8 minutter siden: Det er vel da man sier at bruksverdien er høyere enn salgsverdien... Ikke nødvendigvis. Det noen vil gi I dag er ikke nødvendigvis det noen andre vil gi om en måned. Dynamisk marked... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
R.O Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 Litt annen dynamikk i båtmarkedet også. Skal du selge en VW Golf 2010 modell så er det ikke noe poeng å legge seg høyt i pris å vente på den rette kjøperen,. Skal du derimot selge en pent brukt Grandezza 31 kan det fort lønne seg å være tålmodig. Da kan etter hvert "riktig" kjøper dukke opp, han som verdsetter akkurat din båt. Riktig motor, riktig timeantall, riktig utstyr mm.... Selv om det er mange båter ute, så låser man seg gjerne til et begrenset antall modeller. Og når du luker ut de som har lakkert teaken på akterdekk, brukt drevolje fra biltema, brukt båten hver helg i 10år med to hunder osv osv.... så er det ikke så mange igjen å velge mellom. Mange har nok urealistisk tanker om hva de får i pris, men har også sett flere eksempler på at tålmodighet har vært lønnsomt... Sitér dette innlegget Link to post
Lundstad Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 index skrev 26 minutter siden: Ikke nødvendigvis. Det noen vil gi I dag er ikke nødvendigvis det noen andre vil gi om en måned. Dynamisk marked... Det er riktig, men det betyr ikke at mitt utsagn er feil. Om du ikke selger for under MNOK 1 i dag og en kjøper er villig til å gi deg 900' sier du nei. Da er bruksverdien høyere enn salgsverdien. Om det kommer en kjøper om en måned og byr deg MNOK 1 selger du. Da er ikke lenger bruksverdien høyere enn salgsprisen. Men det er den i dag, for i dag har du ingen kjøper som vil gi deg prisforlangende. Man kan kun måle reel markedsverdi av et objekt på salgstidspunktet. På andre tidspunkt er det kun estimater, tro, håp og kjærlighet... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Sverrejo Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 Jeg tror pris avhenger mye av hvilken båt og hvilken motor en ønsker å omsette. Populære og godt vedlikeholdte båter ligger selvsagt høyt i pris. Motormerke og størrelse på motor betyr mye. Mindre attraktive båter/motorer mener jeg faller i pris for hvert år. Pruting, og særlig skambud, kan også få et negativt utfall. Jeg har solgt både båt og biler og fått skambud, med det til følge at jeg valgte å ikke selge til høyere pris til samme tilbyder.Motsatt har jeg kjøpt bruktbåt, litt brukt bil, og veldig gammel bil uten å prute. Har jeg funnet prisforlangende akseptabelt så har jeg betalt det. Mulig dumt, men jeg har alltid i ettertid, både som selger og kjøper, hatt en greit forhold til den annen part. Jeg tror ikke man kan utnytte den annen parts situasjon i vesentlig grad, for senere senere å tro at man skal få informasjon og bistand fra den annen part. Sitér dette innlegget Link to post
Lundstad Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 Sverrejo skrev 8 minutter siden: Jeg har solgt både båt og biler og fått skambud, med det til følge at jeg valgte å ikke selge til høyere pris til samme tilbyder. Og med dette trekker du inn et av hoveproblemene med økonomisk teori: aktørene agerer ikke rasjonelt. I et ikke helt utenkelig tilfelle kan man med en slik strategi risikere å tape penger da det kan hende at det ikke dukker opp noen andre som er villige til å betale like mye. Men man rettferdiggjør det overfor seg selv med at kjøper "fikk seg en lærepenge" siden vedkommende var så frekk å komme med et skambud. Sannsynligheten for at det oppfattes slik av vedkommende som kom med budet er svært liten, da man neppe kommer med et skambud på svært sjeldne objekter eller noe som man vanskelig kan få tak i andre steder. Men skal ikke se bort fra at det er noen som er uvitende nok til å gjøre det og... Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 16.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 Lundstad skrev for 3 timer siden: Typ 20-25 for har jo solgt i bøtter og spann noen år nå. Det må da være en del av de som har kjøpt disse som har fått smaken på båtlivet og vil ha noe større? Jepp, jeg! Venter i spenning på Finn. 1mill i budsjett, båtplass på 5meter og steinklar for en stor cabincruiser! Sitér dette innlegget Link to post
Lundstad Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 He he, men å by MNOK 1 på en som er annonsert til MNOK 1,2 er ikke nødvendigvis et skambud. Da er man økonomisk bevisst... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 index skrev for 2 timer siden: Ikke nødvendigvis. Det noen vil gi I dag er ikke nødvendigvis det noen andre vil gi om en måned. Dynamisk marked... Men når noen lurer på hva en gjenstand er verdt så er det vel i utgangspunktet et spørsmål som gjelder på det tidspunkt spørsmålet blir stilt og hverken en måned, fem månender eller tre år det være seg fremover i tid eller bakover vil jeg tro. Hvis en kjøper og en selger ikke blir enige om pris skyldes det i all enkelhet at selger verdsetter båten høyere enn hva en kjøper vil betale, og omvendt. Hva er da båten verdt? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lundstad Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 Var vel nettopp det jeg skrev litt lenger opp, om enn litt annerledes formulert... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.