Jump to content

Er det en reel prisstigning på bruktbåter nå til dags?

DR_Nelson

Recommended Posts

andersb skrev for 22 timer siden:

fulgt med på finn, og hørt med venner, konklusjonen er desverre vesentlig ned fra i fjor. 

De dyre ligger og ligger, mens de som er fornuftig priset går fort, men vi snakker nesten 50% prisdiff på samme båter. 

Ja, er mye drømmeprising på finn. Se pp f eks Windy ghibli:

https://www.finn.no/boat/forsale/search.html?q=windy+ghibli&sort=2

Dyreste koster 1.290.000 og er en godt brukt 2010 modell, mens en 2002 modell koster 659.000 selv om den har nytt drev. Så det er stor forskjell. Ser også ut til at at Windy Khamsin har sunket en del siden i fjor og 2017 da 2008 modeller gikk for 2 mill pluss lett, nå må de ned i 1,6 for å få solgt. Tilbud og etterspørsl.

Når alle skal selge på likt er det sjelden kjøper til alle. Er jo 11 stk Windy ghibli til salgs nå. Og 8 stk Khamsin. Sier seg selv at slike volum presser prisene nedover.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Lundstad skrev for 16 timer siden:

He he, men å by MNOK 1 på en som er annonsert til MNOK 1,2 er ikke nødvendigvis et skambud. Da er man økonomisk bevisst...:lol:

Avhengig av objektet er jeg enig. Om alt ligger for høyt priset og ingenting går er det lurt å prøve seg litt frem med et bud. Man aner ikke hva selger tenker om det, og om de blir sure av et lavt bud er det kanskje en du ikke vil kjøpe av uansett. :wink: Mange der ute synes det er forferdelig å drive med salg av biler og båter og ting og tang, mens andre liker det godt. Finner man noen i den første kategorien har man ofte mulighet for et ok kjøp om man byr for da har de en mulighet til å bli raskt ferdig med det hele.

Og det er nok slik at det er svært få objekter som går til prisforlangende. De går nesten alltid litt under.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Kjøp og salg av båt handler jo, som så mye annet, om kommunikasjon. Noen mennesker kommuniserer man godt med og man blir enige,  mens av og til blir kommunikasjonen mer krevende.

Jeg har både kjøpt og solgt båt i år og begge deler gikk veldig fint.

Underveis i salgsprosessen opplever man jo litt forskjellig. Både skambydere som prøver seg gjentatte ganger og blir sure, rene pratmakere og til slutt de som skal ha meg til å prute på min egen båt.; "Hva er det laveste budet du kan godta?"

Men til slutt dukket det jo opp en kjøper med et bud 5% under prisantydning uten mer snikksnakk og båten var solgt...og siden har jeg ikke hørt noe.

Kjøpet av ny brukt båt gikk også veldig fint. Etter prøvekjøring og undersøkelse av båten og en lang prat med selger ga jeg et bud 8% under prisantydning. Selger aksepterte dette budet  selv om han hadde andre interessenter som ville komme og se på båten.

Han solgte likevel til oss fordi vi hadde en god kommunikasjon og han var trygg på at vi ikke ville lage noe unødig trøbbel for han som selger i ettertid.

Redigert av nie (see edit history)
hanto1 skrev 33 minutter siden:

Med god kommunikasjon så blir det ofte en handel der begge parter er fornøyde. Skal man prute så bør man se båten først og legge frem noen argumenter som ikke er « tynt øl»

Veldig enig. Synes det er greit å avklare før man drar et stykke for å se, om prisen kan diskuteres, spesielt om man finner forhold som avvike fra selgers fremstilling. Så får man heller prute konkret når man ser båten, og gjerne på feil/mangler, eller i forhold til relevante sammenligningsobjekter. 

Skambud uten besiktigelse, eller begrunnelse synes jeg er useriøst. 

Her er et godt eksempel på at noen mener/håper det har vært en reell prisstigning på enkelte dyrere båter i markedet.

Denne båten her lå lenge til salgs i 2017 med utropspris 5,5 mill. Den gikk etterhvert en del lavere. Da var den kjørt bare 350 timer, en eier og helt strøken. Første link er til annonsen fra 2017:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=97843835

Nå har båten fått et par år til på seg uten noen oppgraderinger av særlig art og er kjørt en del mer. Likevel legges den ut en halv million høyere enn den ble lagt ut for to år tidligere:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=151393690

Vet ikke om dette bevisst er for å legge inn stort prutingsmonn eller om det er en reell oppfatning at båten har steget betydelig i pris ved å bli to år gamlere og kjørt noen hundre timer mer? Eller at markedet har gått voldsomt opp på disse to årene?

Det kan nok se ut for at det er veldig stort prutingsmonn uten å føle seg forlegen på denne typen objekter i dag. 

For noen år siden hadde jeg en norsk app som regnet grovt ut salgsprisen.

Usikker på navnet, men boats?

Hvordan den regnet det ut har jeg ikke peiling på, men hjalp meg mye ved kjøp. 

Sa til selger at ifølge app så er markedsverdi på hans båt feks 500 000kr. Prutet videre hvis det var en del ødelagt utstyr etc. 

Savner noe slikt.

DR_Nelson skrev for 5 timer siden:

For noen år siden hadde jeg en norsk app som regnet grovt ut salgsprisen.

Usikker på navnet, men boats?

Hvordan den regnet det ut har jeg ikke peiling på, men hjalp meg mye ved kjøp. 

Sa til selger at ifølge app så er markedsverdi på hans båt feks 500 000kr. Prutet videre hvis det var en del ødelagt utstyr etc. 

Savner noe slikt.

På bruktbilmarkedet kan man gjerne si at «det koster såpass mye mindre å importere en fra Tyskland (eller fyll inn land)....»

Man kan jo søke opp importbåter også for å prutte. Men da er ofte historikken vanskeligere å spore, både på biler og båter.

Lingefan

Lingefan skrev for 1 time siden:

På bruktbilmarkedet kan man gjerne si at «det koster såpass mye mindre å importere en fra Tyskland (eller fyll inn land)....»

Man kan jo søke opp importbåter også for å prutte. Men da er ofte historikken vanskeligere å spore, både på biler og båter.

Følger ikke med vedr import, men er det noe som svarer seg med dagens kurs og prisene ute i Europa. Frakt og mva kommer jo i tillegg.

Utvalg er jo mye større.

Er det mye import for tiden??

Det som er utfordringen i dagens marked, er at båter fra kjente store verft har blitt kostbare. Motorbåter størrelse 42-45 fot koster gjerne fra 6 mill pluss. Fra og selge mange båter årene 2004-2007/8, selges det nesten ingen lenger. Se på Princess som hadde årlig flere konvoier, nå selges det kanskje årlig 4-6 båter nye. Da blir etterspørselen større på nyere brukte og prisene går opp. Valutaen er ikke i vår favør, og gjør import mer kostbart. Unntak er lav. GBP.

vurderer selv bytte, men usikker, da det er lite båter å velge på. Ene søsterbåten til vår ble lagt ut til salgs for litt siden, og ble antakelig solgt til høyere pris en det den ble anskaffet for 5 år siden.  Ble solgt raskt. Vedkommende er medlem her.

Vi sees!

andersb skrev 5 minutter siden:

Er viktig moment du nevner baatsman

En god venn skal bytte sin ghibili, og har tenkt å gjøre det i flere år, men zonda koster jo mer nå enn for noen år siden?! skjønner han synes det virker fjernt å betale mer for en brukt enn det den kosta ny. 

Men ny Zonda koster også mye mer nå enn for 5-6mår siden. Det er helt utrolig hvor mye ekstrautstyr de trenger for å bli en fullkommen Windy zonda som nye. Spesielt om du velger 2x 430 v8, som alle zonda burde ha hatt. Mej den faller vel fortere i pris enn en med d6 400, som alle vil ha i en slik båt. Nå som nye d6 generasjonen kommer i høst kan det vel føre til at en del 31 Zonda med de «gamle motorene» endelig faller litt mer.

Lingefan

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...