Lanber Startet 16.August.2019 Link til dette innlegget Startet 16.August.2019 Da mine damer og herrer har Vaiana kastet loss fra Arendal kl 1130 idag med kurs for Stavanger. Det er noe interessant vær på gang. Tenker legge meg i ro et sted vest av Kristiansand til natta mens det blåser som verst, så direkte til Stavanger når det løyer lørdag formiddag. Hva tror dere om 8-10ms sløring / rom kurs opp kysten forbi Jærens rev? Det går jo gjetord om hvor ille det er og erfaringen min fra dårlig vær begrenser seg til stiv kulig opp støvelhavet i Store Bælt, krapp sjø imot. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 16.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 (redigert) Mellom Grimstad og Homborsund nå. Hadde tenkt å gå utaskjærs for å få nytte av strømmen og rettlinje. Men det blir for mye sjø i mot til at det er morro. 8 m/s midt i fleisen. Går innenfor Homborsund fyr og Blindleia retning Krs. Caroline AF Sandnes har lange bein til at jeg kan leke med henne. Hun springer ifra. Redigert 16.August.2019 av Lanber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 16.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 Mye fint på sjøen idag. Her kom "Gamle Oksøy" Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 Ship o' hoy. Ha en riktig god tur Har du AIS så vi kan følge deg på MarineTraffic? Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 16.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 https://www.marinetraffic.com/no/ais/home/shipid:5882017/zoom:10 Her kom jaggu meg Caroline AF Sandnes inn foran meg igjen etter en omveg. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 16.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 Kvåsefjorden kl 1715. Friskt ute! Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 (redigert) God tur, har du sett deg ut noen steder du vil legge til for natten? ? Redigert : Det ser ut som en frisk tur rundt Lista og mot Jæren i morgen. ? Redigert 16.August.2019 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 16.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 Tenkte nå å seile til 20-21, så ca 15nm videre fra her. Det blir vel ca rett ut av Tryfjorden Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 Lanber skrev 6 minutter siden: Tenkte nå å seile til 20-21, så ca 15nm videre fra her. Det blir vel ca rett ut av Tryfjorden Trysfjord mener du kanskje? Mange flotte plasser og legge i området, evt på svai ? Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 16.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 (redigert) Det ble nesten Mandal på meg, regnet kom 20 sekunder etter ankeret var satt. Nå er det lapskaus, musserende vin og ei bok :-) Redigert 16.August.2019 av Lanber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 (redigert) Har gått Arendal - Stavanger med stor båt i kveld (130 meter) og tror du får det tøft i morgen. Jeg ville ventet. Redigert 16.August.2019 av LAKA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Litt vær ca 3 meter på Lindesnes nå løyer utover ettermiddagen https://lindesnesfyr.no/#vaeret-pa-fyret God tur videre Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Lanber Svart 17.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 (redigert) Det var veldig med dønninger ut av Lindesnes. Nå er det silkeføre, satt full storseil og full selvslåer. Har vinden på 60-70 grader med ca 7m/s. Utafor Lista fyr kl 17 ish. Redigert 17.August.2019 av Lanber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 17.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 (redigert) Passerer Lista nå. Flott seilføre. 7ms på 90 grader. Store dønninger, kommer en litt større seilbåt opp bak meg nå for motor. Den masta hans pendler godt i bølgene! Redigert 17.August.2019 av Lanber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Ser på MT du tuler på ca 6knuter ...hva er planen Egersund ? Evt Sirvåg i dag ? Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Lanber Svart 17.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Satt inn 2 rev i storseil etter Lista. Var opp i 11m/s ei stund, nå tilbake på 7-8m/s, jeg drar ikke opp mer duk før natta nei. Det er det så skarp kryss denne båten greier. Får se om jeg greier runde pynten utafor Egersund uten å slå. Stadig følge av Bavaria 40 Vision for motor, seilte den inn igjen når det blåste som verst. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 17.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 (redigert) Planen er Stavanger direkte @LALUNA II Vinden driver å løyer. 6 m/s nå ei stund før det gikk opp på 7 igjen. Jeg skal ikke la meg friste .... selv om det er fristende å dra opp hele storseilet. Redigert 17.August.2019 av Lanber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Lanber skrev 1 time siden: Planen er Stavanger direkte Det blir en lang kveld Ser (i følge MarineTraffic) at du er rett utenfor Egersund nå? God tur videre! Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 17.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Båten seiler nå sjøl fint. Riktig seilføring for nattseilas. Når den verste trafikken er over så blir jeg å bruke 15 minutters trikset med nedtelling, utkikk og AIS sjekk for ny nedtelling. Men enn sålenge føles det som Skagen her! Stavangefjord tett på nå. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Du seiler alene? Bare ikke sovne av nå! Vi snakker vel fort nærmere 15 timer igjen før du er i Stavanger? Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 17.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 22t tenker jeg fra Mandal til Stavanger. Smådupper når jeg kan utaskjærs med telefon på nedtelling. Som nå, en lastebåt på innsida og en på utsida og ingen konflikter. Da bevilger jeg meg 15 minutter Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 18.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 (redigert) Gikk inn ved Håstein nå og mulig det var taktisk tabbe. Det er grisete med 2 forskjellige bølgesystemer med ca 40 graders forskjell. 2P'en får jaggu jobbe. Manuell styring ville sikkert vært bedre, men det får bli en dag med godvær. Her sitter jeg inne! Edit 2. Det hjalp veldig å sette responsen til "Fritid" Da ratter den ikke så mye Redigert 18.August.2019 av Lanber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Se det ja, der var du framme Vil tro det blir en god natt/dags søvn nå! Alt fungerte som det skulle underveis? Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 18.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Autopiloten koblet ut 1 gang på fredag og 1 gang i går. Ellers så føler jeg meg fin, men ser jo mine reaksjoner er begrenset så blir godt å sove Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.