LAKA Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Imponerende seilas! Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Var nok bra du kom deg til Stavanger i natt ja, hadde ikke vært direkte koselig å befunnet seg utenfor Jæren nå akkurat. Lyn, pøsregn og økende vind er ikke en grei kombinasjon. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Vel blåst ... Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Lanber Svart 18.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Takk for følget! Skal laste opp noen videoer etterhvert. Jeg synes synd på de i den Bavaria 40 Vision, steike det må ha rullet for dem. Spesielt ca 10nm nord for Lista da det blåste opp og 1 hakk mer guffent med svære bølger. Jeg seilte jo så båten min oppfører seg helt annerledes, de satt i ett badekar med kjøl uten laken satt. Ligger i gjestehavna og kjenner det er mer vind i masta nå ja :-) Delig følelse, jeg tok det rette valget. Seilte helt fra Lindesnes opp. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Har fulgt med deg jeg også, og det gjør jo at jeg får noen drømmer jeg også. Kjenner jeg har lyst på autopilot og radar nå... ? og lurt på hvorfor du skulle vestover nå og på ville opp på en helg? Er det starten på ferie, har du solgt båten eller hva var det som gjorde at du ville opp nå? (Kan bare la være og svare. Ble bare nysgjerrig. ?) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
TrikkerN Lønning Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 (redigert) Grand Banks jr skrev 49 minutter siden: Har fulgt med deg jeg også, og det gjør jo at jeg får noen drømmer jeg også. Kjenner jeg har lyst på autopilot og radar nå... ? og lurt på hvorfor du skulle vestover nå og på ville opp på en helg? Er det starten på ferie, har du solgt båten eller hva var det som gjorde at du ville opp nå? (Kan bare la være og svare. Ble bare nysgjerrig. ?) Det er lite som slår autopilot over Jæren og Lista. Kjørte fra Finnøy til Kristiansand med en liten cowboystrekk på Tananger. (mye pga vinden skulle løye). Dette var uten autopilot, man blir sliten av og holde kursen. Spesielt når man er såpass langt ute at man ikke har noe å sikte til, kun kompass eller plotter. Følger man ikke med så er båten plutselig 90 grader feil pga dønninger. ? Så nå er ny plotter, radar, hydraulisk styring og Autopilot på plass. Og 55 båtlapper brukt ? Redigert 18.August.2019 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 18.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 @Grand Banks jr Som vikinger flest med ny båt så må den brukes :-) Jeg går i historiske fotspor i vesterled, så går vi se hva jeg får med meg hjem igjen. Båten i det minste!! For denne skal aldri selges. Skal tilbake til helga igjen, om ikkje før. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Lanber skrev 37 minutter siden: @Grand Banks jr Som vikinger flest med ny båt så må den brukes :-) Jeg går i historiske fotspor i vesterled, så går vi se hva jeg får med meg hjem igjen. Båten i det minste!! For denne skal aldri selges. Skal tilbake til helga igjen, om ikkje før. Venter i spenning på video ? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Gøy @Lanber! Ferie med andre ord. Nattseilas er skikkelig digg det. Dvs jeg har bare gjort det med motorbåt. Jeg har heller aldri døgnet på seilas . Har alltid lagt meg til senest ca kl 2 på natta. Ser frem til video. Og tur hjem med hyppige oppdateringer ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Lanber Svart 18.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 seilt før du ja ;-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Lanber Svart 23.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 (redigert) Da er det retur til Sørlandet fra Stavanger. Avreist 0600. Ble heftet 1 time med å berge iland denne båten her. Den nærliggende kommentaren er jo "idioter velger idiotisk redskap" Men det er vel å være fordomsfull, for alt jeg vet kan det jo være oppegående og ansvarlig familiefar Redigert 23.August.2019 av Lanber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 (redigert) Hva i alle dager hadde skjedd med den? Er jo veldig stille vann... For øvrig en bitteliten kontrast mellom de to båtene ? Redigert 23.August.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Lanber Svart 23.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Ingen synlige skader på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Fant du bare båten drivende? Noen ombord? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
shipahoy Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Grand Banks jr skrev 37 minutter siden: Hva i alle dager hadde skjedd med den? Er jo veldig stille vann... Hvis det er den båten jeg tror, så var den veldig baktung. Skulle nok ikke mye til før det kom inn vann bak... Sitér dette innlegget Link to post
Troll 20 Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/3JXxAv/Undersoker-om-battyv-har-vart-utsatt-for-ulykke Sitér dette innlegget Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post
Lanber Svart 23.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Jeg så Rygerkongen stoppet opp foran meg og de snakket med VTS, så jeg ropte opp og tilbød meg å taue den inn til lands. Som poengtert helt flatt vann innaskjærs og fine forhold. Så ingen skader på båt og den lå halvegs under vann, såfort jeg stoppet slepet gikk motor under vann igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 23.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Ut av Egersund nå snart. Går 2-3nm ute og lurer meg på om det er for langt ute for jeg stamper imot 1.5 knop motstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 (redigert) Klikke du i kartet her innenfor/utenfor lei så vil du se i diagrammet til høyre hvordan strommen er i området ;-) "lei" https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/coordinate/58.18146309007279_6.376147427032861 Redigert 23.August.2019 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Lanber Svart 24.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2019 Grimstad 1230! Utseilt 154nm. Seil måtte ned nord for Lista. Blåste helt greit for seiling men nesten rett bakfra så seilene ble stående å slå i vinden. Hadde fremme gennakeren men det ble i overkant tøft å få på spribommen med den vinden, i mørke og alene ombord. Neitakk. Så da ble det diesel og mer diesel hele natta igjennom. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 24.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2019 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.