Jump to content

Arendal - Stavanger 16-18.08

Lanber

Recommended Posts

Takk for følget! Skal laste opp noen videoer etterhvert.  Jeg synes synd på de i den Bavaria 40 Vision, steike det må ha rullet for dem. Spesielt ca 10nm nord for Lista da det blåste opp og 1 hakk mer guffent med svære bølger. Jeg seilte jo så båten min oppfører seg helt annerledes, de satt i ett badekar med kjøl uten laken satt. 

Ligger i gjestehavna og kjenner det er mer vind i masta nå ja :-)  Delig følelse, jeg tok det rette valget. Seilte helt fra Lindesnes opp. 

Har fulgt med deg jeg også, og det gjør jo at jeg får noen drømmer jeg også. Kjenner jeg har lyst på autopilot og radar nå... ?

og lurt på hvorfor du skulle vestover nå og på ville opp på en helg? Er det starten på ferie, har du solgt båten eller hva var det som gjorde at du ville opp nå? (Kan bare la være og svare. Ble bare nysgjerrig. ?)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 49 minutter siden:

Har fulgt med deg jeg også, og det gjør jo at jeg får noen drømmer jeg også. Kjenner jeg har lyst på autopilot og radar nå... ?

og lurt på hvorfor du skulle vestover nå og på ville opp på en helg? Er det starten på ferie, har du solgt båten eller hva var det som gjorde at du ville opp nå? (Kan bare la være og svare. Ble bare nysgjerrig. ?)

Det er lite som slår autopilot over Jæren og Lista. 

Kjørte fra Finnøy til Kristiansand med en liten cowboystrekk på Tananger. (mye pga vinden skulle løye). Dette var uten autopilot, man blir sliten av og holde kursen. Spesielt når man er såpass langt ute at man ikke har noe å sikte til, kun kompass eller plotter. Følger man ikke med så er båten plutselig 90 grader feil pga dønninger. ? 

Så nå er ny plotter, radar, hydraulisk styring og Autopilot på plass. Og 55 båtlapper brukt ?

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)

Gøy @Lanber!

Ferie med andre ord. Nattseilas er skikkelig digg det. Dvs jeg har bare gjort det med motorbåt. Jeg har heller aldri døgnet på seilas . Har alltid lagt meg til senest ca kl 2 på natta. 

Ser frem til video. Og tur hjem med hyppige oppdateringer ?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grimstad 1230!  Utseilt 154nm.

Seil måtte ned nord for Lista. Blåste helt greit for seiling men nesten rett bakfra så seilene ble stående å slå i vinden.  

Hadde fremme gennakeren men det ble i overkant tøft å få på spribommen med den vinden, i mørke og alene ombord. Neitakk. 

Så da ble det diesel og mer diesel hele natta igjennom.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...