TideRace
Det er en tid for alt, og i ferien bråbestemte vi oss for å realisere drømmen om en større seilbåt. Det føles både naturstridig og inkonsekvent å selge en båt vi har hatt siden ny, som har vært tilnærmet feilfri i 13 år og som vi er glad i, men skal vi gjøre en forandring, må vi gjøre det nå. Ingen av oss to som utgjør mannskapet blir yngre. Har sovet dårlig i natt med tanke på å legge ut salgsannonse på Finn i dag, men nå er det gjort og det er ingen vei tilbake, forutsatt at ingen vil ha båten naturligvis.. og det kan jo være lov å håpe ... ...
Synspunkter og forbedringer på annonsen mottas gjerne.
Vi ønsker altså å realisere drømmen om en større seilbåt, størrelse 37 - 40 fot. Vi vil fornye båtopplevelsen, ha større rekkevidde og et mer aktivt båtliv. Utfordringen er selvsagt at jeg ikke har seilt annet enn mindre seilbåter tidligere, så det må bli en båt som er lettseilt for to, med god bokomfort, mye utstyr og rekkevidde. Den "siste halve knop`en" vil aldri være viktig for oss. Jeanneau 39i er griselekker, men utseende og design er altså stort sett eneste referanse jeg har til denne og andre seilbåter som jeg har kikket langt etter på sjøen i sommer.
Etter 30 år med "større båt" kan jeg etter hvert mye om båt, men alt over dekk på en seilbåt er altså noe ukjent terreng. Trenger derfor råd og tips om både båt, utstyr og hva jeg bør søke videre.
Håper videre at denne tråden fremover kan hjelpe meg med å finne båttype, båten, utstyr og kanskje også tips om å bruke det hele på en riktig måte. Noen som kan anbefale litt innledende seil-litteratur som på en lettfattlig måte kan hjelpe oss videre?
Hva ser vi etter? Vet ikke.. men fortrinnsvis 37-40 fot, 3 kabiner. Så nytt som mulig. Driftsikkerhet og lettseilt foran fart. Har skjønt at den siste knop`en fort kan koste 1 mill ekstra...
Er det store forskjeller på rigg og seil? Noe vi bør holde oss unna? Ønsker rullestorseil og selvslående fokk, høres i alle fall kjekt ut. Motor med kraftoverskudd. Elektroniske hjelpemidler som velfungerende plotter(e), autopilot er et must. Strømopplegg/ batterier som fungerer bra, "vindmølle" for strømprodusjon.... Pent holdt. Budsjett vil være +/- 1 mill.
Men først skal altså "Phoebe" selges.
Håpløst utgangspunkt...?
Ser andre tidligere motorbåt-eiere på forumet har klart det, så vi krysser fingrene for at dette også blir noe vi vil stortrives med .
En god dag videre til dere alle!