Jump to content

Edit History

TideRace

TideRace

Takk for alle svar. Samtlige tips, råd og synspunkter er notert. Flott med mange innspill, det gir god hjelp til å vurdere videre!

 

Dette med 2 - kontra 3 lugarer er jeg veldig usikker på. Det er helt klart at båten sjelden vil ha mannskap på 6, men regner med at det av og til vil være 4. I vår nåværende båt har gjestelugaren mer eller mindre fungert som "closet", klesrom, oppbevaring av Ikea-poser med diverse klær, bagasje, utstyr, m.m. for oss selv. Det frister veldig å fortsatt ha en lugar til dette bruket når vi er ute noen uker av gangen. Samtidig ser jeg på bilder og løsninger på Finn at flere båter med 2 akterlugarer har toalettrommet i salongen, ofte som nærmeste nabo til byssa ...  Da er det plutselig fristende å vurdere et stort toalettrom akter i stedet for den ekstra lugaren. For og imot...

 

Har stort sett alle båter mulighet for å lage ekstra seng i salongen, eller er dette en løsning kun hos noen merker/ tilleggsvalg, m.m.?

 

Framtida og Indy:

Tusen takk for invitasjonene. Jeg utelukker ikke at jeg tar kontakt for dette. Jeg har venner som har seilbåt, men rangerer ekspertisen og kompetansen hos dere en del høyere ... :wink:.  Når vi først går for dette, er det ikke fordi vi "vil ha seilbåt", men fordi vi ønsker å seile, og forhåpentligvis også bli gode til det. Når jeg først begynner med noe, pleier jeg å ta det "helt ut". Historien til lndy om bratt lærekurve og overgangen til seilbåt var derfor informativ og spennende!

 

Når det gjelder motor, teknisk, elektronikk, strøm, m.m. så er jeg ubeskjeden nok til å hevde at jeg har rimelig god kontroll. Etter å ha hatt større motorbåter i ca 25 år og ca 14 år på Båtplassen må man forhåpentligvis ha fått med seg noe ...  

Motor med kraftoverskudd er notert. Har hørt historiene om de som omtrent har stått stille med gassen i bånn i sterk motsjø/motvind, så det vil være et krav.

 

Bitteliten:

Har fulgt dine tråder om veien fra motor til seil, og dine vurderinger og valg har vært spennende lesning. Du har også endt opp med en fantastisk båt og utstyr som har gitt dere nesten ubegrensede muligheter og rekkevidde.

Vi har ikke planlagt noen verdensomseiling, men regner med at Skagerak, Kattegat, Østersjøen, kanskje egen kyst opp til Lofoten, m.m. vil være mål for oss.

 

Bergen:

Joda, kona skal også være med og hun har sine ønsker om ting og tang. Ofte om ting jeg  overhodet ikke har tenkt på. Alle skal trives ombord. Cokpitelt er satt på kravlista, ser også at mange nyere bruktbåter har dette.

 

Rolf:

Frisk innlegg om seilingens gleder, og greit med litt motvekt til "menigheten" :giggle:.  Vi vet at det vil være en forskjell fra den lukkede, tørre og varme førerplassen i "Phoebe" i forhold til å stå ute i vær og vind, men det tåler vi. Vi er friluftsmennesker både på fjellet og vannet. Jeg driver forresten med havkajakkpadling hele året, og litt salt og vind i cockpit`en i september kan umulig være verre enn en "rulle" med kajakken i februar :giggle: . Du har forresten et fantastisk fint profilbilde, det er identisk med utsikten fra hytta vår som ligger rett innenfor dette fyret :smiley: .

 

Frissy og Kenneth:

Rullestorseil ligger på ønskelista. Kompromisser er greit hvis det bidrar til mer bruk av seil og lettere håndtering for alle ombord. Spinnaker, gennaker; Code-varianter er vel også et "need" hvis man ønsker å utnytte seilmulighetene under alle forhold. Dette står nå på  lista.

 

Ser mange båter har bysse-løsning "på langs", mens andre båter har U-løsning. Har den ene eller andre løsningen noen praktisk betydning under seiling/bruk, eller er det mer et smak og behag?

 

TideRace

TideRace

Takk for alle svar. Samtlige tips, råd og synspunkter er notert. Flott med mange innspill, det gir god hjelp til å vurdere videre!

 

Dette med 2 - kontra 3 lugarer er jeg veldig usikker på. Det er helt klart at båten sjelden vil ha mannskap på 6, men regner med at det av og til vil være 4. I vår nåværende båt har gjestelugaren mer eller mindre fungert som "closet", klesrom, oppbevaring av Ikea-poser med diverse klær, bagasje, utstyr, m.m. for oss selv. Det frister veldig å fortsatt ha en lugar til dette bruket når vi er ute noen uker av gangen. Samtidig ser jeg på bilder og løsninger på Finn at flere båter med 2 akterlugarer har toalettrommet i salongen, ofte som nærmeste nabo til byssa ...  Da er plutselig fristende å vurdere et stort toalettrom akter i stedet for den ekstra lugaren. For og imot...

 

Har stort sett alle båter mulighet for å lage ekstra seng i salongen, eller er dette en løsning kun hos noen merker/ tilleggsvalg, m.m.?

 

Framtida og Indy:

Tusen takk for invitasjonene. Jeg utelukker ikke at jeg tar kontakt for dette. Jeg har venner som har seilbåt, men rangerer ekspertisen og kompetansen hos dere en del høyere ... :wink:.  Når vi først går for dette, er det ikke fordi vi "vil ha seilbåt", men fordi vi ønsker å seile, og forhåpentligvis også bli gode til det. Når jeg først begynner med noe, pleier jeg å ta det "helt ut". Historien til lndy om bratt lærekurve og overgangen til seilbåt var derfor informativ og spennende!

 

Når det gjelder motor, teknisk, elektronikk, strøm, m.m. så er jeg ubeskjeden nok til å hevde at jeg har rimelig god kontroll. Etter å ha hatt større motorbåter i ca 25 år og ca 14 år på Båtplassen må man forhåpentligvis ha fått med seg noe ...  

Motor med kraftoverskudd er notert. Har hørt historiene om de som omtrent har stått stille med gassen i bånn i sterk motsjø/motvind, så det vil være et krav.

 

Bitteliten:

Har fulgt dine tråder om veien fra motor til seil, og dine vurderinger og valg har vært spennende lesning. Du har også endt opp med en fantastisk båt og utstyr som har gitt dere nesten ubegrensede muligheter og rekkevidde.

Vi har ikke planlagt noen verdensomseiling, men regner med at Skagerak, Kattegat, Østersjøen, kanskje egen kyst opp til Lofoten, m.m. vil være mål for oss.

 

Bergen:

Joda, kona skal også være med og hun har sine ønsker om ting og tang. Ofte om ting jeg  overhodet ikke har tenkt på. Alle skal trives ombord. Cokpitelt er satt på kravlista, ser også at mange nyere bruktbåter har dette.

 

Rolf:

Frisk innlegg om seilingens gleder, og greit med litt motvekt til "menigheten" :giggle:.  Vi vet at det vil være en forskjell fra den lukkede, tørre og varme førerplassen i "Phoebe" i forhold til å stå ute i vær og vind, men det tåler vi. Vi er friluftsmennesker både på fjellet og vannet. Jeg driver forresten med havkajakkpadling hele året, og litt salt og vind i cockpit`en i september kan umulig være verre enn en "rulle" med kajakken i februar :giggle: . Du har forresten et fantastisk fint profilbilde, det er identisk med utsikten fra hytta vår som ligger rett innenfor dette fyret :smiley: .

 

Frissy og Kenneth:

Rullestorseil ligger på ønskelista. Kompromisser er greit hvis det bidrar til mer bruk av seil og lettere håndtering for alle ombord. Spinnaker, gennaker; Code-varianter er vel også et "need" hvis man ønsker å utnytte seilmulighetene under alle forhold. Dette står nå på  lista.

 

Ser mange båter har bysse-løsning "på langs", mens andre båter har U-løsning. Har den ene eller andre løsningen noen praktisk betydning under seiling/bruk, eller er det mer et smak og behag?

 

TideRace

TideRace

Takk for alle svar. Samtlige tips, råd og synspunkter er notert. Flott med mange innspill, det gir god hjelp til å vurdere videre!

 

Dette med 2 - kontra 3 lugarer er jeg veldig usikker på. Det er helt klart at båten sjelden vil ha mannskap på 6, men regner med at det av og til vil være 4. I vår nåværende båt har gjestelugaren mer eller mindre fungert som "closet", klesrom, oppbevaring av Ikea-poser med diverse klær, bagasje, utstyr, m.m. for oss selv. Det frister veldig å fortsatt ha en lugar til dette bruket når vi er ute noen uker av gangen. Samtidig ser jeg på bilder og løsninger på Finn at flere båter med 2 akterlugarer har toalettrommet i salongen, ofte som nærmeste nabo til byssa ...  Da er plutselig fristende å vurdere et stort toalettrom akter i stedet for den ekstra lugaren. For og imot...

 

Har stort sett alle båter mulighet for å lage ekstra seng i salongen, eller er dette en løsning kun hos noen merker/ tilleggsvalg, m.m.?

 

Framtida og Indy:

Tusen takk for invitasjonene. Jeg utelukker ikke at jeg tar kontakt for dette. Jeg har venner som har seilbåt, men rangerer ekspertisen og kompetansen hos dere en del høyere ... :wink:.  Når vi først går for dette, er det ikke fordi vi "vil ha seilbåt", men fordi vi ønsker å seile, og forhåpentligvis også bli gode til det. Når jeg først begynner med noe, pleier jeg å ta det "helt ut". Historien til lndy om overgangen til bruk av  seilbåt var derfor informativ og spennende!

 

Når det gjelder motor, teknisk, elektronikk, strøm, m.m. så er jeg ubeskjeden nok til å hevde at jeg har rimelig god kontroll. Etter å ha hatt større motorbåter i ca 25 år og ca 14 år på Båtplassen må man forhåpentligvis ha fått med seg noe ...  

Motor med kraftoverskudd er notert. Har hørt historiene om de som omtrent har stått stille med gassen i bånn i sterk motsjø/motvind, så det vil være et krav.

 

Bitteliten:

Har fulgt dine tråder om veien fra motor til seil, og dine vurderinger og valg har vært spennende lesning. Du har også endt opp med en fantastisk båt og utstyr som har gitt dere nesten ubegrensede muligheter og rekkevidde.

Vi har ikke planlagt noen verdensomseiling, men regner med at Skagerak, Kattegat, Østersjøen, kanskje egen kyst opp til Lofoten, m.m. vil være mål for oss.

 

Bergen:

Joda, kona skal også være med og hun har sine ønsker om ting og tang. Ofte om ting jeg  overhodet ikke har tenkt på. Alle skal trives ombord. Cokpitelt er satt på kravlista, ser også at mange nyere bruktbåter har dette.

 

Rolf:

Frisk innlegg om seilingens gleder, og greit med litt motvekt til "menigheten" :giggle:.  Vi vet at det vil være en forskjell fra den lukkede, tørre og varme førerplassen i "Phoebe" i forhold til å stå ute i vær og vind, men det tåler vi. Vi er friluftsmennesker både på fjellet og vannet. Jeg driver forresten med havkajakkpadling hele året, og litt salt og vind i cockpit`en i september kan umulig være verre enn en "rulle" med kajakken i februar :giggle: . Du har forresten et fantastisk fint profilbilde, det er identisk med utsikten fra hytta vår som ligger rett innenfor dette fyret :smiley: .

 

Frissy og Kenneth:

Rullestorseil ligger på ønskelista. Kompromisser er greit hvis det bidrar til mer bruk av seil og lettere håndtering for alle ombord. Spinnaker, gennaker; Code-varianter er vel også et "need" hvis man ønsker å utnytte seilmulighetene under alle forhold. Dette står nå på  lista.

 

Ser mange båter har bysse-løsning "på langs", mens andre båter har U-løsning. Har den ene eller andre løsningen noen praktisk betydning under seiling/bruk, eller er det mer et smak og behag?

 

TideRace

TideRace

Takk for alle svar. Samtlige tips, råd og synspunkter er notert. Flott med mange innspill, det gir god hjelp til å vurdere videre!

 

Dette med 2 - kontra 3 lugarer er jeg veldig usikker på. Det er helt klart at båten sjelden vil ha mannskap på 6, men regner med at det av og til vil være 4. I vår nåværende båt har gjestelugaren mer eller mindre fungert som "closet", klesrom, oppbevaring av Ikea-poser med diverse klær, bagasje, utstyr, m.m. for oss selv. Det frister veldig å fortsatt ha en lugar til dette bruket når vi er ute noen uker av gangen. Samtidig ser jeg på bilder og løsninger på Finn at flere båter med 2 akterlugarer har toalettrommet i salongen, ofte som nærmeste nabo til byssa ...  Da er plutselig fristende å vurdere et stort toalettrom akter i stedet for den ekstra lugaren. For og imot...

 

Framtida og Indy:

Tusen takk for invitasjonene. Jeg utelukker ikke at jeg tar kontakt for dette. Jeg har venner som har seilbåt, men rangerer ekspertisen og kompetansen hos dere en del høyere ... :wink:.  Når vi først går for dette, er det ikke fordi vi "vil ha seilbåt", men fordi vi ønsker å seile, og forhåpentligvis også bli gode til det. Når jeg først begynner med noe, pleier jeg å ta det "helt ut". Historien til lndy om overgangen til bruk av  seilbåt var derfor informativ og spennende!

 

Når det gjelder motor, teknisk, elektronikk, strøm, m.m. så er jeg ubeskjeden nok til å hevde at jeg har rimelig god kontroll. Etter å ha hatt større motorbåter i ca 25 år og ca 14 år på Båtplassen må man forhåpentligvis ha fått med seg noe ...  

Motor med kraftoverskudd er notert. Har hørt historiene om de som omtrent har stått stille med gassen i bånn i sterk motsjø/motvind, så det vil være et krav.

 

Bitteliten:

Har fulgt dine tråder om veien fra motor til seil, og dine vurderinger og valg har vært spennende lesning. Du har også endt opp med en fantastisk båt og utstyr som har gitt dere nesten ubegrensede muligheter og rekkevidde.

Vi har ikke planlagt noen verdensomseiling, men regner med at Skagerak, Kattegat, Østersjøen, kanskje egen kyst opp til Lofoten, m.m. vil være mål for oss.

 

Bergen:

Joda, kona skal også være med og hun har sine ønsker om ting og tang. Ofte om ting jeg  overhodet ikke har tenkt på. Alle skal trives ombord. Cokpitelt er satt på kravlista, ser også at mange nyere bruktbåter har dette.

 

Rolf:

Frisk innlegg om seilingens gleder, og greit med litt motvekt til "menigheten" :giggle:.  Vi vet at det vil være en forskjell fra den lukkede, tørre og varme førerplassen i "Phoebe" i forhold til å stå ute i vær og vind, men det tåler vi. Vi er friluftsmennesker både på fjellet og vannet. Jeg driver forresten med havkajakkpadling hele året, og litt salt og vind i cockpit`en i september kan umulig være verre enn en "rulle" med kajakken i februar :giggle: . Du har forresten et fantastisk fint profilbilde, det er identisk med utsikten fra hytta vår som ligger rett innenfor dette fyret :smiley: .

 

Frissy og Kenneth:

Rullestorseil ligger på ønskelista. Kompromisser er greit hvis det bidrar til mer bruk av seil og lettere håndtering for alle ombord. Spinnaker, gennaker; Code-varianter er vel også et "need" hvis man ønsker å utnytte seilmulighetene under alle forhold. Dette står nå på  lista.

 

Ser mange båter har bysse-løsning "på langs", mens andre båter har U-løsning. Har den ene eller andre løsningen noen praktisk betydning under seiling/bruk, eller er det mer et smak og behag?

 

TideRace

TideRace

Takk for alle svar. Samtlige tips, råd og synspunkter er notert. Flott med mange innspill, det gir god hjelp til å vurdere videre!

 

Dette med 2 - kontra 3 lugarer er jeg veldig usikker på. Det er helt klart at båten sjelden vil ha mannskap på 6, men regner med at det av og til vil være 4. I vår nåværende båt har gjestelugaren mer eller mindre fungert som "closet", klesrom, oppbevaring av Ikea-poser med diverse klær, bagasje, utstyr, m.m. for oss selv. Det frister veldig å fortsatt ha en lugar til dette bruket når vi er ute noen uker av gangen. Samtidig ser jeg på bilder og løsninger på Finn at flere båter med 2 akterlugarer har toalettrommet i salongen, ofte som nærmeste nabo til byssa ...  Da er plutselig fristende å vurdere et stort toalettrom akter i stedet for den ekstra lugaren. For og imot...

 

Framtida og Indy:

Tusen takk for invitasjonene. Jeg utelukker ikke at jeg tar kontakt for dette. Jeg har venner som har seilbåt, men rangerer ekspertisen og kompetansen hos dere en del høyere ... :wink:.  Når vi først går for dette, er det ikke fordi vi "vil ha seilbåt", men fordi vi ønsker å seile, og forhåpentligvis også bli gode til det. Når jeg først begynner med noe, pleier jeg å ta det "helt ut". Historien til lndy om overgangen til bruk av  seilbåt var derfor informativ og spennende!

 

Når det gjelder motor, teknisk, elektronikk, strøm, m.m. så er jeg ubeskjeden nok til å hevde at jeg har rimelig god kontroll. Etter å ha hatt større motorbåter i ca 25 år og ca 14 år på Båtplassen må man forhåpentligvis ha fått med seg noe ...  

Motor med kraftoverskudd er notert. Har hørt historiene om de som omtrent har stått stille med gassen i bånn i sterk motsjø/motvind, så det vil være et krav.

 

Bitteliten:

Har fulgt dine tråder om veien fra motor til seil, og dine vurderinger og valg har vært spennende lesning. Du har også endt opp med en fantastisk båt og utstyr som har gitt dere nesten ubegrensede muligheter og rekkevidde.

Vi har ikke planlagt noen verdensomseiling, men regner med at Skagerak, Kattegat, Østersjøen, kanskje egen kyst opp til Lofoten, m.m. vil være mål for oss.

 

Bergen:

Joda, kona skal også være med og hun har sine ønsker om ting og tang. Ofte om ting jeg  overhodet ikke har tenkt på. Alle skal trives ombord. Cokpitelt er satt på kravlista, ser også at mange nyere bruktbåter har dette.

 

Rolf:

Frisk innlegg om seilingens gleder, og greit med litt motvekt til "menigheten" :giggle:.  Vi vet at det vil være en forskjell fra den lukkede, tørre og varme førerplassen i "Phoebe" i forhold til å stå ute i vær og vind, men det tåler vi. Vi er friluftsmennesker både på fjellet og vannet. Jeg driver forresten med havkajakkpadling hele året, og litt salt og vind i cockpit`en i september kan umulig være verre enn en "rulle" med kajakken i februar :giggle: . Du har forresten et fantastisk fint profilbilde, det er identisk med utsikten fra hytta vår som ligger rett innenfor dette fyret :smiley: .

 

Frissy og Kenneth:

Rullestorseil ligger på ønskelista. Kompromisser er greit hvis det bidrar til mer bruk av seil og lettere håndtering for alle ombord. Spinnaker, gennaker; Code-varianter er vel også et "need" hvis man ønsker å utnytte seilmulighetene under alle forhold. Dette står nå på  lista.

 

Ser mange har bysse-løsning "på langs", mens andre båter har U-løsning. Har den ene eller andre løsningen noen praktisk betydning under seiling/bruk, eller er det mer et smak og behag?

 

TideRace

TideRace

Takk for alle svar. Samtlige tips, råd og synspunkter er notert. Flott med mange innspill, det gir god hjelp til å vurdere videre!

 

Dette med 2 - kontra 3 lugarer er jeg veldig usikker på. Det er helt klart at båten sjelden vil ha mannskap på 6, men regner med at det av og til vil være 4. I vår nåværende båt har gjestelugaren mer eller mindre fungert som "closet", klesrom, oppbevaring av Ikea-poser med diverse klær, bagasje, utstyr, m.m. for oss selv. Det frister veldig å fortsatt ha en lugar til dette bruket når vi er ute noen uker av gangen. Samtidig ser jeg på bilder og løsninger på Finn at flere båter med 2 akterlugarer har toalettrommet i salongen, ofte som nærmeste nabo til byssa ...  Da er plutselig fristende å vurdere et stort toalettrom akter i stedet for den ekstra lugaren. For og imot...

 

Framtida og Indy:

Tusen takk for invitasjonene. Jeg utelukker ikke at jeg tar kontakt for dette. Jeg har venner som har seilbåt, men rangerer ekspertisen og kompetansen hos dere en del høyere ... :wink:.  Når vi først går for dette, er det ikke fordi vi "vil ha seilbåt", men fordi vi ønsker å seile, og forhåpentligvis også bli gode til det. Når jeg først begynner med noe, pleier jeg å ta det "helt ut". Historien til lndy om overgangen til bruk av  seilbåt var derfor informativ og spennende!

 

Når det gjelder motor, teknisk, elektronikk, strøm, m.m. så er jeg ubeskjeden nok til å hevde at jeg har rimelig god kontroll. Etter å ha hatt større motorbåter i ca 25 år og ca 14 år på Båtplassen må man forhåpentligvis ha fått med seg noe ...  

Motor med kraftoverskudd er notert. Har hørt historiene om de som omtrent har stått stille med gassen i bånn i sterk motsjø/motvind, så det vil være et krav.

 

Bitteliten:

Har fulgt dine tråder om veien fra motor til seil, og dine vurderinger og valg har vært spennende lesning. Du har også endt opp med en fantastisk båt og utstyr som har gitt dere nesten ubegrensede muligheter og rekkevidde.

Vi har ikke planlagt noen verdensomseiling, men regner med at Skagerak, Kattegat, Østersjøen, kanskje egen kyst opp til Lofoten, m.m. vil være mål for oss.

 

Bergen:

Joda, kona skal også være med og hun har sine ønsker om ting og tang. Ofte om ting jeg  overhodet ikke har tenkt på. Alle skal trives ombord. Cokpitelt er satt på kravlista, ser også at mange nyere bruktbåter har dette.

 

Rolf:

Frisk innlegg om seilingens gleder, og greit med litt motvekt til "menigheten" :giggle:.  Vi vet at det vil være en forskjell fra den lukkede, tørre og varme førerplassen i "Phoebe" i forhold til å stå ute i vær og vind, men det tåler vi. Vi er friluftsmennesker både på fjellet og vannet. Jeg driver forresten med havkajakkpadling hele året, og litt salt og vind i cockpit`en i september kan umulig være verre en "rulle" med kajakken i februar :giggle: . Du har forresten et fantastisk fint profilbilde, det er identisk med utsikten fra hytta vår som ligger rett innenfor dette fyret :smiley: .

 

Frissy og Kenneth:

Rullestorseil ligger på ønskelista. Kompromisser er greit hvis det bidrar til mer bruk av seil og lettere håndtering for alle ombord. Spinnaker, gennaker; Code-varianter er vel også et "need" hvis man ønsker å utnytte seilmulighetene under alle forhold. Dette står nå på  lista.

 

Ser mange har bysse-løsning "på langs", mens andre båter har U-løsning. Har den ene eller andre løsningen noen praktisk betydning under seiling/bruk, eller er det mer et smak og behag?

 

TideRace

TideRace

Takk for alle svar. Samtlige tips, råd og synspunkter er notert. Flott med mange innspill, det gir god hjelp til å vurdere videre!

 

Dette med 2 - kontra 3 lugarer er jeg veldig usikker på. Det er helt klart at båten sjelden vil ha mannskap på 6, men regner med at det av og til vil være 4. I vår nåværende båt har gjestelugaren mer eller mindre fungert som "closet", klesrom, oppbevaring av Ikea-poser med diverse klær, bagasje, utstyr, m.m. for oss selv. Det frister veldig å fortsatt ha en lugar til dette bruket når vi er ute noen uker av gangen. Samtidig ser jeg på bilder og løsninger på Finn at flere båter med 2 akterlugarer har toalettrommet i salongen, ofte som nærmeste nabo til byssa ...  Da er plutselig fristende å vurdere et stort toalettrom akter i stedet for den ekstra lugaren. For og imot...

 

Framtida og Indy:

Tusen takk for invitasjonene. Jeg utelukker ikke at jeg tar kontakt for dette. Jeg har venner som har seilbåt, men rangerer ekspertisen og kompetansen hos dere en del høyere ... :wink:.  Når vi først går for dette, er det ikke fordi vi "vi lha seilbåt", men fordi vi ønsker å seile, og forhåpentligvis også bli gode til det. Når jeg først begynner med noe, pleier jeg å ta det "helt ut". Historien til lndy om overgangen til bruk av  seilbåt var derfor informativ og spennende!

 

Når det gjelder motor, teknisk, elektronikk, strøm, m.m. så er jeg ubeskjeden nok til å hevde at jeg har rimelig god kontroll. Etter å ha hatt større motorbåter i ca 25 år og ca 14 år på Båtplassen må man forhåpentligvis ha fått med seg noe ...  

Motor med kraftoverskudd er notert. Har hørt historiene om de som omtrent har stått stille med gassen i bånn i sterk motsjø/motvind, så det vil være et krav.

 

Bitteliten:

Har fulgt dine tråder om veien fra motor til seil, og dine vurderinger og valg har vært spennende lesning. Du har også endt opp med en fantastisk båt og utstyr som har gitt dere nesten ubegrensede muligheter og rekkevidde.

Vi har ikke planlagt noen verdensomseiling, men regner med at Skagerak, Kattegat, Østersjøen, kanskje egen kyst opp til Lofoten, m.m. vil være mål for oss.

 

Bergen:

Joda, kona skal også være med og hun har sine ønsker om ting og tang. Ofte om ting jeg  overhodet ikke har tenkt på. Alle skal trives ombord. Cokpitelt er satt på kravlista, ser også at mange nyere bruktbåter har dette.

 

Rolf:

Frisk innlegg om seilingens gleder, og greit med litt motvekt til "menigheten" :giggle:.  Vi vet at det vil være en forskjell fra den lukkede, tørre og varme førerplassen i "Phoebe" i forhold til å stå ute i vær og vind, men det tåler vi. Vi er friluftsmennesker både på fjellet og vannet. Jeg driver forresten med havkajakkpadling hele året, og litt salt og vind i cockpit`en i september kan umulig være verre en "rulle" med kajakken i februar :giggle: . Du har forresten et fantastisk fint profilbilde, det er identisk med utsikten fra hytta vår som ligger rett innenfor dette fyret :smiley: .

 

Frissy og Kenneth:

Rullestorseil ligger på ønskelista. Kompromisser er greit hvis det bidrar til mer bruk av seil og lettere håndtering for alle ombord. Spinnaker, gennaker; Code-varianter er vel også et "need" hvis man ønsker å utnytte seilmulighetene under alle forhold. Dette står nå på  lista.

 

Ser mange har bysse-løsning "på langs", mens andre båter har U-løsning. Har den ene eller andre løsningen noen praktisk betydning under seiling/bruk, eller er det mer et smak og behag?

 

TideRace

TideRace

Takk for alle svar. Samtlige tips, råd og synspunkter er notert. Flott med mange innspill, det gir god hjelp til å vurdere videre!

 

Dette med 2 - kontra 3 lugarer er jeg veldig usikker på. Det er helt klart at båten sjelden vil ha mannskap på 6, men regner med at det av og til vil være 4. I vår nåværende båt har gjestelugaren mer eller mindre fungert som "closet", klesrom, oppbevaring av Ikea-poser med diverse klær, bagasje, utstyr, m.m. for oss selv. Det frister veldig å fortsatt ha en lugar til dette bruket når vi er ute noen uker av gangen. Samtidig ser jeg på bilder og løsninger på Finn at flere båter med 2 akterlugarer har toalettrommet i salongen, ofte som nærmeste nabo til byssa ...  Da er plutselig fristendeå vurdere et stort toalettrom akter i stedet for den ekstra lugaren. For og imot...

 

Framtida og Indy:

Tusen takk for invitasjonene. Jeg utelukker ikke at jeg tar kontakt for dette. Jeg har venner som har seilbåt, men rangerer ekspertisen og kompetansen hos dere en del høyere ... :wink:.  Når vi først går for dette, er det ikke fordi vi "vi lha seilbåt", men fordi vi ønsker å seile, og forhåpentligvis også bli gode til det. Når jeg først begynner med noe, pleier jeg å ta det "helt ut". Historien til lndy om overgangen til bruk av  seilbåt var derfor informativ og spennende!

 

Når det gjelder motor, teknisk, elektronikk, strøm, m.m. så er jeg ubeskjeden nok til å hevde at jeg har rimelig god kontroll. Etter å ha hatt større motorbåter i ca 25 år og ca 14 år på Båtplassen må man forhåpentligvis ha fått med seg noe ...  

Motor med kraftoverskudd er notert. Har hørt historiene om de som omtrent har stått stille med gassen i bånn i sterk motsjø/motvind, så det vil være et krav.

 

Bitteliten:

Har fulgt dine tråder om veien fra motor til seil, og dine vurderinger og valg har vært spennende lesning. Du har også endt opp med en fantastisk båt og utstyr som har gitt dere nesten ubegrensede muligheter og rekkevidde.

Vi har ikke planlagt noen verdensomseiling, men regner med at Skagerak, Kattegat, Østersjøen, kanskje egen kyst opp til Lofoten, m.m. vil være mål for oss.

 

Bergen:

Joda, kona skal også være med og hun har sine ønsker om ting og tang. Ofte om ting jeg  overhodet ikke har tenkt på. Alle skal trives ombord. Cokpitelt er satt på kravlista, ser også at mange nyere bruktbåter har dette.

 

Rolf:

Frisk innlegg om seilingens gleder, og greit med litt motvekt til "menigheten" :giggle:.  Vi vet at det vil være en forskjell fra den lukkede, tørre og varme førerplassen i "Phoebe" i forhold til å stå ute i vær og vind, men det tåler vi. Vi er friluftsmennesker både på fjellet og vannet. Jeg driver forresten med havkajakkpadling hele året, og litt salt og vind i cockpit`en i september kan umulig være verre en "rulle" med kajakken i februar :giggle: . Du har forresten et fantastisk fint profilbilde, det er identisk med utsikten fra hytta vår som ligger rett innenfor dette fyret :smiley: .

 

Frissy og Kenneth:

Rullestorseil ligger på ønskelista. Kompromisser er greit hvis det bidrar til mer bruk av seil og lettere håndtering for alle ombord. Spinnaker, gennaker; Code-varianter er vel også et "need" hvis man ønsker å utnytte seilmulighetene under alle forhold. Dette står nå på  lista.

 

Ser mange har bysse-løsning "på langs", mens andre båter har U-løsning. Har den ene eller andre løsningen noen praktisk betydning under seiling/bruk, eller er det mer et smak og behag?

 

TideRace

TideRace

Takk for alle svar. Samtlige tips, råd og synspunkter er notert. Flott med mange innspill, det gir god hjelp til å vurdere videre!

 

Dette med 2 - kontra 3 lugarer er jeg veldig usikker på. Det er helt klart at båten sjelden vil ha mannskap på 6, men regner med at det av og til vil være 4. I vår nåværende båt har gjestelugaren mer eller mindre fungert som "closet", klesrom, oppbevaring av Ikea-poser med diverse klær, bagasje, utstyr, m.m. for oss selv. Det frister veldig å fortsatt ha en lugar til dette bruket når vi er ute noen uke rav gangen. Samtidig ser jeg på bilder og løsninger på Finn at flere båter med 2 akterlugarer har toalettrommet i salongen, ofte som nærmeste nabo til byssa ...  Da er plutselig fristendeå vurdere et stort toalettrom akter i stedet for den ekstra lugaren. For og imot...

 

Framtida og Indy:

Tusen takk for invitasjonene. Jeg utelukker ikke at jeg tar kontakt for dette. Jeg har venner som har seilbåt, men rangerer ekspertisen og kompetansen hos dere en del høyere ... :wink:.  Når vi først går for dette, er det ikke fordi vi "vi lha seilbåt", men fordi vi ønsker å seile, og forhåpentligvis også bli gode til det. Når jeg først begynner med noe, pleier jeg å ta det "helt ut". Historien til lndy om overgangen til bruk av  seilbåt var derfor informativ og spennende!

 

Når det gjelder motor, teknisk, elektronikk, strøm, m.m. så er jeg ubeskjeden nok til å hevde at jeg har rimelig god kontroll. Etter å ha hatt større motorbåter i ca 25 år og ca 14 år på Båtplassen må man forhåpentligvis ha fått med seg noe ...  

Motor med kraftoverskudd er notert. Har hørt historiene om de som omtrent har stått stille med gassen i bånn i sterk motsjø/motvind, så det vil være et krav.

 

Bitteliten:

Har fulgt dine tråder om veien fra motor til seil, og dine vurderinger og valg har vært spennende lesning. Du har også endt opp med en fantastisk båt og utstyr som har gitt dere nesten ubegrensede muligheter og rekkevidde.

Vi har ikke planlagt noen verdensomseiling, men regner med at Skagerak, Kattegat, Østersjøen, kanskje egen kyst opp til Lofoten, m.m. vil være mål for oss.

 

Bergen:

Joda, kona skal også være med og hun har sine ønsker om ting og tang. Ofte om ting jeg  overhodet ikke har tenkt på. Alle skal trives ombord. Cokpitelt er satt på kravlista, ser også at mange nyere bruktbåter har dette.

 

Rolf:

Frisk innlegg om seilingens gleder, og greit med litt motvekt til "menigheten" :giggle:.  Vi vet at det vil være en forskjell fra den lukkede, tørre og varme førerplassen i "Phoebe" i forhold til å stå ute i vær og vind, men det tåler vi. Vi er friluftsmennesker både på fjellet og vannet. Jeg driver forresten med havkajakkpadling hele året, og litt salt og vind i cockpit`en i september kan umulig være verre en "rulle" med kajakken i februar :giggle: . Du har forresten et fantastisk fint profilbilde, det er identisk med utsikten fra hytta vår som ligger rett innenfor dette fyret :smiley: .

 

Frissy og Kenneth:

Rullestorseil ligger på ønskelista. Kompromisser er greit hvis det bidrar til mer bruk av seil og lettere håndtering for alle ombord. Spinnaker, gennaker; Code-varianter er vel også et "need" hvis man ønsker å utnytte seilmulighetene under alle forhold. Dette står nå på  lista.

 

Ser mange har bysse-løsning "på langs", mens andre båter har U-løsning. Har den ene eller andre løsningen noen praktisk betydning under seiling/bruk, eller er det mer et smak og behag?

 



×
×
  • Create New...