Seilars
Phoebe skrev for 9 timer siden:
Dette med 2 - kontra 3 lugarer er jeg veldig usikker på. Det er helt klart at båten sjelden vil ha mannskap på 6, men regner med at det av og til vil være 4. I vår nåværende båt har gjestelugaren mer eller mindre fungert som "closet", klesrom, oppbevaring av Ikea-poser med diverse klær, bagasje, utstyr, m.m. for oss selv. Det frister veldig å fortsatt ha en lugar til dette bruket når vi er ute noen uker av gangen. Samtidig ser jeg på bilder og løsninger på Finn at flere båter med 2 akterlugarer har toalettrommet i salongen, ofte som nærmeste nabo til byssa ... Da er det plutselig fristende å vurdere et stort toalettrom akter i stedet for den ekstra lugaren. For og imot...
Ser mange båter har bysse-løsning "på langs", mens andre båter har U-løsning. Har den ene eller andre løsningen noen praktisk betydning under seiling/bruk, eller er det mer et smak og behag?
Det blir stadig flere som velger 2 kabins versjoner på nye båter. For lenge siden var det om å gjøre å ha flest mulig køyeplasser i en båt. Så steg luksusfaktoren når båtene ble større, og flest mulig lugarer var det alle skulle ha. Jeg kjøpte helt ny 2 kabins 38 foter for mange år siden, og det var pga. løsningene i denne. Prisen var lik, men mange av løsningene i 2 kabins versjonen var rett og slett mer fristende enn i 3 kabins versjonen. Større vinkelbysse med langt bedre skapplass. Stort bad helt akter med toalett i fartsretning. 40cm bredere seng i akterkabinen enn dem i 3 kabineren, og stort lasterom til sykler,fendere, og utstyr. At man gjerne har både byssa og badet plassert etpar meter lenger akter i en 2 kabiner er også fint i sjøgang. Vi har 2 barn, men selv i denne fasen har jeg ikke angret en dag på at vi valgte 2. kabins versjonen. Noen tenker om 2 kabins versjonene at de mangler en kabin. Vi tenker at skulle vi hatt en kabin til, så måtte båten vært tilsvarende større (42), men større båt ønsker vi oss ikke. Istedenfor en tom lugar fylt med rot har vi ett lasterom med tilgang rett fra cockpit som svelger unna alt vi trenger fra sykler til opplåsbar gummibåt og store kulefendere. Spesielt for dem som er ferdig med barneperioden ombord, og som tenker på gjester i akterkabinen, så er 2 kabins versjonene verdt en ekstra gjennomgang. Hvis jeg skal si noe negativt om 2 kabins versjonene så er det at man bare har 1 sjø køye akter når man ligger på en kryss i litt vær. Da ville to akterkabiner gitt bedre søvn, men dette vet vi så vi seiler ikke lenger på natta med for mye krengning eller stampesjø.
Ellers så er mitt tips å kjøpe båt så nær opp mot 12 meter skrog lengde som du kan. Da får du båt som ikke er for stor, men som samtidig har en fin størrelse og skrogfart til de lengre turene i skagerak. Man tilbringer mange timer til sjøs i en seilbåt, og da er størrelsen av betydning for båtens bevegelser,fart, og komfort underveis.
Anbefaler at dere bruker god tid på å studere både byggekvalitet, vedlikehold, og løsninger i virkeligheten og ikke bare på en skjerm/katalog. De forskjellige fabrikatene bygger ganske forskjellig selv om det ser ganske likt ut på noe avstand for mange. Størrelsene varierer også på tvers av årganger og fabrikater. Ett tips er å ikke forholde seg til modellnavn, men heller bruke de fysiske målene på skroget fra katalogen. Her kan man fort finne etpar fot ved å velge riktig årgang og fabrikat dersom man klarer å skille length hull fra LOA. (total lengde med alt som stikker ut).
Lykke til med seinbåt...jakten