Krimart
Det er to ting jeg ville unngått, om mulig:
For det første ser jeg egentlig bare ulemper med rullestorseil, i alle fall når man sammenligner med et moderne konvensjonelt seil med lazybag (bag på bomen for seilet) og reveliner til cockpit. En rigg med et konvensjonelt storseil har mindre leamikk som kan gå galt, lavere pris, mindre vekt i masten, lettere å reve i mye vind, kjempeenkelt å ta ned seilet ( du åpner en spak og seilt detter ned av seg selv) , mer «idiotsikkert» dvs mindre følsomt for brukerfeil. Ok, det er marginalt mer jobb å heise storseilet enn å rulle det ut ( i alle fall i lite vind) men det er snakk om 30 -60 sek vinsjing, og pengene du sparer på konvensjonelt seil kan du jo bruke på en el. vinsj hvis litt fysisk aktivtet i et minutt vurker uoverkommelig. Ja så må du dra igjen glidlåsen på lazybagen når du har kommet i havn da... Her er en artikkel om hvordan man bruker rullestorseil. En indikasjon på at det ikke er så «trøbbel fritt» mener jeg da... https://www.sailmagazine.com/diy/how-to-a-trouble-free-furling-main
Så er det mange som likevel velger rullestor, men at nybegynnere skal velge rullestor fordi det er enklere mener jeg ikke stemmer.
En annen ting er teakdekk. Tungt og dyrt, potensielt fremtidig dyrt problem og egentlig bare kosmetisk. Hvis man har en liten langtur til varmere strøk i magen er det forferdelig varmt å gå på, under dekk og varmen løser opp natemassen...
Ellers enig med Bitteliten at det finnes mange moderne seilbåter der man kan sitte «inne» og likevel både styre båten og se ut. Å bevege seg på «skrå» eller ikke er en vanesak, men det er jo først og fremst på bidevind/ kryss, på slør og lens er jo ikke det noe problem. Seilbåter har jo også motor forresten, men er det ruskete vær og vann er seilbåten så utrolig mye mer behagelig enn en motorbåt fordi bevegelsene i større bølger er mer harmonisk bl.a. fordi seilet demper bevegelsene sidelengs.
Men det er klart at finner du drømmebåten til riktig pris med rullestor og teakdekk så slå til..