Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Bitteliten skrev 39 minutter siden:

Det er mange båter som er morsomme å seile - som ikke nødvendigvis gir stor seilglede for en nybegynnerfamilie.  de kan kreve mye trim og seilkunnskap for å gå bra.

Bare et innspill å ta med seg i jakten på den perfekte båt

Nei, for det er dette med hjelpeløsheten når skuta tar overhånd og selv bestemmer fart og kurs. Derfor bør man vel ikke starte opp med en velseilende regattamaskin. Husker da jeg bestilte seil hos UK Syversen. 'Och så syr vi inn Cunningham!' Dallas (klengenavn) fikk hakeslepp da mitt svar var tvert nei. Jeg ville ikke ha Cunningham, har ikke bruk for det. Nå har jeg konstruert Hulda selv, for en stor del. Masten er plassert så langt forut som mulig. Hvorfor? Fordi jeg vet at en finnekjølet båt vil være logirig om den ikke 'seiles'. Derfor bestilte vi 110 % genoa som står greit opp til i hvert fall 15 m/s. Og vi kan seile for bare genoaen, Hulda går som et tog for bare genoaen. Vi seiler flaut mye for bare genoaen. Vi sitter inne i salongen under overfarter/strekk på flere timer. Hulda tusler avgårde i 6 knop for bare genoaen i time etter time, balansert så autopiloen korrigerer en gang i blant, krenger 10 grader, sitter i sofaen drikker kaffe og titter på plotter/AIS/radar og ut av vinduene i dekkssalongen. 0 grader ute, 24 grader inne. Kan være at man sitter bedre i en motorbåt som dunker avgårde i 15 knop. Det vet jeg ikke noe om, har aldri prøvd.

Hulda

Hulda

Bitteliten skrev 28 minutter siden:

Det er mange båter som er morsomme å seile - som ikke nødvendigvis gir stor seilglede for en nybegynnerfamilie.  de kan kreve mye trim og seilkunnskap for å gå bra.

Bare et innspill å ta med seg i jakten på den perfekte båt

Nei, for det er dette med hjelpeløsheten når skuta tar overhånd og selv bestemmer fart og kurs. Derfor bør man vel ikke starte opp med en velseilende regattamaskin. Husker da jeg bestilte seil hos SK Syversen. 'Och så syr vi inn Cunningham!' Dallas (klengenavn) fikk hakeslepp da mitt svar var tvert nei. Jeg ville ikke ha Cunningham, har ikke bruk for det. Nå har jeg konstruert Hulda selv, for en stor del. Masten er plassert så langt forut som mulig. Hvorfor? Fordi jeg vet at en finnekjølet båt vil være logirig om den ikke 'seiles'. Derfor bestilte vi 110 % genoa som står greit opp til i hvert fall 15 m/s. Og vi kan seile for bare genoaen, Hulda går som et tog for bare genoaen. Vi seiler flaut mye for bare genoaen. Vi sitter inne i salongen under overfarter/strekk på flere timer. Hulda tusler avgårde i 6 knop for bare genoaen i time etter time, balansert så autopiloen korrigerer en gang i blant, krenger 10 grader, sitter i sofaen drikker kaffe og titter på plotter/AIS/radar og ut av vinduene i dekkssalongen. 0 grader ute, 24 grader inne. Kan være at man sitter bedre i en motorbåt som dunker avgårde i 15 knop. Det vet jeg ikke noe om, har aldri prøvd.

• Create New...