Jump to content

Edit History

Framtia

Framtia

Den typiske turseiler har det vel slik at man legger opp til passende etapper mellom havner/uthavner, typisk på 2-5 timer, og så drar videre etter en dag eller to. Og ofte er det jo slik at det enten blåser mer eller mindre enn optimalt. Jeg synes de flotteste opplevelsene er når man kan seile på de stille dagene, når solen skinner og det er lett bris. Dette krever imidlertid en båt som flytter seg i lettvind. En av mine beste opplevelse i sommer var en dag det blåste 2-3 m/3 og jeg holdt 5-6 knop båtfart i skjærgården utenfor Tvedestrand. Jeg så en annen båt med seilene oppe, en turbåt med samme lengde som min. Han holdt en båtfart på 2-3 knop på samme kurs, dvs ca halvparten. Alle de andre kjørte motor for å komme frem dit de skulle. Så trådstarter bør gjøre en vurdering av hvor viktig er det å kunne seile i lite vind. Spesielt båtens hastighet mot vinden (VMG) er viktig skulle man f.eks møte motvind underveis. Det rimeligste er så klart å heller kjøre motor, og ofte er det også det mest behagelige, spesielt om det blåser en del eller er trangt farvann :-)    

Framtia

Framtia

Den typiske turseiler har det vel slik at man legger opp til passende etapper mellom havner/uthavner, typisk på 2-5 timer, og så dra videre etter en dag eller to. Og ofte er det jo slik at det enten blåser mer eller mindre enn optimalt. Jeg synes de flotteste opplevelsene er når man kan seile på de stille dagene, når solen skinner og det er lett bris. Dette krever imidlertid en båt som flytter seg i lettvind. En av mine beste opplevelse i sommer var en dag det blåste 2-3 m/3 og jeg holdt 5-6 knop båtfart i skjærgården utenfor Tvedestrand. Jeg så en annen båt med seilene oppe, en tur med samme lengde som min. Han holdt en båtfart på 2-3 knop på samme kurs, dvs ca halvparten. Alle de andre kjørte motor for å komme frem dit de skulle. Så trådstarter bør gjøre en vurdering av hvor viktig er det å kunne seile i lite vind. Spesielt båtens hastighet mot vinden (VMG) er viktig skulle man f.eks møte motvind underveis. Det rimeligste er så klart å heller kjøre motor, og ofte er det også det mest behagelige, spesielt om det blåser en del eller er trangt farvann :-)    

• Create New...