Jump to content

Edit History

Framtia

Framtia

Når jeg leser de siste innspillene her (inklusive mitt eget) innser jeg jo at man kan skremme vannet av en fersk seiler :-). I praksis har alle turbåter kun et storseil og et forseil. Mange har heller ikke flyvende forseil (spinnaker/gennaker/code0). Men spesielt på en båt med kun fokk som forseil vil det være kjekt med et flyvende forseil når man skal seile med vinden. Slikt man man kjøpe til etterhvert også så klart. 

På regattabåter kan man velge å ha en annen type forstag, der seilet ikke rulles rundt forstaget når det ikke er i bruk. På slike båter er det kurant å ha forseil i ulike størrelser tilpasset vindstyrken, mens de med rulleforstag må redusere seilføringen med å rulle forseilet delvis inn.

Framtia

Framtia

Når jeg leser de siste innspillene her (inklusive mitt eget) innser jeg jo at man kan skremme vannet av en fersk seiler :-). I praksis har alle turbåter kun et storseil og et forseil. Mange har heller ikke flyvende forseil (spinnaker/gennaker/code0). Men spesielt på en båt med kun fokk som forseil vil det være kjekt med et flyvende forseil når man skal seile med vinden. Slikt man man kjøpte til etterhvert også så klart. 

På regattabåter kan man velge å ha en annen type forstag, der seilet ikke rulles rundt forstaget når det ikke er i bruk. På slike båter er det kurrant å ha forseil i ulike størrelser tilpasset vindstyrken, mens de med rulleforstag må redusere seilføringen med å rulle forseilet delvis inn.

• Create New...