Bayliner. Startet 17.August.2019 Link til dette innlegget Startet 17.August.2019 Noen som har erfaringer med dette systemet.( zipwake )? Er det så bra som en skal ha det til?eller er det bortkastet kr.? Vurderer dette på en ca 5000kg helpanende båt 30fot. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 En kamerat har et lignende system på sin 24-fots Windy fra slutten av 70-tallet, mener på det er fra Volvo. Uten interceptorene hadde båten ligget vondt i sjøen, skrått i sidevind og ikke oppnådd potensiell og ønsket fart. Utrolig hva en liten justering har å si, både for fart og komfort ombord. Volvo sitt system kan kjøres enten manuelt eller automatisk. Automatikken er noe treig og klarer ikke justere raskt nok hvis f.eks. en tung person flytter seg fra side til side, ellers fungerer den greit. I følge kameraten ville han ikke vært foruten interceptorer, noe jeg er enig med ham i etter å ha vært med og selv brukt båten en god del timer. Et lite søkeresultat på forumet, kanskje du finner en annen tråd som gir deg svar på hva du lurer på. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Jeg vet om folk som har hatt trimplan, kjøpt zipwake og kjørt med det, som monterer de gamle trimplanene igjen. Trimplan er en skrogforlengelse, zipwake er bare en brems Sitér dette innlegget Link to post
PerUlv Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 (redigert) Det høres egentlig rart ut Eika, og det hadde kanskje vært interessant å høre mer utfyllende om dette og sett bilder av installasjonene. Kanskje det er mer egnet i en egen tråd, da dette neppe er gjennomsnittlig brukererfaringer. Da hadde jo ikke produktet overlevd. Nb. Kalibrering er også viktig. Jeg har det på min båt som er 25 fot. Båten går som om den gikk på skinner. Jeg ville kjøpt det om igjen, men nå har ikke jeg prøvd denne båten uten...og kan dermed ikke sammenligne. I tillegg har man jo en tendens til å være positiv til ting man har kjøpt..., men jeg synes det er enkelt i bruk etter oppsett, og fungerer bra Redigert 17.August.2019 av PerUlv (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andhaake Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Jeg syns også det virker litt rart det Eika skriver. Jeg vurderte om jeg skulle ha ZipWake eller ikke på båten jeg har bestilt veldig fordi den kun er 20 fot og alle jeg snakket med som har prøvd ZipWake har lovpriset det. Så jeg tok kostnadden og tok det med. Men folk er selvsagt forskjellige. Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Zipwake bygger på 'interceptor' prinsippet. Dette brukes også på større hurtiggående fartøy. Plater som skyves ned i vannet på tvers akter for å endre trim. Å kalle det en brems blir villedende, selv om det nesten kan se slik ut. Hydrodynamikken gjør at vannet forann plata selv formes som ''trimflaps'. Trimflaps virker bedre i hastigheter under planefart, og i små hastigheter må disse ha store dimensjoner for å gi ønsket effekt. Fordelen interceptorer er at de er enkle å installere, tar liten plass, og regulerer kjappere. Zipwake har en intelligent regulering innebygget, som er den vesentligste delen av systemet. Da er det viktig med kjapp regulering. Så nei, du får ikke 90% effekt med trimflaps. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Har det på min C76. Kunne ALDRI vurdert å ikke ha det. Det fungerer faktisk vanvittig bra! En kompis av meg kjøpte C61 uten dette. Det gikk ikke mange mnd før han investerte i det, og sa etterpå han var utrolig glad for å ha det, og han var også veldig glad båten ikke hadde det fra før, for da fikk han virkelig oppleve forskjellen! Ble en helt annen båt å kjøre. Mye kjekkere.. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Store flaps kan hjelpe med å senke planingsterskelen. Er til god hjelp hvis båten har litt liten motor. Det vil si at de er til mye hjelp frem til båten er i plan. Tviler på zipwake klarer så mye der. Jeg senket planingsterskelen fra 19kn til 14kn med å montere 60cm brede flaps på en 29 fots flybrigde båt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.