Jump to content

zipwake.erfaringer?

Bayliner.

Recommended Posts

En kamerat har et lignende system på sin 24-fots Windy fra slutten av 70-tallet, mener på det er fra Volvo. Uten interceptorene hadde båten ligget vondt i sjøen, skrått i sidevind og ikke oppnådd potensiell og ønsket fart. Utrolig hva en liten justering har å si, både for fart og komfort ombord. Volvo sitt system kan kjøres enten manuelt eller automatisk. Automatikken er noe treig og klarer ikke justere raskt nok hvis f.eks. en tung person flytter seg fra side til side, ellers fungerer den greit. I følge kameraten ville han ikke vært foruten interceptorer, noe jeg er enig med ham i etter å ha vært med og selv brukt båten en god del timer.

Et lite søkeresultat på forumet, kanskje du finner en annen tråd som gir deg svar på hva du lurer på.

Det høres egentlig rart ut Eika, og det hadde kanskje vært interessant å høre mer utfyllende om dette og sett bilder av installasjonene. Kanskje det er mer egnet i en egen tråd, da dette neppe er gjennomsnittlig brukererfaringer. Da hadde jo ikke produktet overlevd. 

Nb. Kalibrering er også viktig.

Jeg har det på min båt som er 25 fot. Båten går som om den gikk på skinner.  Jeg ville kjøpt det om igjen, men nå har ikke jeg prøvd denne båten uten...og kan dermed ikke sammenligne. I tillegg har man jo en tendens til å være positiv til ting man har kjøpt..., men jeg synes det er enkelt i bruk etter oppsett, og fungerer bra

Redigert av PerUlv (see edit history)

Zipwake bygger på 'interceptor' prinsippet.

Dette brukes også på større hurtiggående fartøy.

Plater som skyves ned i vannet på tvers akter for å endre trim.

Å kalle det en brems blir villedende, selv om det nesten kan se slik ut.

Hydrodynamikken gjør at vannet forann plata selv formes som ''trimflaps'.

Trimflaps virker bedre i hastigheter under planefart, og i små hastigheter må disse ha store dimensjoner for å gi ønsket effekt.

Fordelen interceptorer er at de er enkle å installere, tar liten plass, og regulerer kjappere.

Zipwake har en intelligent regulering innebygget, som er den vesentligste delen av systemet. Da er det viktig med kjapp regulering.

Så nei, du får ikke 90% effekt med trimflaps.

Har det på min C76. Kunne ALDRI vurdert å ikke ha det. Det fungerer faktisk vanvittig bra!

En kompis av meg kjøpte C61 uten dette. Det gikk ikke mange mnd før han investerte i det, og sa etterpå han var utrolig glad for å ha det, og han var også veldig glad båten ikke hadde det fra før, for da fikk han virkelig oppleve forskjellen! Ble en helt annen båt å kjøre. Mye kjekkere..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...