Peter- Startet 17.August.2019 Link til dette innlegget Startet 17.August.2019 (redigert) Tænker at siden dette har været et stort problem for mig ville jeg dele en god video: Troede jeg vidste det meste, men indser nu at jeg ikke vidste forskel på parallel gjenge og koniske gjenger og en er vandtæt den anden er ikke.. Mvh, Peter Redigert 17.August.2019 av Peter- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Peter- skrev 1 time siden: og en er vandtæt den anden er ikke.. Og for å gjøre det hele enda litt mer komplisert, så er det heller ikke så enkelt som at den ene varianten (konisk) er tett uten videre. Det er spesielle krav til de koniske gjengene for at det skal bli tett uten noen form for ekstra tetning. Så i praksis må vi likevel oftest bruke gjengetape, hamp eller noe annet for å få forbindelsen tett (nok). For at en konisk gjengeforbindelse skal være tett, f.eks NPT, så må både hann og hunn være koniske og overflatene helt fri for grader og annet som kan hindre gjengeflankene i å lage en tett forbindelse. Sitér dette innlegget Link to post
Peter- Svart 17.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Olevine skrev 47 minutter siden: Og for å gjøre det hele enda litt mer komplisert, så er det heller ikke så enkelt som at den ene varianten (konisk) er tett uten videre. Det er spesielle krav til de koniske gjengene for at det skal bli tett uten noen form for ekstra tetning. Så i praksis må vi likevel oftest bruke gjengetape, hamp eller noe annet for å få forbindelsen tett (nok). For at en konisk gjengeforbindelse skal være tett, f.eks NPT, så må både hann og hunn være koniske og overflatene helt fri for grader og annet som kan hindre gjengeflankene i å lage en tett forbindelse. Kan man bruge Loctite istedet for tape? Klart at Tec7 osv ville virke bare men så får man det jo aldrig fra hinanden igen.. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 (redigert) Ja. Mulig litt matnyttig her og. https://www.norskoljeoggass.no/globalassets/dokumenter/drift/hc-lekkasjer/handboker/handbok-fittings-og-small-bore-systemer---norsk-versjon.pdf https://tgelectronicsno.mamutweb.com/Resource/File/0/INFO NPT-BSP GJENGER 2017.PDF https://verktoybutikken.no/gjengetabeller/ Redigert 17.August.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Peter- skrev for 2 timer siden: Klart at Tec7 osv ville virke bare men så får man det jo aldrig fra hinanden igen.. Tec7 er lim, - ikke gjengetetting. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nomen Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Loctite 577 er en meget anvendelig gjengetetting, bør finnes ombord i enhver båt? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hakkannen Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Har man både plast og metallgjenger i båten kan Loctite 5331 også være grei å ha ombord. Den er beregnet for kaldt og varmt vann, drikkevannsgodkjent og fungerer mellom plastgjenger, plast- og metallgjenger og bare metallgjenger Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.