TDF Startet 17.August.2019 Link til dette innlegget Startet 17.August.2019 Jeg skal bytte propell på min nordstar patrol 24 2002 men jo mer jeg leter etter en som kan passe, jo mer usikker blir jeg. Det er ett hav av original og uoriginale å velge mellom. Den jeg har(eller, hadde, før skjæret tok det meste av den) finner jeg ikke data på men fikk høre fra selger at den som stod på var "original penta" propell. Det er en aluminiumspropell hvor jeg oppnår rett under 29 knop og max 3700 rpm når båten er nylig bunnsmurt og med fulle tanker + 2 pers jeg ønsker mer moment for å få båten lettere opp i plan da dette er en møysommelig prosess når en er fullastet. vil også gjøre det mulig å dra vannski etterhvert og ekstra bånndrag skader nok ikke. Noen her inne med tilsvarende båt og kan komme med forslag til propell? helst aluminium men vurderer også stål :-) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Er det ikke duoprop drev på denne? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
TDF Svart 17.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Jo. Det er duoprop Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 sjekket med Nordstar forhandler? Høres ut som at du burde hatt 1 størrelse mindre enn du hadde. Og ville nok også gått for VP alu propellsett Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
TDF Svart 17.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 har dialog med nordstar norge og venter svar fra de. Ville uansett høre her inne. Man vet aldri hvilke erfaring andre har gjort om man ikke spør :-) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Er en 24 i havna her med Kad 32, men tviler for at de har oversikt over propellstørrelse Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Men hvordan kan du mene at du får et fornuftig svar uten å fortelle hvilket drev og hvilken utveksling du har ? Nordstar har iallefall den fordelen at de kan gå inn i sitt arkiv å se hva båten ble levert med.... Sitér dette innlegget Link to post
TDF Svart 17.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Etter det jeg vet så ble alle nordstar med kad32p motorer levert med samme type drev. Mente å henvende meg til eiere av samme type båt primært da det blir like feil å sammenligne med en båt med annet skrogdesign/vekt osv. uansett: Etter å ha søkt på serienummeret så dreier det seg om DPS med 1:95 utvekling. Sitér dette innlegget Link to post
TDF Svart 17.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Har studert vedlikeholdsmanualen og må korrigere meg selv: det er nok ikke ett dps-drev på båten.....? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 TDF skrev for 8 timer siden: Mente å henvende meg til eiere av samme type båt primært da det blir like feil Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 jeg ble litt forvirra da da du hele tida henviste til en propell (og ikke propellsett) - tenkte det var isåfall godt gjort å flekke over et skjær med dp og bare vrake den ene propellen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
TDF Svart 19.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 ivar skrev On 18.8.2019 at 0.55: jeg ble litt forvirra da da du hele tida henviste til en propell (og ikke propellsett) - tenkte det var isåfall godt gjort å flekke over et skjær med dp og bare vrake den ene propellen True ? Sitér dette innlegget Link to post
TDF Svart 19.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Til info for fremtidige søk på forumet så har jeg fått opplyst fra båtfabrikanten at skroget har hatt samme konstruksjon 2002 til 2005 og de anbefaler er A6, samme som Volvo anbefaler. Så får vi se om jeg har hatt feil propellsett montert eller om jeg skal prøve å gå ned en størrelse for å kompensere for lavt bunndrag. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 Mulig B5 el. C4 også kan være bra alternativer - kanskje noen har et sett du kan prøve? Evt. tilsvarende F-serie propellsett. Er turboen helt frisk og kompressor trykker på uten lekkasjer? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 Umulig å si hvilken propel/propelsett man skal ha, uten å vite nøyaktig type drev og utveksling Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mort1 Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 Kaffelars skrev for 2 timer siden: Er turboen helt frisk og kompressor trykker på uten lekkasjer? Veldig viktig som kaffelars er inne på her. Ingen vits å bytte propellere hvis noen av hk`ene er på beite en annen plass....... Sitér dette innlegget Link to post
TDF Svart 21.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 -morten- skrev On 20.8.2019 at 12.04: Umulig å si hvilken propel/propelsett man skal ha, uten å vite nøyaktig type drev og utveksling DPE drev med 1,95:1. Overgangstabellen sier at A6 er nå J6. Sitér dette innlegget Link to post
TDF Svart 21.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Mort1 skrev On 20.8.2019 at 13.40: Veldig viktig som kaffelars er inne på her. Ingen vits å bytte propellere hvis noen av hk`ene er på beite en annen plass....... Enig. Har ikke noe mistanke om lekkasje på ladeluft på hverken kompressor eller turbo. Merker ihvertfall at kompressoren slår inn meget markant når man cruiser i nedre grense for at den skal slå inn (ca 1650 rpm) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Har du kontroll på at ladetrykket er det det skal være? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Dersom du ønsker å vite hvilken fart det er forventet å oppnå med Nor Star Patrol 24 med KAD32P DPE 1.95 og C5 stålpropeller, halv tank diesel, 2 personer, skrog uten bunnstoff, 0 vann, brakkvann og 2 batterier så var oppnådd fart 33.2 kn ved 3850 omdr. Dersom du ønsker en lettdrevet stålpropell så vil en C4 gi deg maksimalt 30.6 kn, ved samme betingelser som nevnt over. Med forbehold om at motoren yter og at båten ikke er fylt opp med kjekt-og-ha så bør den hoppe i plan med C4 Dersom du ønsker på en rimelig måte å bekrefte om motoren din yter, og ikke bare gjette, så er den rimeligste og raskeste måten å koble et manometer direkte til innsugsmanifolden og få en nøyaktig verifikasjon av ladetrykket over 3500 omdr Har du veid båten din ? Veier den over 2300kg så må det også taes med i propellberegning pga negativt avvik i våt flate Hvor mye diesel har du på tanken når tankmåleren din viser 0 ? ganske vanlig at tankmåleren ikke er kalibrert og folk kjører rundt med nesten fulle tanker... Når en putter dataene du har oppgitt gjennom dine forskjellige tråder inn i propellbergningen så er minst ett av dine parametre feil.... det kan være skade på propell, 200kg diverse kjekt å ha, hastighetsavlesning, turtallsavlesning eller propellsett #, for å nevne noen muligheter... Båt: Nor Star Patrol 24 Motor: VP KAD32P Drev: DPE Utveksling: 1.95 Propellsett: A6 Oppnådd hastighet: 28.8 kn Motorens turtall: 3700 Sitér dette innlegget Link to post
TDF Svart 22.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 dieselfan skrev for 7 timer siden: Dersom du ønsker å vite hvilken fart det er forventet å oppnå med Nor Star Patrol 24 med KAD32P DPE 1.95 og C5 stålpropeller, halv tank diesel, 2 personer, skrog uten bunnstoff, 0 vann, brakkvann og 2 batterier så var oppnådd fart 33.2 kn ved 3850 omdr. Dersom du ønsker en lettdrevet stålpropell så vil en C4 gi deg maksimalt 30.6 kn, ved samme betingelser som nevnt over. Med forbehold om at motoren yter og at båten ikke er fylt opp med kjekt-og-ha så bør den hoppe i plan med C4 Dersom du ønsker på en rimelig måte å bekrefte om motoren din yter, og ikke bare gjette, så er den rimeligste og raskeste måten å koble et manometer direkte til innsugsmanifolden og få en nøyaktig verifikasjon av ladetrykket over 3500 omdr Har du veid båten din ? Veier den over 2300kg så må det også taes med i propellberegning pga negativt avvik i våt flate Hvor mye diesel har du på tanken når tankmåleren din viser 0 ? ganske vanlig at tankmåleren ikke er kalibrert og folk kjører rundt med nesten fulle tanker... Når en putter dataene du har oppgitt gjennom dine forskjellige tråder inn i propellbergningen så er minst ett av dine parametre feil.... det kan være skade på propell, 200kg diverse kjekt å ha, hastighetsavlesning, turtallsavlesning eller propellsett #, for å nevne noen muligheter... Båt: Nor Star Patrol 24 Motor: VP KAD32P Drev: DPE Utveksling: 1.95 Propellsett: A6 Oppnådd hastighet: 28.8 kn Motorens turtall: 3700 Ska sei ? 200 kg med kjekt å ha stemmer nok om ikke mer. Båten har en tørrvekt på 2700 uten at jeg har sett data på det. Ladeluftsmåler blir installert. Det blir først prøvd med J6 eller tilsvarende propellsett da A6 ikke lages lengre av VP. Har fått tips om å sjekke drev også men jeg tviler på at det er noe galt med tatt det lave forbruket i betraktning og at propellene roterer fint i fri. Ang korrekt ladetrykk så står der ingenting om i motormanualen men det skal vel la seg gjøre å få data på. Er litt skeptisk til å montere stålpropell med tanke på om en skulle være så uheldig å komme borti noe. Vil helst ha muligheten å komme meg hjem uten å knekke akslingen også Sitér dette innlegget Link to post
TDF Svart 22.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 TDF skrev Just now: Ska sei ? 200 kg med kjekt å ha stemmer nok om ikke mer. Båten har en tørrvekt på 2700 uten at jeg har sett data på det. Ladeluftsmåler blir installert. Det blir først prøvd med J6 eller tilsvarende propellsett da A6 ikke lages lengre av VP. Har fått tips om å sjekke drev også men jeg tviler på at det er noe galt med tatt det lave forbruket i betraktning og at propellene roterer fint i fri. Ang korrekt ladetrykk så står der ingenting om i motormanualen men det skal vel la seg gjøre å få data på. Er litt skeptisk til å montere stålpropell med tanke på om en skulle være så uheldig å komme borti noe. Vil helst ha muligheten å komme meg hjem uten å knekke akslingen også. 33 knop var drøy hastighet! Tviler på at betingelsene ligger til stede for at jeg skal oppnå slik hastighet noen gang. Moment og lav planingsterskel blir å foretrekke slik bruken min er Sitér dette innlegget Link to post
TDF Svart 22.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Kaffelars skrev On 20.8.2019 at 11.29: Mulig B5 el. C4 også kan være bra alternativer - kanskje noen har et sett du kan prøve? Evt. tilsvarende F-serie propellsett. Er turboen helt frisk og kompressor trykker på uten lekkasjer? A5 og B5 har gått ut av produksjon. Erstattet av J-serie Sitér dette innlegget Link to post
TDF Svart 22.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Mort1 skrev for 8 timer siden: Har du kontroll på at ladetrykket er det det skal være? Nei. men skal få ordnet det Sitér dette innlegget Link to post
TDF Svart 15.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2019 for å avslutte tråden her: Har byttet propell til J5. max rpm 3900, marsjrpm 3500 gir 24,5 knop mot 25,5 med A6 propell og maks rpm 3700. forbruk målt til å øke 0,1 l/nm til ca 1,45 l/nm. meget fornøyd med byttet. planingsterskelen er ikke merkbar i det hele tatt og motoren jobber uanstrengt selv i grove dønninger og hard manøver, selv med 5 voksne personer pluss last ombord! har ikke fått sjekket ladetrykk ennå men det kommer etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.