Jump to content

Optimal propell Nordstar patrol 24 KAD32P

TDF

Recommended Posts

Jeg skal bytte propell på min nordstar patrol 24 2002 men jo mer jeg leter etter en som kan passe, jo mer usikker blir jeg. Det er ett hav av original og uoriginale å velge mellom. Den jeg har(eller, hadde, før skjæret tok det meste av den) finner jeg ikke data på men fikk høre fra selger at den som stod på var "original penta" propell.
Det er en aluminiumspropell hvor jeg oppnår rett under 29 knop og max 3700 rpm når båten er nylig bunnsmurt og med fulle tanker + 2 pers

jeg ønsker mer moment for å få båten lettere opp i plan da dette er en møysommelig prosess når en er fullastet. vil også gjøre det mulig å dra vannski etterhvert og ekstra bånndrag skader nok ikke. 

Noen her inne med tilsvarende båt og kan komme med forslag til propell? helst aluminium men vurderer også stål :-)

jeg ble litt forvirra da da du hele tida henviste til en propell (og ikke propellsett) - tenkte det var isåfall godt gjort å flekke over et skjær med dp og bare vrake den ene propellen :smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Mort1 skrev On 20.8.2019 at 13.40:

Veldig viktig som kaffelars er inne på her. Ingen vits å bytte propellere hvis noen av hk`ene er på beite en annen plass.......

Enig. Har ikke noe mistanke om lekkasje på ladeluft på hverken kompressor eller turbo. Merker ihvertfall at kompressoren slår inn meget markant når man cruiser i nedre grense for at den skal slå inn (ca 1650 rpm)

Dersom du ønsker å vite hvilken fart det er forventet å oppnå med Nor Star Patrol 24 med KAD32P DPE 1.95 og C5 stålpropeller, halv tank diesel, 2 personer, skrog uten bunnstoff, 0 vann, brakkvann og 2 batterier så var oppnådd fart 33.2 kn ved 3850 omdr.

Dersom du ønsker en lettdrevet stålpropell så vil en C4 gi deg maksimalt 30.6 kn, ved samme betingelser som nevnt over.

Med forbehold om at motoren yter og at båten ikke er fylt opp med kjekt-og-ha så bør den hoppe i plan med C4

Dersom du ønsker på en rimelig måte å bekrefte om motoren din yter, og ikke bare gjette, så er den rimeligste og raskeste måten å koble et manometer direkte til innsugsmanifolden og få en nøyaktig verifikasjon av ladetrykket over 3500 omdr

Har du veid båten din ?  Veier den over 2300kg så må det også taes med i propellberegning pga negativt avvik i våt flate

Hvor mye diesel har du på tanken når tankmåleren din viser 0 ? ganske vanlig at tankmåleren ikke er kalibrert og folk kjører rundt med nesten fulle tanker... 

Når en putter dataene du har oppgitt gjennom dine forskjellige tråder inn i propellbergningen så er minst ett av dine parametre feil.... det kan være skade på propell, 200kg diverse kjekt å ha, hastighetsavlesning, turtallsavlesning eller propellsett #, for å nevne noen muligheter...

Båt: Nor Star Patrol 24

Motor: VP KAD32P

Drev: DPE

Utveksling: 1.95

Propellsett: A6

Oppnådd hastighet: 28.8 kn

Motorens turtall: 3700

dieselfan skrev for 7 timer siden:

Dersom du ønsker å vite hvilken fart det er forventet å oppnå med Nor Star Patrol 24 med KAD32P DPE 1.95 og C5 stålpropeller, halv tank diesel, 2 personer, skrog uten bunnstoff, 0 vann, brakkvann og 2 batterier så var oppnådd fart 33.2 kn ved 3850 omdr.

Dersom du ønsker en lettdrevet stålpropell så vil en C4 gi deg maksimalt 30.6 kn, ved samme betingelser som nevnt over.

Med forbehold om at motoren yter og at båten ikke er fylt opp med kjekt-og-ha så bør den hoppe i plan med C4

Dersom du ønsker på en rimelig måte å bekrefte om motoren din yter, og ikke bare gjette, så er den rimeligste og raskeste måten å koble et manometer direkte til innsugsmanifolden og få en nøyaktig verifikasjon av ladetrykket over 3500 omdr

Har du veid båten din ?  Veier den over 2300kg så må det også taes med i propellberegning pga negativt avvik i våt flate

Hvor mye diesel har du på tanken når tankmåleren din viser 0 ? ganske vanlig at tankmåleren ikke er kalibrert og folk kjører rundt med nesten fulle tanker... 

Når en putter dataene du har oppgitt gjennom dine forskjellige tråder inn i propellbergningen så er minst ett av dine parametre feil.... det kan være skade på propell, 200kg diverse kjekt å ha, hastighetsavlesning, turtallsavlesning eller propellsett #, for å nevne noen muligheter...

Båt: Nor Star Patrol 24

Motor: VP KAD32P

Drev: DPE

Utveksling: 1.95

Propellsett: A6

Oppnådd hastighet: 28.8 kn

Motorens turtall: 3700

Ska sei ?

200 kg med kjekt å ha stemmer nok om ikke mer. Båten har en tørrvekt på 2700 uten at jeg har sett data på det. 

Ladeluftsmåler blir installert. 

Det blir først prøvd med J6 eller tilsvarende propellsett da A6 ikke lages lengre av VP. 

Har fått tips om å sjekke drev også men jeg tviler på at det er noe galt med tatt det lave forbruket i betraktning og at propellene roterer fint i fri. Ang korrekt ladetrykk så står der ingenting om i motormanualen men det skal vel la seg gjøre å få data på.

Er litt skeptisk til å montere stålpropell med tanke på om en skulle være så uheldig å komme borti noe. Vil helst ha muligheten å komme meg hjem uten å knekke akslingen også

TDF skrev Just now:

Ska sei ?

200 kg med kjekt å ha stemmer nok om ikke mer. Båten har en tørrvekt på 2700 uten at jeg har sett data på det. 

Ladeluftsmåler blir installert. 

Det blir først prøvd med J6 eller tilsvarende propellsett da A6 ikke lages lengre av VP. 

Har fått tips om å sjekke drev også men jeg tviler på at det er noe galt med tatt det lave forbruket i betraktning og at propellene roterer fint i fri. Ang korrekt ladetrykk så står der ingenting om i motormanualen men det skal vel la seg gjøre å få data på.

Er litt skeptisk til å montere stålpropell med tanke på om en skulle være så uheldig å komme borti noe. Vil helst ha muligheten å komme meg hjem uten å knekke akslingen også.

33 knop var drøy hastighet! 

Tviler på at betingelsene ligger til stede for at jeg skal oppnå slik hastighet noen gang. Moment og lav planingsterskel blir å foretrekke slik bruken min er

• 1 måned senere...

for å avslutte tråden her: Har byttet propell til J5. max rpm 3900, marsjrpm 3500 gir 24,5 knop mot 25,5 med A6 propell og maks rpm 3700. forbruk målt til å øke 0,1 l/nm til ca 1,45 l/nm. meget fornøyd med byttet. planingsterskelen er ikke merkbar i det hele tatt og motoren jobber uanstrengt selv i grove dønninger og hard manøver, selv med 5 voksne personer pluss last ombord! har ikke fått sjekket ladetrykk ennå men det kommer etterhvert.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...