Jump to content

Bytting av motor(elektrisk spm)

henboe

Recommended Posts

Hei. Skal snart gå igang med å få ned en kraftigere maskin ned i motor-rommet Og har et spm jeg lurer på.

På min nye motor (VP KAD 44), er el-systemet 2-polet...! Og det jeg har pr idag er nok 1 polet tipper jeg (GM 6,2). Kan noen forklare meg hva som er forskjeller på disse systemene, og evy ting jeg må ha i bakhodet under montering....!

Mvh

Henboe.

2-polt system betyr at alt elektrisk er koblet med 2 ledninger og ikke 1 ledning + gods (slik som i biler).

Fordelen med 2-polt er at det skal mer til for å få tæringsskader i propellanlegg o.a. som følge av overledning/krypstrømmer.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Man har også langt bedre "kontroll" med strøm som går i isolerte kabler frem og tilbake til hver enkelt forbruker, i motsetning til de tilfellene hvor strømmen "flyter fritt" i motordeler, akslinger, vannrør, jordledninger, coaxskjermer, stålskrog og hva den enn måtte finne . . . .

"Kontaktvansker og løsaktige forbindelser" er erfaringsmessig også et mye større problem i 1-polte anlegg enn i 2-polte. Jeg tenker med skrekk tilbake på enkelte gamle lasteskip med likestrøm og 1-polt anlegg - der kunne det være en 'utfordring' å være skipselektriker :headbang:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...