Jump to content

Må man ha radarreflektor? Hva tenker dere?

Hedwig

Recommended Posts

Hei, hva tenker dere om radarreflektor?

Vi har en nå og har i tillegg AiS sender og mottager. 

Med vår helt vanlige Raymarine radar klarer vi å ikke bare å se, men også å spore, selv små åpne båter overraskende langt. Og selv kayaker er synlige på god avstand.  Vi ser seilbåter lik vår egen (plast og rundt 40 fot) på lang avstand. (Dette blir selvfølgelig vanskeligere i dårlig vær med høye bølger og regn, men selv da klarer radaren å filtrere ut imponerende mye.)

I tillegg har vi god AiS-antenne, så selv lave motorbåter tar inn vår AiS på lang avstand. 

Er det da egentlig nødvendig å bruke mer energi på radarreflektor? Eller er en i akterstaget et par meter over hodehøyde mer enn nok? 

Og, er radarreflektor egentlig falsk trygghet? Jeg ser lite forskjell på de båtene som har radarreflektor og de uten (forsøkte å følge med i sommer og sporet de på radar - av de som kom nærme nok til å se om de hadde reflektor eller ikke så var det ganske likt på avstand) ? Har andre samme opplevelse?

Redigert av Havelle (see edit history)

Skal du ut på havet med større avstander og kanskje i tungt trafikkerte farvann så er reflektor fint. I forhold som er krevende kan reflektor hjelpe (masse regn eller stor sjø). I de fleste tilfelle er det nok ikke så nødvendig. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Sjøbliss skrev for 4 timer siden:

Skal du ut på havet med større avstander og kanskje i tungt trafikkerte farvann så er reflektor fint. I forhold som er krevende kan reflektor hjelpe (masse regn eller stor sjø). I de fleste tilfelle er det nok ikke så nødvendig. 

Hva baserer du den uttalelsen på, dvs at reflektor er bra?

jeg stoler overhode ikke på at noen skal se oss på radar. Det er AIS som gjelder utaskjærs. 

Om man setter på radarreflektor kan det være at em aktiv som Echomax kan gjøre susen. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Min erfaring er at radar ofte ikke benyttes; ikke engang i tykk tåke, når radarforholdene er på sitt beste. AIS derimot, har vel automatisk varsling, og er dermed vanskeligere å overse.

Å kjøpe en radarreflektor høres uansett ikke ut til å være verdt pengene. Trikset med ølbokser høres genialt ut. Metall med et visst areal (sett fra alle kanter), anbragt i en høyde flere ganger bølgenes, er en god reflektor.

Roger jo skrev for 16 timer siden:

Ville sagt tja.

En test  viste at den beste radarreflektoren, var en pose med tomme Ølbokser.  

Så det går utover sikkerheten til sjøs, å sette ned promillegrensa(færre tomme ølbokser ombord):giggle:Unnskyld, klarte ikke la være:saint:

Har forøvrig også erfaring med at selv små åpne joller blir synlig på min radar.

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Too Much skrev for 2 timer siden:

Er vel litt drøyt å ekskludere radar fra totalbildet?

det har jeg ikke gjort. Jeg mener akkurat det jeg skriver. At jeg ikke stoler på at andre ser meg på radar. Har selv erfart hvor vanskelig det er å se større seilbåt på radar - særlig om det er litt sjø og man er på havet

Aktiv radar reflektor kunne jo vært interessant å teste - men hos meg kommer det ganske langt ned på lista.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Too Much skrev for 2 timer siden:

Er vel litt drøyt å ekskludere radar fra totalbildet?

Her er  en test av reflektorer fra Yachting Monthly. https://www.yachtingmonthly.com/fileBank/yachtingmonthly/PDF/reflector_performance_ym_june.pdf

reflektor er vel OK, skader neppe,

har potensiale til å hjelpe

se på bildet det linkes til over,

se på reflektor nederst til høyre, "pyramide" style med sort plast i hjørnene

mange i Norge som har den,

det er nærmest sjelden å se den riktig montert

V8 rules.

Gullfisk skrev for 2 timer siden:

Har forøvrig også erfaring med at selv små åpne joller blir synlig på min radar.

I godt vær er jeg ikke bekymret for å bli sett. Det er i store bølger og regnvær, når følsomheten blir skrudd helt ned at alle båter mindre enn supertankere forsvinner.

Enig i Bitteliten, at en ikke kan stole på å bli sett av andre båter.

Bitteliten skrev for 14 timer siden:

jeg stoler overhode ikke på at noen skal se oss på radar. Det er AIS som gjelder utaskjærs. 

Les hele FB-tråden jeg linket til

en styrmann som beskriver hur han jobber, spes i høytrafikkerte strøk, som rundt Skagen,

han kan ikke kjøre AIS-overlay på radarn, for det er for mye båter, radarbilden blir for tilkludret med vektorer hit og dit

så han bruker rein radar med ARPA..........

Han skriver også att på visse strekninger har han begrenset mulighet å vike for seilbåter.

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Det finnes en annen tråd på fb der en skipper i Nordsjøen ikke ser en seilbåt på radar og klart anbefaler AIS i Nordsjøen. Så kanskje begge deler er riktig? 

Jeg forstår problemstillingen rundt Skagen - der er det til tider mye trafikk. Og av en eller annen grunn lar folk AISen stå på når de er i havn. For meg helt uforståelig (når jeg går inn i egen havn hyler AIS alarmen så mye at jeg må slå den av )

Feks å krysse Nordsjøen eller Engelske kanal og basere seg på å bli sett kun på radar er utenkelig for oss. 

Bitteliten skrev for 3 timer siden:

....Og av en eller annen grunn lar folk AISen stå på når de er i havn. For meg helt uforståelig (når jeg går inn i egen havn hyler AIS alarmen så mye at jeg må slå den av )...

Hvorfor er det uforståelig? Jeg vil hevde det motsatte; hvorfor skal man gidde å slå den av? For å spare strøm? For at andre ikke skal plages av den?

Min står på hele ferien, den bruker knapt strøm, og jeg har aldri tenkt på at den plager andre. Derimot er det lettere for bekjente å finne meg når den står på. En eventuell kollisjonsvarsling burde vel uansett slås av når man nærmer seg havn, eller?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...