Hedwig Startet 18.August.2019 Link til dette innlegget Startet 18.August.2019 (redigert) Hei, hva tenker dere om radarreflektor? Vi har en nå og har i tillegg AiS sender og mottager. Med vår helt vanlige Raymarine radar klarer vi å ikke bare å se, men også å spore, selv små åpne båter overraskende langt. Og selv kayaker er synlige på god avstand. Vi ser seilbåter lik vår egen (plast og rundt 40 fot) på lang avstand. (Dette blir selvfølgelig vanskeligere i dårlig vær med høye bølger og regn, men selv da klarer radaren å filtrere ut imponerende mye.) I tillegg har vi god AiS-antenne, så selv lave motorbåter tar inn vår AiS på lang avstand. Er det da egentlig nødvendig å bruke mer energi på radarreflektor? Eller er en i akterstaget et par meter over hodehøyde mer enn nok? Og, er radarreflektor egentlig falsk trygghet? Jeg ser lite forskjell på de båtene som har radarreflektor og de uten (forsøkte å følge med i sommer og sporet de på radar - av de som kom nærme nok til å se om de hadde reflektor eller ikke så var det ganske likt på avstand) ? Har andre samme opplevelse? Redigert 18.August.2019 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Mitt inntrykk er at for møtende skip er det likegyldig om radarreflektoren henger i masta eller er ligger i garasjen hjemme. Det er ett utstyr jeg aldri vil hverken kjøpe eller bruke. Med AIS er du mye bedre dekket. Ren synsing og lesing av gammel forskning. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Skal du ut på havet med større avstander og kanskje i tungt trafikkerte farvann så er reflektor fint. I forhold som er krevende kan reflektor hjelpe (masse regn eller stor sjø). I de fleste tilfelle er det nok ikke så nødvendig. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
tkb Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Er aluminiumsbåt lettere å se enn glassfiber? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Ville sagt tja. En test viste at den beste radarreflektoren, var en pose med tomme Ølbokser. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjøbliss Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Plastbåter synes dårligere enn båter i stål og aluminium. Motorbåter med stor motor synes bedre enn en seilbåt. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Gunga Din Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Diskusjon tidl i sommer på FB https://www.facebook.com/groups/1531968483721220/permalink/2336335776617816?sfns=mo Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
NilsPils Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Roger jo skrev for 2 timer siden: En test viste at den beste radarreflektoren, var en pose med tomme Ølbokser. Da er jeg stort sett trygg . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Bitteliten Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 (redigert) Sjøbliss skrev for 4 timer siden: Skal du ut på havet med større avstander og kanskje i tungt trafikkerte farvann så er reflektor fint. I forhold som er krevende kan reflektor hjelpe (masse regn eller stor sjø). I de fleste tilfelle er det nok ikke så nødvendig. Hva baserer du den uttalelsen på, dvs at reflektor er bra? jeg stoler overhode ikke på at noen skal se oss på radar. Det er AIS som gjelder utaskjærs. Om man setter på radarreflektor kan det være at em aktiv som Echomax kan gjøre susen. Redigert 18.August.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Nei. https://www.skipsrevyen.no/article/radarsikkerhet/ Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Hei @Bitteliten har sett på seilbåt med og uten reflektor i tett regnvær, var lett å se forskjell på den med og uten. Dette ifm D5L kurs. AIS er fint, men det ene utelukker jo ikke det andre. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
ozo Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Min erfaring er at radar ofte ikke benyttes; ikke engang i tykk tåke, når radarforholdene er på sitt beste. AIS derimot, har vel automatisk varsling, og er dermed vanskeligere å overse. Å kjøpe en radarreflektor høres uansett ikke ut til å være verdt pengene. Trikset med ølbokser høres genialt ut. Metall med et visst areal (sett fra alle kanter), anbragt i en høyde flere ganger bølgenes, er en god reflektor. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Sjøbliss skrev for 5 timer siden: Hei @Bitteliten har sett på seilbåt med og uten reflektor i tett regnvær, var lett å se forskjell på den med og uten. Dette ifm D5L kurs. AIS er fint, men det ene utelukker jo ikke det andre. Interessant. Aktiv eller passiv reflektor? Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Bitteliten skrev for 10 timer siden: jeg stoler overhode ikke på at noen skal se oss på radar. Det er AIS som gjelder utaskjærs. Er vel litt drøyt å ekskludere radar fra totalbildet? Her er en test av reflektorer fra Yachting Monthly. https://www.yachtingmonthly.com/fileBank/yachtingmonthly/PDF/reflector_performance_ym_june.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 (redigert) Roger jo skrev for 16 timer siden: Ville sagt tja. En test viste at den beste radarreflektoren, var en pose med tomme Ølbokser. Så det går utover sikkerheten til sjøs, å sette ned promillegrensa(færre tomme ølbokser ombord)Unnskyld, klarte ikke la være Har forøvrig også erfaring med at selv små åpne joller blir synlig på min radar. Redigert 19.August.2019 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 (redigert) Too Much skrev for 2 timer siden: Er vel litt drøyt å ekskludere radar fra totalbildet? det har jeg ikke gjort. Jeg mener akkurat det jeg skriver. At jeg ikke stoler på at andre ser meg på radar. Har selv erfart hvor vanskelig det er å se større seilbåt på radar - særlig om det er litt sjø og man er på havet Aktiv radar reflektor kunne jo vært interessant å teste - men hos meg kommer det ganske langt ned på lista. Redigert 19.August.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Too Much skrev for 2 timer siden: Er vel litt drøyt å ekskludere radar fra totalbildet? Her er en test av reflektorer fra Yachting Monthly. https://www.yachtingmonthly.com/fileBank/yachtingmonthly/PDF/reflector_performance_ym_june.pdf reflektor er vel OK, skader neppe, har potensiale til å hjelpe se på bildet det linkes til over, se på reflektor nederst til høyre, "pyramide" style med sort plast i hjørnene mange i Norge som har den, det er nærmest sjelden å se den riktig montert Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Roger jo Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Gullfisk skrev 1 time siden: Så det går utover sikkerheten til sjøs, å sette ned promillegrensa(færre tomme ølbokser ombord)Unnskyld, klarte ikke la være Øl ! Det var ikke i mine tanker at det er noe sterkere enn lettøl ombord i fritidsflåten Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
pacuare Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Gullfisk skrev for 2 timer siden: Har forøvrig også erfaring med at selv små åpne joller blir synlig på min radar. I godt vær er jeg ikke bekymret for å bli sett. Det er i store bølger og regnvær, når følsomheten blir skrudd helt ned at alle båter mindre enn supertankere forsvinner. Enig i Bitteliten, at en ikke kan stole på å bli sett av andre båter. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 (redigert) Bitteliten skrev for 14 timer siden: jeg stoler overhode ikke på at noen skal se oss på radar. Det er AIS som gjelder utaskjærs. Les hele FB-tråden jeg linket til en styrmann som beskriver hur han jobber, spes i høytrafikkerte strøk, som rundt Skagen, han kan ikke kjøre AIS-overlay på radarn, for det er for mye båter, radarbilden blir for tilkludret med vektorer hit og dit så han bruker rein radar med ARPA.......... Han skriver også att på visse strekninger har han begrenset mulighet å vike for seilbåter. Redigert 19.August.2019 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Det finnes en annen tråd på fb der en skipper i Nordsjøen ikke ser en seilbåt på radar og klart anbefaler AIS i Nordsjøen. Så kanskje begge deler er riktig? Jeg forstår problemstillingen rundt Skagen - der er det til tider mye trafikk. Og av en eller annen grunn lar folk AISen stå på når de er i havn. For meg helt uforståelig (når jeg går inn i egen havn hyler AIS alarmen så mye at jeg må slå den av ) Feks å krysse Nordsjøen eller Engelske kanal og basere seg på å bli sett kun på radar er utenkelig for oss. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Ja jeg tror man må ha begge..........må se over min egen reflektor....... leste gjennom artikkelen som Fuglen refererte til.....der ligger flere artikler på Skipsrevyen.no om radar og reflektorer Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sjøbliss Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Aktiv reflektor @Bitteliten Skrudde den av og på for å se forskjellen. :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Maika Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Bitteliten skrev for 3 timer siden: ....Og av en eller annen grunn lar folk AISen stå på når de er i havn. For meg helt uforståelig (når jeg går inn i egen havn hyler AIS alarmen så mye at jeg må slå den av )... Hvorfor er det uforståelig? Jeg vil hevde det motsatte; hvorfor skal man gidde å slå den av? For å spare strøm? For at andre ikke skal plages av den? Min står på hele ferien, den bruker knapt strøm, og jeg har aldri tenkt på at den plager andre. Derimot er det lettere for bekjente å finne meg når den står på. En eventuell kollisjonsvarsling burde vel uansett slås av når man nærmer seg havn, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 (redigert) Hva er poenget med å ha på i havn? For å finne deg i haugen av andre båter ? Redigert 19.August.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.